Socjoogrodnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FZ.SOG.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjoogrodnictwo |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Relacje ludzie – rośliny w odniesieniu do jakości życia i integracji społecznej. Definicja socjoogrodnictwa. Znaczenie ogrodnictwa w resocjalizacji, reintegracji społecznej, rozwoju świadomości ekologicznej, budowanie więzi społecznych. Przykłady akcji społecznych promujących działania ekologiczne i ogrodnicze, przykłady ogrodów komunalnych. |
Pełny opis: |
Poprawa jakości życia na poziomie fizycznym, psychicznym i rozwoju emocjonalnym jednostki i społeczeństwa przez aktywne obcowanie z naturą. Definicja socjoogrodnictwa. Społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji. Rola ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży. Ogrodnictwo w grupach społecznych: ogrodnicze akcje osiedlowe, eko wolontariat pracowniczy, ogrody społeczne, ogrody przy gospodarstwach agroturystycznych. Resocjalizacja i reintegracja osób wykluczonych społecznie: bezrobotnych i uzależnionych przez prace ogrodnicze. Ogrody więzienne i resocjalizacja przez pracę z roślinami. Przykłady społecznych akcji ogrodniczych. Przygotowanie wspólnego projektu wolontariatu ogrodniczego na terenie miasta Krakowa. Realizacja planu wolontariatu ogrodniczego według wybranego scenariusza: np. praca z wybraną grupą społeczną, wdrożenie akcji, budowa ogrodu itp. |
Literatura: |
1. Ealings M. 2006. People-plant interactions. The physiological, psychological and sociological effects of plants on people, w: Farming for health. Hassink J., Van Dijk M. (red.) Springer, The Netherlands: 43-55. 2. Nowak J. 2001. Socjoogrodnictwo. Post. Nauk Roln. 3/2011: 57-70. 3. Relf D. 1992a. Human issues in horticulture. HortTech. 2(2): 159-171. 4. Relf D. 1992b. The role of horticulture in human well-being and social development. Timber Press, Virginia: 254. 5. Sempik J., Aldridge J., Becker S. 2005. Growing together: a practice guide to promoting social inclusion through gardening and horticulture. The Policy Press: |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje efekty aktywnego obcowania z naturą na poziomie fizycznym, psychicznym, emocjonalnym jednostki i społeczeństwa. Definiuje socjoogrodnictwo, zakres działań związanych z community gardening. Wyjaśnia społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji i resocjalizacji. Tłumaczy rolę ogrodów wspólnotowych (community gardens) , szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej. Umiejętności Ilustruje przykłady społecznych akcji ogrodniczych. Używa danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projektu wolontariatu. Realizuje plan wolontariatu ogrodniczego według określonego scenariusza Kompetencje społeczne Docenia znaczenie samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności. Podejmuje wyzwanie aktywnej pracy w zespole, przygotowuje projekt wolontariatu ogrodniczego wspólnie z innymi uczestnikami grupy. |
Metody i kryteria oceniania: |
711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku 301 ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu 601 ocena umiejętności pełnienia nałożonej funkcji w zespole |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.