Uprawa i zastosowanie winorośli
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FZ.UZW.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uprawa i zastosowanie winorośli |
Jednostka: | Katedra Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z wartością biologiczną, kulturotwórczą Vitis vinifera. Przedstawienie zastosowania winorośli w przestrzeni ogrodu oraz zasadami zakładania winnicy amatorskiej, a także podstawami enologii. |
Pełny opis: |
Winorośl (Vitis vinfera) - historia uprawy winorośli na świecie Uwarunkowania klimatyczne i glebowe w uprawie winorośli Zasady prowadzenia winorośli Najważniejsze szczepy winorośli i ich zastosowanie Podstawy klasyfikacji win i odczytywania etykiet winiarskich Cięcie i formowanie i prowadzenie winorośli w zależności od zastosowania. Organizacja małej winnicy i winiarni Charakterystyka najważniejszych szczepów winorośli wykorzystywanych w świecie i w Polsce |
Literatura: |
1. J. Lisek 2013 Winorośl w uprawie przydomowej i towarowej Hortpress 2. R. Myśliwiec 2013 Uprawa winorośli PWiRL |
Efekty uczenia się: |
Charakteryzuje wymagania glebowe i klimatyczne winorośli Opisuje podstawowe szczepy winorośli wykorzystywane w warunkach Polski Charakteryzuje zasady cięcia i prowadzenia winorośli w zależności od jej przeznaczenia Opisuje wybrane zagadnienia z enologii Analizuje wiadomości dotyczące wymagań środowiskowych winorośli oraz dokonuje właściwego doboru szczepów w zależności od rejonu Polski Wykonuje cięcie i formowanie winorośli w zależności od jej przeznaczenia Potrafi odczytać etykietę winiarską Tłumaczy potrzebę wykorzystania winorośli w ogrodach i przestrzeni miejskiej Tłumaczy potrzebę tworzenia małych winnic w celu tworzenia nowych miejsc pracy |
Metody i kryteria oceniania: |
Efekty kształcenia Na ocenę 2 Nie zna najważniejszych szczepów winorośli, nie potrafi scharakteryzować podstawowych wymagań gatunku Nie potrafi przeczytać etykiety winiarskiej, nie potrafi wykonać podstawowego cięcia winorośli Nie jest świadomy ważności wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach. Nie zna możliwości wykorzystania gatunku. Na ocenę 3 wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, ale nie analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Charakteryzuje najważniejsze gospodarczo szczepy winorośli Zna ważność wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku. wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy, i proponuje możliwości ich wykorzystania w działaniach w terenie. Na ocenę 4 Wiedza wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, ale nie analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Charakteryzuje najważniejsze gospodarczo szczepy winorośli Zna ważność wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku. wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Charakteryzuje najważniejsze gospodarczo szczepy winorośli i opisuje metody uprawy jest świadomy ważności wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku potrafi to uzasadnić biologicznie i ekonomicznie Wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy, i proponuje możliwości ich wykorzystania w działaniach w terenie. Na ocenę 5 Wiedza wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, ale nie analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Charakteryzuje najważniejsze gospodarczo szczepy winorośli Zna ważność wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku. wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy Charakteryzuje najważniejsze gospodarczo szczepy winorośli i opisuje metody uprawy jest świadomy ważności wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku potrafi to uzasadnić biologicznie i ekonomicznie Wymienia najważniejsze szczepy winorośli, potrafi scharakteryzować podstawowe wymagania gatunku, analizuje możliwości wprowadzenia ich do uprawy, i proponuje możliwości ich wykorzystania w działaniach w terenie. Dobiera i modyfikuje uprawy winorośli jest świadomy ważności wartości substancji biologiczno czynnych znajdujących się w się w winogronach, zna możliwości wykorzystania gatunku potrafi to uzasadnić biologicznie i ekonomicznie, określa ich znaczenie i uwzględnia je w swoich działaniach 101 sprawdzian wiedzy 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 701 egzamin pisemny ograniczony czasowo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 10 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Bieniasz | |
Prowadzący grup: | Monika Bieniasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.