Proekologiczna uprawa roli i roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F6.PUR.SI.OOTXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Proekologiczna uprawa roli i roślin |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Proekologiczna uprawa roli i roślin uzupełniający-fakultatywny wymagania wstepne: Podstawy uprawy i żywienia roślin Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Pełny opis: |
Wykłady: Charakterystyka proekologicznych systemów gospodarowania rolniczego. Uwarunkowania i podstawy, prototypy proekologicznych systemów, wielofunkcyjne metody w proekologicznych systemach produkcji roślinnej, proekologiczna produkcja rolna w Polsce i w wybranych krajach świata. Środowisko przyrodnicze a uprawa roli i roślin. Wpływ środowiska glebowego oraz warunków klimatycznych na wzrost i rozwój roślin oraz modyfikacja tych czynników pod wpływem uprawy roli. Cykle biogeochemiczne Uprawa roli w rolnictwie integrowanym. Uprawa roli a dynamika zmian właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby. Zasady uprawy roli w rolnictwie integrowanym. Modyfikacje i uproszczenia uprawy roli. Nakłady energetyczne na uprawę roli. Bilans substancji organicznej w glebie przy różnych systemach uprawy i nawożenia. Równoważniki nawozowe nawozów naturalnych i organicznych. Problematyka zakwaszenia gleb w Polsce w aspekcie zrównoważonego rozwoju rolnictwa. Doradztwo nawozowe w rolnictwie zrównoważonym. Komputerowy system doradztwa nawozowego. Współdziałanie nawożenia organicznego i mineralnego. Stopień wykorzystania przez rośliny i działanie następcze składników pokarmowych z nawozów w zależności od typu gleby, gatunku rośliny i stosowanej technologii. Płodozmiany a nawożenie - wpływ zmianowania na siedlisko. Kompleksy glebowe przydatności rolniczej. Specyficzne wymagania roślin i ich wpływ na opracowanie zmianowań. Dobór stanowisk. Rozmieszczenie poplonów w zmianowaniu. Typy płodozmianów. Wpływ uprawy roli i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin. Zrównoważone nawożenie roślin z uwzględnieniem nowych generacji nawozów stałych i ciekłych. Innowacje w zakresie stosowania nawozów. Ćwiczenia: Analiza porównawcza gospodarstw ekologicznych i konwencjonalnych. Ocena jakości gleby w oparciu o próbę szpadlową Ocena stopnia degradacji gleby oraz bilans glebowej materii organicznej Obliczanie zapotrzebowania gospodarstwa na nawozy organiczne i mineralne (NPK) metoda bilansową. |
Literatura: |
Podstawowa 1. Tyburski J., Żakowska-Biemans S. . 2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. , Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2. Siebeneicher G.E. 1997. Podręcznik rolnictwa ekologicznego. PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Mazur T., Mineev M., Debreczeni B. . 1993. Nawożenie w rolnictwie biologicznym., Wydaw. AR-T, Olsztyn. 2. Upowszechnianie dobrej praktyki rolniczej. 2003. IUNG, Puławy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: systemy gospodarowania rolniczego, znaczenie rolnictwa ekologicznego i proekologicznej produkcji rolnej w Polsce i w wybranych krajach świata wpływ warunków siedliska (glebowo-klimatycznych) na wielkość i jakość produkcji rolnej zasady uprawy roli w rolnictwie konwencjonalnym, integrowanym i ekologicznym ogólne zasady bilansowania substancji organicznej oraz składników pokarmowych oraz podstawową wiedzę z zakresu równoważonego zarządzania nawożeniem w gospodarstwie i na polu w różnych systemach użytkowania pól i na różnych typach gleb współdziałanie nawożenia organicznego i mineralnego. Potrafi określić stopień wykorzystania przez rośliny i działanie następcze składników pokarmowych z nawozów w zależności od typu gleby, gatunku rośliny i stosowanej technologii wpływ zmianowania na siedlisko oraz specyficzne wymagania roślin i ich wpływ na opracowanie zmianowań i stosowanie różnych typów płodozmianów wpływ uprawy roli i nawożenia na wielkość i jakość plonu roślin oraz zjawiska wpływające wartość biologiczną i zdrowotną plonu Umiejętnośći - potrafi: ocenić jakość gleby w oparciu o próbę szpadlową ocenić stopnień degradacji gleby oraz bilansuje glebową materię organiczną w różnych systemach uprawy, nawożenia i zmianowania obliczyć zapotrzebowanie gospodarstwa na nawozy organiczne i mineralne (NPK) metoda bilansową analizować i identyfikować czynniki ekonomiczne i ekologiczne na tle stosowanych systemów gospodarowania rolniczego w porównawczej analizie funkcjonowania gospodarstw ekologicznych i konwencjonalnych Kompetencje społeczne - jest gotów do: pracy w grupie i kierowania małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie oceny ryzyka oraz skutków środowiskowych, ekonomicznych i społecznych poznanych systemów gospodarowania rolniczego |
Metody i kryteria oceniania: |
test (50% udziału w ocenie końcowej) Zadanie problemowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Domagała-Świątkiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.