Ogrody natury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.FL.OGN.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogrody natury |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z szerokimi możliwościami wykorzystania wybranych przedstawicieli rodzimej flory w aranżacji przestrzeni ogrodowej, co aktualnie stanowi nowatorski trend stosowany w wielu krajach Europy i Ameryki. Studenci w trakcie ćwiczeń praktycznie opanują wykorzystanie wskaźników ekologicznych w prawidłowym doborze gatunków roślin do terenów zieleni w odniesieniu do zróżnicowanych warunków siedliskowych jakie mogą występować w poszczególnych obiektach. Program kursu obejmuje prezentację gatunków o zróżnicowanych formach wzrostowych i pokroju, które stanowią tworzywo o wysokich walorach dekoracyjnych. |
Pełny opis: |
Wykorzystanie wskaźników ekologicznych w prawidłowym doborze gatunków roślin do terenów zieleni o zróżnicowanych warunkach siedliskowych. Rodzime mchy jako tworzywo w projektowaniu zieleni. Prezentacja i rozpoznawanie gatunków o zróżnicowanych cechach biologicznych, ekologicznych i estetycznych. Dziko rosnące zarodnikowe rośliny naczyniowe i możliwość ich wprowadzenia do przestrzeni ogrodowej. Zalety i wady wykorzystania takiego tworzywa. Wykorzystanie roślin halofilnych i innych grup roślin przydatnych w różnych typach niestandardowych siedlisk. Przykłady zastosowań. Różnorodność flory kserotermicznej – nowe trendy w kształtowaniu terenów zieleni. Rośliny wodne i bagienne - ćwiczenia terenowe. Szpalerowe, poduszkowe, darniowe i różyczkowe rośliny charakterystyczne dla piętra subalpejskiego i alpejskiego i ich walory dekoracyjne - ćwiczenia terenowe. |
Literatura: |
1. ZARZYCKI K., TRZCIŃSKA-TACIK H., RÓŻAŃSKI W., SZELĄG W., KORZENIAK U. 2002. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. Wyd. Instytut Botaniki im. W. Szafera, Kraków 2. ZAJĄC A., ZAJĄC M. (red.) 2001. Atlas rozmieszczenia roślin naczyniowych w Polsce. Wyd. Pracownia Chorologii Komputerowej Instytutu Botaniki UJ, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Opisuje sposoby wykorzystania rodzimych gatunków roślin w aranżacji przestrzeni ogrodowej Rozumie i potrafi uzasadnić formy wykorzystania różnorodności gatunkowej roślin w sztuce ogrodowej Definiuje różnice w różnych poziomach złożoności zależności pomiędzy organizmami żywymi i ich biotopem Kwalifikuje omawiane grupy roślin do poszczególnych form wzrostowych i pokrojowych i zna ich wymagania pielęgnacyjne Ma podstawową wiedzę odnośnie zastosowania roślin zarodnikowych i nasiennych w terenach zieleni Odnosi posiadaną wiedzę do elementarnych rozwiązań konstrukcyjnych związanych z tworzeniem ogrodu Umiejętności Poprawnie posługuje się nomenklaturą botaniczną i stosowną terminologią Identyfikuje omawiane taksony Rozróżnia sposoby propagacji roślin i ocenia ich możliwości zastosowania praktycznego w planowanej przestrzeni Kompetencje społeczne Docenia rolę roślin w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym Przewiduje stan zagrożenia naturalnego środowiska przyrodniczego na terenach pozbawionych roślinności Potrafi wykonywać zadania zespołowe działając w sposób kreatywny i przedsiębiorczy |
Metody i kryteria oceniania: |
203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 721 demonstracja praktycznych umiejętności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.