Ochrona roślin ozdobnych przed szkodnikami w obiektach zamkniętych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FZ.OPS.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona roślin ozdobnych przed szkodnikami w obiektach zamkniętych |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z biologią i szkodliwością ważniejszych gatunków stawonogów i wybranych zwierząt powodujących uszkodzenia roślin ozdobnych w szklarniach, oranżeriach, w pomieszczeniach (rośliny doniczkowe w biurach i innych budynkach ), jak też przedstawienie metod ograniczania ich liczebności, w zależności od miejsca występowania. |
Pełny opis: |
Przegląd gatunków polifagicznych , ślimaki powodujące uszkodzenia roślin w szklarniach, tunelach Charakterystyka ważniejszych gatunków mączlików, czerwców, mszyc, objawy żerowania, rośliny żywicielskie, zwalczanie (chemiczne/biologiczne) Diagnostyka wciornastków występujących w szklarni, objawy żerowania, rośliny żywicielskie, zwalczanie (chemiczne/biologiczne) Przegląd ważniejszych gatunków muchówek (miniarki, ziemiórki), objawy żerowania, rośliny żywicielskie, zwalczanie (chemiczne/biologiczne) Charakterystyka roztoczy i nicieni występujących na roślinach ozdobnych uprawianych pod osłonami Szkodniki kwarantannowe zawlekane z roślinami ozdobnymi do szklarni Przygotowanie podłoża , metody odkażania stosowane w szklarniach i tunelach Diagnostyka i preparowanie wybranych grup owadów Wyjście do obiektów zamkniętych (szklarnie, oranżerie) – zapoznanie się z różnymi sposobami ochrony roślin ozdobnych przed szkodnikami (metoda chemiczna; Szklarnie w Zielonkach) Wyjście do obiektów zamkniętych (szklarnie, oranżerie) – zapoznanie się z różnymi sposobami ochrony roślin ozdobnych przed szkodnikami (metoda biologiczna; Ogród Botaniczny) |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Boczek J. (red.) 1999. Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych T I-III. SGGW, Warszawa. Boczek J. 1992. Niechemiczne metody zwalczania szkodników. SGGW. Warszawa. Wojdyła A., Łabanowski G., Orlikowski L. 2007. Ochrona róż. PLANTPRESS. Łabanowski G., Orlikowski L., Saniewska A., Skrzypczak C., Soika G. 2006. Ochrona ozdobnych roślin cebulowych i bulwiastych. PLANTPRESS. Łabanowski G., Orlikowski L., Skrzypczak C., Soika G., Wojdyła A. 2005. Ochrona bylin. PLANTPRESS. Literatura uzupełniająca: Łabanowski G., Orlikowski L., Wojdyła A. 2010. Jak pielęgnować rośliny doniczkowe, choroby i szkodniki. MULTICO. Łabanowski G. (red). 2012. Organizmy inwazyjne wykrywane w Polskich szklarniach. Wciornastki (Thripidae). Instrukcja rozpoznawania na podstawie wyglądu i objawów żerowania. (PDF) Kozłowski J., Kozłowski R. 2010. Obce gatunki ślimaków nagich występujące w Polsce. Metody wykrywania i zapobiegania. IOR Poznań. (na str. IOR w PDF) Legutowska H. 2004. Preparaty roślinne w ochronie i nawożeniu roślin. Wydawnictwo Działkowiec. Zalecenia Ochrony Roślin Ozdobnych 2015. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wylicza jednostki systematyczne zwierząt, wymienia gatunki szkodliwe na roślinach ozdobnych w terenach zamkniętych Wymienia najważniejsze gatunki szkodników polifagicznych Wylicza ważniejsze gatunki z rzędu Hemiptera (mszyce, czerwce, mączliki), zna negatywne skutki ich żerowania oraz rośliny żywicielskie, zna sposoby ich zwalczania lub ograniczania ich liczebności Wylicza ważniejsze gatunki z rzędu Thysanoptera, zna negatywne skutki ich żerowania, zna sposoby ich zwalczania lub ograniczania ich liczebności Wylicza ważniejsze gatunki z rzędu Diptera i Hymenoptera, zna negatywne skutki ich żerowania, zna sposoby ich zwalczania lub ograniczania ich liczebności Wylicza ważniejsze gatunki roztoczy (Acarina) i nicieni (Nematoda), zna negatywne skutki ich żerowania, zna sposoby ich zwalczania lub ograniczania ich liczebności Wymienia szkodniki glebowe i zna ich biologię, szkodliwość i sposoby ich zwalczania Opisuje wpływ czynników abiotycznych i biotycznych na występowanie i rozprzestrzenianie się szkodników Wyjaśnia pozytywne i negatywne interakcje między różnymi gatunkami stawonogów Prezentuje biocenotyczne powiązania między organizmami Opisuje biologię i szkodliwość najważniejszych gatunków szkodników roślin ozdobnych Wymienia najważniejsze gatunki zwierząt stosowanych w walce biologicznej ze szkodnikami roślin ozdobnych w terenach zamkniętych Wymienia szkodniki kwarantannowe, akceptuje potrzebę wprowadzania regulacji prawnych z nimi związanych Umiejętności Używa narzędzi internetowych, w tym baz danych oraz wyszukiwarek publikacji naukowych z zakresu nauk przyrodniczych Wyszukuje szczegółowe informacje dotyczące zagadnień związanych z ochroną roślin ozdobnych Posiada umiejętności oznaczania i rozpoznawania organizmów szkodliwych i sposoby ograniczania ich liczebności Posiada umiejętności precyzyjnego porozumiewania się w formie werbalnej i pisemnej oraz przy wykorzystaniu technik multimedialnych Posiada umiejętność wyboru i zastosowania odpowiedniej metody zwalczania (chemiczne i niechemiczne), identyfikuje i analizuje zjawiska będące efektem działalności człowieka Przygotowuje prace pisemne w oparciu o informacje pochodzące z różnych źródeł Kompetencje społeczne Docenia potrzebę ustawicznego kształcenia, wykazuje potrzebę stałego aktualizowania i pogłębiania wiedzy z zakresu studiowanej dziedziny i posiada nawyk i umiejętność korzystania z obiektywnych źródeł informacji naukowej Akceptuje potrzebę ochrony bioróżnorodności świata roślin i zwierząt Docenia korzyści związane z bogactwem środowiska naturalnego. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za skutki prowadzonych przez siebie działań Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 4 godzin
Ćwiczenia terenowe, 11 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pobożniak, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Prowadzący grup: | Maria Pobożniak, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 4 godzin
Ćwiczenia terenowe, 11 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pobożniak, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Prowadzący grup: | Maria Pobożniak, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.