Rośliny ozdobne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ROZ.ROOZ5.SI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny ozdobne |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Poznanie ogólnych zasad uprawy, podstawowego doboru i walorów zielnych roślin ozdobnych |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Stan I kierunki rozwoju produkcji roślin ozdobnych w Polsce. Znaczenie roślin ozdobnych w życiu człowieka. Okresowość rozwoju: rośliny mono- i polikarpiczne. Warunki naturalnego występowania roślin ozdobnych jako podstawa ich zastosowania w ogrodnictwie ozdobnym (lasy tropikalne, lasy twardo- i laurolistne, stepy, prerie, lasy liściaste i iglaste, półpustynie i pustynie) Systemy upraw roślin ozdobnych: otwarty grunt, osłony foliowe, szklarnie. Czynniki agronomiczne uprawy roślin ozdobnych: wymagania ekologiczne, gleba i podłoża naczynia i pojemniki Walory dekoracyjne i cechy plastyczne zielnych roślin ozdobnych. Rośliny gruntowe: biologia, zastosowanie i zasady doboru gruntowych roślin ozdobnych (rośliny okrywowe, skalne, wodne i nadwodne, rabatowe, kwietnikowe, balkonowe, runo parkowe, róże) Ozdobne rośliny cebulowe, bulwiaste i kłączowe Krzewy w produkcji kwiaciarskiej. Rośliny szklarniowe: sterowanie procesem kwitnienia, spoczynek i pędzenie roślin ozdobnych, trwałość kwiatów ciętych i doniczkowych, zastosowanie substancji wzrostowych w produkcji kwiaciarskiej Szczegółowe wymagania siedliskowe i zasady uprawy pod osłonami roślin doniczkowych Zasady rozmnażania generatywnego i wegetatywnego roślin ozdobnych Zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne: sadzenie i przesadzanie, podlewanie, cieniowanie, zasady nawożenia. Roślinoznawstwo roślin ozdobnych: rośliny gruntowe jednoroczne, dwuletnie, byliny: paprocie, trawy, rośliny wodne, róże (cz. I) Roślinoznawstwo roślin ozdobnych: rośliny gruntowe jednoroczne, dwuletnie, byliny: paprocie, trawy, rośliny wodne, róże (cz. II) Projekt rabaty i kwietnika Roślinoznawstwo roślin ozdobnych: rośliny doniczkowe szklarniowe |
Literatura: |
Chmiel H. (red.) 2000. Uprawa roślin ozdobnych. PWRiL, Warszawa Jerzy M., Krzymińska A. 2005. Rozmnażanie wegetatywne roślin ozdobnych. PWRiL, Poznań. Krause J., Liśiecka A., Szczepaniak S. 2004. Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie. Uprawa w gruncie. Wydawnictwo AR im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu Marcinkowski J. 2002. Byliny |Ogrodowe. PWRiL, Warszawa. Czekalski M. 2010. Ogólna uprawa roślin ozdobnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje stan i kierunki rozwoju produkcji roślin w Polsce oraz znaczenie roślin ozdobnych w życiu człowieka Opisuje rośliny ozdobne w aspekcie okresowości ich rozwoju, wymagań środowiskowych i możliwości zastosowania, zgodnych z warunkami naturalnego występowania Rozpoznaje systemy (otwarty grunt, osłony foliowe, szklarnie) oraz czynniki agronomiczne uprawy roślin ozdobnych (wymagania ekologiczne, gleba i podłoża, naczynia i pojemniki) Kwalifikuje zielne rośliny gruntowe pod względem ich cech biologicznych i walorów dekoracyjnych Wyjaśnia zasady doboru gruntowych roślin ozdobnych w aspekcie ich zastosowania Modyfikuje wzrost i rozwój roślin szklarniowych (kontroluje spoczynek, steruje procesem kwitnienia, zwiększa trwałość kwiatów, stosuje substancje wzrostowe) Prezentuje szczegółowe wymagania wybranych gatunków szklarniowych roślin ozdobnych Pokazuje możliwości zastosowania krzewów w produkcji kwiaciarskiej Umiejętności Używa generatywnego i wegetatywnego sposobu rozmnażania roślin ozdobnych Rozpoznaje rośliny ozdobne: rośliny szklarniowe, gruntowe: jednoroczne, dwuletnie i byliny. Planuje kompozycje ogrodowe z zielnych roślin ozdobnych (kwietnik, rabata) Wybiera zabiegi uprawowe i pielęgnacyjne roślin ozdobnych Kompetencje społeczne Przewiduje potrzebę dalszego poszerzania wiedzy z zakresu roślin ozdobnych Organizuje pracę związaną z produkcją roślin ozdobnych Docenia wartość wymierną (ekonomiczną) i niewymierną