Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Socjoogrodnictwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.FZ.SOG.SI.OOSXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Socjoogrodnictwo
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Relacje ludzie – rośliny w odniesieniu do jakości życia i integracji społecznej. Definicja socjoogrodnictwa. Znaczenie ogrodnictwa w resocjalizacji, reintegracji społecznej, rozwoju świadomości ekologicznej, budowanie więzi społecznych. Przykłady akcji społecznych promujących działania ekologiczne i ogrodnicze, przykłady ogrodów komunalnych.

Pełny opis:

Poprawa jakości życia na poziomie fizycznym, psychicznym i rozwoju emocjonalnym jednostki i społeczeństwa przez aktywne obcowanie z naturą.

Definicja socjoogrodnictwa. Społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji.

Rola ogrodów szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej dzieci i młodzieży.

Ogrodnictwo w grupach społecznych: ogrodnicze akcje osiedlowe, eko wolontariat pracowniczy, ogrody społeczne, ogrody przy gospodarstwach agroturystycznych.

Resocjalizacja i reintegracja osób wykluczonych społecznie: bezrobotnych i uzależnionych przez prace ogrodnicze.

Ogrody więzienne i resocjalizacja przez pracę z roślinami.

Przykłady społecznych akcji ogrodniczych.

Przygotowanie wspólnego projektu wolontariatu ogrodniczego na terenie miasta Krakowa.

Realizacja planu wolontariatu ogrodniczego według wybranego scenariusza: np. praca z wybraną grupą społeczną, wdrożenie akcji, budowa ogrodu itp.

Literatura:

1. Ealings M. 2006. People-plant interactions. The physiological, psychological and sociological effects of plants on people, w: Farming for health. Hassink J., Van Dijk M. (red.) Springer, The Netherlands: 43-55.

2. Nowak J. 2001. Socjoogrodnictwo. Post. Nauk Roln. 3/2011: 57-70.

3. Relf D. 1992a. Human issues in horticulture. HortTech. 2(2): 159-171.

4. Relf D. 1992b. The role of horticulture in human well-being and social development. Timber Press, Virginia: 254.

5. Sempik J., Aldridge J., Becker S. 2005. Growing together: a practice guide to promoting social inclusion through gardening and horticulture. The Policy Press:

Efekty uczenia się:

Wiedza

Opisuje efekty aktywnego obcowania z naturą na poziomie fizycznym, psychicznym, emocjonalnym jednostki i społeczeństwa.

Definiuje socjoogrodnictwo, zakres działań związanych z community gardening. Wyjaśnia społeczny wymiar ogrodnictwa jako narzędzia integracji i resocjalizacji.

Tłumaczy rolę ogrodów wspólnotowych (community gardens) , szkolnych i dydaktycznych w rozwijaniu świadomości ekologicznej.

Umiejętności

Ilustruje przykłady społecznych akcji ogrodniczych.

Używa danych literaturowych oraz internetowych baz danych do przygotowania projektu wolontariatu.

Realizuje plan wolontariatu ogrodniczego według określonego scenariusza

Kompetencje społeczne

Docenia znaczenie samodzielnego poszerzania wiedzy i umiejętności.

Podejmuje wyzwanie aktywnej pracy w zespole, przygotowuje projekt wolontariatu ogrodniczego wspólnie z innymi uczestnikami grupy.

Metody i kryteria oceniania:

711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku

301 ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu

601 ocena umiejętności pełnienia nałożonej funkcji w zespole

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)