Fizjologia roślin ozdobnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FZ.FRO.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia roślin ozdobnych |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z czynnikami wpływającymi na dekoracyjność roślin ozdobnych w terenach zieleni i wnętrzach. Tematyka wiąże się z podstawami procesów fizjologicznych modyfikowanych przez czynniki abiotyczne i biotyczne występujące w środowisku życia roślin ozdobnych. Duży nacisk położony jest na aspekty praktyczne. Efektem kształcenia jest rozumienie procesów fizjologicznych w kontekście dekoracyjności roślin ozdobnych oraz możliwości regulacji poprzez czynniki zewnętrzne. |
Pełny opis: |
Wykłady (15 h): - Wprowadzenie. Odbiór bodźców świetlnych przez rośliny - aspekty praktyczne (doświetlanie roślin w pomieszczeniach zamkniętych). Przystosowania roślin do wzrostu w warunkach zacienienia oraz dużego nasłonecznienia. - Temperatura jako czynnik wzrostu i stresu. Fizjologia roślin zimozielonych. - Przebarwienia jesienne - aspekty fizjologiczne z uwzględnieniem dekoracyjności roślin. - Starzenie się zieleni ciętej oraz kwiatów ciętych - modele starzenia, możliwości regulacji. Fizjologiczne podstawy przedłużania trwałości kwiatów i zieleni ciętej. - Allelopatia - znaczenie w doborze gatunków roślin ozdobnych, sąsiadujących ze sobą. - Fizjologiczne podstawy zabiegów pielęgnacyjnych roślin ozdobnych. Czy światło sztuczne w parkach, przy ulicach może zaburzać funkcjonowanie roślin? Ćwiczenia (15 h): - Wpływ różnych czynników na intensywność fotosyntezy roślin ozdobnych rosnących w terenie i pomieszczeniach. (1) Badanie parametrów fotosyntezy wybranych gatunków roślin ozdobnych w terenie z wykorzystaniem aparatu przenośnego – ćwiczenie terenowe. (2) Wpływ natężenia i barwy światła na intensywność fotosyntezy ozdobnych roślin doniczkowych. - Wpływ światła LED o różnej charakterystyce spektralnej na wzrost i wybarwienie liści (oznaczanie zawartości antocyjanów) - Oznaczenie zawartości barwników w liściach nasłonecznionych i zacienionych oraz różnobarwnych, zebranych na ćwiczeniach terenowych. - Przedłużanie trwałości kwiatów ciętych i zieleni ciętej – aspekty fizjologiczne. Wpływ regulatorów wzrostu na trwałość po-zbiorczą kwiatów i liści wybranych gatunków roślin. Fluorescencja liści a starzenie się kwiatów (z wykorzystaniem przenośnego fluorymetru). - Analiza przyczyn i objawów starzenia się różnych organów roślin – ćwiczenie terenowe. - Ćwiczenia projektowe: Architektura korzeni. rozwój systemu korzeniowego drzew i krzewów na terenie otwartym i zabudowanym - zadanie ilustracyjne 1. Czynniki środowiskowe wpływające na architekturę korony – zadanie ilustracyjne 2. |
Literatura: |
Podstawowa: - Starck Z., Rabiza-Świder J. Biologia roślin ozdobnych. Wybrane zagadnienia. SGGW 2015 - Kozłowska M. Fizjologia roślin. Od teorii do nauk stosowanych. PWRiL, 2007 Uzupełniająca: - Szczepanowska H.B., Drzewa w mieście. Wyd. Hortpress, Warszawa, 2001 - Prace własne i literatura dostępne u prowadzącego zajęcia. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: - problematykę badawczą i techniki stosowane w fizjologii roślin - wpływ działalności człowieka na środowisko roślin i modyfikację procesów fizjologicznych roślin - wzajemne zależności między roślinami a innymi organizmami żywymi ogólne wymagania i przystosowania siedliskowe roślin ozdobnych UMIEJĘTNOŚCI – absolwent potrafi: - wyszukiwać informacje we wskazanej literaturze celem uzasadnienia wyników eksperymentów - wykonać pomiar intensywności fotosyntezy za pomocą przenośnego aparatu do analizy wymiany gazowej LCi , wykonać analizę zawartości barwników asymilacyjnych i antocyjanów w liściach - analizować różne zjawiska fizjologiczne roślin będące efektem negatywnej działalności człowieka na środowisko KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: - ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji - pracy w niewielkim zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wykonane zadania |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Zaliczenie pracy pisemnej (zadania problemowego) (40%) Ćwiczenia: Indywidualne zaliczenie sprawozdania z zajęć laboratoryjnych i terenowych oraz zadań ilustracyjnych z zajęć projektowych (60%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN CWL
CWL
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 12 godzin
Ćwiczenia terenowe, 3 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Wojciechowska | |
Prowadzący grup: | Renata Wojciechowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.