roślin ozdobnych Podejmuje wyzwanie poprawy estetyki otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Wiedza Nie opisuje produkcji roślin w Polsce, nie zna rozwoju, wymagań, zastosowania ani znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka Nie zna systemów i czynników agronomicznych oraz nie kwalifikuje zielnych roślin gruntowych pod względem ich cech biologicznych, walorów dekoracyjnych i zastosowania Nie zna szczegółowych wymagań roślin szklarniowych i nie modyfikuje ich wzrostu i rozwoju, nie zna możliwości zastosowania krzewów w produkcji kwiaciarskiej Umiejętności Nie potrafi rozmnażać roślin ozdobnych, nie umie ich uprawiać ani pielęgnować, nie potrafi pracować w grupie Nie rozpoznaje roślin szklarniowych i gruntowych, nie potrafi wykonać kwietnika i rabaty Kompetencje społeczne Nie widzi potrzeby poszerzania wiedzy z zakresu roślin ozdobnych, nie potrafi organizować indywidualnej i grupowej pracy związanej z produkcją Nie zna wartości ekonomicznej roślin ozdobnych i nie czuje potrzeby poprawy estetyki otoczenia Na ocenę 3 Wiedza Opisuje produkcję roślin w Polsce, zna rozwój i częściowo wymagania roślin, ale nie potrafi opisać zastosowania oraz znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka Zna systemy i czynniki agronomiczne ale nie kwalifikuje zielnych roślin gruntowych pod względem ich cech biologicznych, walorów dekoracyjnych i zastosowania Zna szczegółowe wymagania roślin szklarniowych i niektóre aspekty modyfikacji ich wzrostu i rozwoju, nie zna możliwości zastosowania krzewów w produkcji kwiaciarskiej Umiejętności Rozmnaża rośliny ozdobne, zna ogólne zasady ich uprawy, ale nie potrafi ich pielęgnować ani pracować w grupie Rozpoznaje rośliny szklarniowe i gruntowe, ale nie potrafi wykonać kwietnika i rabaty Kompetencje społeczne Ma świadomość poszerzania wiedzy z zakresu roślin ozdobnych, nie potrafi organizować indywidualnej i grupowej pracy związanej z produkcją Zna wartość ekonomiczną roślin ozdobnych, nie czuje potrzeby poprawy estetyki otoczenia Na ocenę 4 Wiedza Opisuje produkcję roślin w Polsce, zna rozwój i wymagania roślin, potrafi opisać zastosowanie ale nie zna znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka Zna systemy i czynniki agronomiczne, kwalifikuje zielne rośliny gruntowe pod względem ich cech biologicznych, ale nie zna ich wszystkich walorów dekoracyjnych i zastosowań Zna szczegółowe wymagania roślin szklarniowych, modyfikuje ich wzrost i rozwój, ale nie zna możliwości zastosowania krzewów w produkcji kwiaciarskiej Umiejętności Rozmnaża rośliny ozdobne, umie je uprawiać, ale nie potrafi ich pielęgnować ani pracować w grupie Rozpoznaje rośliny szklarniowe i gruntowe, potrafi wykonać kwietnik, ale nie rabatę Kompetencje społeczne Ma świadomość poszerzania wiedzy z zakresu roślin ozdobnych, próbuje organizować indywidualną i grupową pracę związaną z produkcją Zna wartość ekonomiczną roślin ozdobnych, ale nie wie jak ją wykorzystać, nie czuje potrzeby poprawy estetyki otoczenia Na ocenę 5 Wiedza Opisuje produkcję roślin w Polsce, zna rozwój i wymagania roślin, potrafi opisać zastosowanie oraz znaczenia roślin ozdobnych w życiu człowieka Zna systemy i czynniki agronomiczne, kwalifikuje zielne rośliny gruntowe pod względem ich cech biologicznych, walorów dekoracyjnych i zastosowania Zna szczegółowe wymagania roślin szklarniowych, modyfikuje ich wzrost i rozwój, zna możliwości zastosowania krzewów w produkcji kwiaciarskiej Umiejętności Rozmnaża rośliny ozdobne, umie je uprawiać i potrafi je pielęgnować i pracować zarówno indywidualnie jak i w zespole Rozpoznaje rośliny szklarniowe i gruntowe, potrafi wykonać kwietnik i rabatę Kompetencje społeczne Ma świadomość poszerzania wiedzy z zakresu roślin ozdobnych, organizuje indywidualną i grupową pracę związaną z produkcją Zna wartość ekonomiczną roślin ozdobnych, wie jak ją wykorzystać, czuje potrzebę poprawy estetyki otoczenia i podaje konkretne rozwiązania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.