Pożytki pszczele
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F6.POP.SI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pożytki pszczele |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawowymi źródłami pokarmu dla owadów zapylających. Definicja pożytków pszczelich i ich klasyfikacja. Stan pożytków pszczelich w kraju i stopień ich wykorzystania. Wzbogacanie pożytków pszczelich poprzez sterowane uprawy roślin. Poprawa stopnia wykorzystania pożytków poprzez dobór odpowiednich podgatunków i linii pszczół. Zagęszczenie owadów zapylających w środowisku. Charakterystyka roślin kwalifikujących się, jako nowe źródła pokarmu dla owadów. Ważniejsze rośliny, występujące na terenie kraju, stanowiące źródło nektaru do produkcji miodów odmianowych. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Definicja i klasyfikacja pożytków pszczelich Stan pożytków pszczelich w kraju i stopień ich wykorzystania Wzbogacanie pożytków pszczelich poprzez uprawy sterowane roślin Poprawa stopnia wykorzystania pożytków poprzez dobór odpowiednich podgatunków i linii pszczół Występowanie, struktura i zagęszczenie owadów zapylających w miejscach ich występowania Wpływ różnych metod i intensywności ochrony roślin na liczebność owadów zapylających w środowisku Charakterystyka roślin kwalifikujących się, jako nowe źródło pokarmu dla pszczół Charakterystyka ważniejszych roślin, występujących na terenie kraju, stanowiących źródło nektaru do produkcji miodów odmianowych Ocena zasobów pokarmowych pastwisk pszczelich Rośliny zielarskie, o ozdobnych owocach, kwiatach i innych walorach dekoracyjnych stanowiących źródło pokarmu dla owadów Ogród, jako źródło pokarmu dla owadów zapylających Struktura dominacji gatunkowej owadów zapylających na polach uprawnych i nieużytkach Badanie zagęszczenia pszczół na nieużytkach i polach uprawnych - ćwiczenia w terenie Rośliny niebezpieczne dla pszczelarza oraz trujące dla pszczół Prezentacja i omówienie wyników obserwacji prowadzonych podczas zajęć |
Literatura: |
Prabuski J. 1998. Pszczelnictwo. Wydawnictwo Promocyjne „Albatros” Szczecin. Lipiński M. 1982. Pożytki pszczele. PWRiL Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu biologii kwitnienia, zapylania roślin i owadów zapylających Wylicza zjawiska klimatyczne oraz procesy fizykochemiczne wpływające na behawior owadów zapylających rośliny Zna podstawowe metody i zasady określania przydatności pożytków dla owadów zapylających rośliny w kontekście produktów pszczelich stanowiących efekt produkcji Opisuje zależności między roślinami a owadami zapylającymi oraz między różnymi gatunkami organizmów zapylających Opisuje podstawowe techniki poprawy wykorzystania pożytków pszczelich i zapylenia roślin Opisuje wpływ różnych metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami na występowanie organizmów zapylających i jakość pożytków pszczelich Zna rolę organizmów zapylających, jako czynniki środowiska przyrodniczego i ich wpływ na różnorodność biologiczną Umiejętności Określa gatunki owadów zapylających występujące na polach uprawnych i nieużytkach na podstawie kluczy do oznaczania owadów Przygotowuje sprawozdania pisemne z prostych badań prowadzonych w trakcie zajęć Potrafi wykonać proste terenowe i laboratoryjne zadania badawcze dotyczące zasobów i źródeł pożytków pszczelich oraz struktury gatunków zapylających Rozróżnia typowe metody i techniki oceny zasobności oraz jakości pożytków pszczelich Przedstawia prezentację multimedialną w oparciu o wyliczenia własne i innych członków grupy oraz interpretację wyników prostego doświadczenia Kompetencje społeczne Akceptuje prace w zespole w różnej roli Zachowuje się w sposób profesjonalny oraz przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy z materiałem pszczelarskim Dostrzega znaczenia społeczne, zawodowe i etyczne oraz ryzyko związane z produkcję żywności z różnych pożytków pszczelich |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie definiuje podstawowych zagadnień z zakresu biologii kwitnienia i zapylania roślin oraz systematyki i anatomii owadów zapylających. Nie zna podstawowych metod określania przydatności pożytków dla owadów zapylających. Nie opisuje zależności między roślinami a owadami zapylającymi oraz między różnymi gatunkami organizmów zapylających. Nie zna wpływu metod ochrony roślin na występowanie organizmów zapylających. Nie zna rolę organizmów zapylających, jako czynniki środowiska przyrodniczego. Nie umie wykonać prostych terenowych zadań badawczych dotyczących zasobów i źródeł pożytków pszczelich oraz struktury gatunków zapylających. Nie przygotowuje sprawozdań pisemnych z przeprowadzonych w grupie eksperymentów. Nie akceptuje prace w zespole w różnej roli. Nie zachowuje się w sposób profesjonalny oraz nie przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem pszczelarskim. Na ocenę 3 Definiuje podstawowe zagadnienia z zakresu biologii kwitnienia i zapylania roślin oraz systematyki i anatomii owadów zapylających. Zna podstawowe metody określania przydatności pożytków dla owadów zapylających. Opisuje część zależności między roślinami a owadami zapylającymi oraz między różnymi gatunkami organizmów zapylających. Zna podstawy wpływu metod ochrony roślin na występowanie organizmów zapylających. Zna częściowo rolę organizmów zapylających, jako czynniki środowiska przyrodniczego. Wykonuje proste terenowe zadania badawcze dotyczące zasobów i źródeł pożytków pszczelich oraz struktury gatunków zapylających. Przygotowuje sprawozdania pisemne z przeprowadzonych w grupie eksperymentów. Akceptuje prace w zespole w różnej roli. Zachowuje się w sposób profesjonalny oraz przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem pszczelarskim. Na ocenę 4 Definiuje zagadnienia z zakresu biologii kwitnienia i zapylania roślin oraz systematyki i anatomii owadów zapylających. Zna metody i techniki określania przydatności i jakości pożytków dla owadów zapylających. Opisuje zależności między roślinami a owadami zapylającymi oraz między różnymi gatunkami organizmów zapylających. Opisuje wpływ metod ochrony roślin na występowanie organizmów zapylających i jakość pożytków pszczelich. Zna rolę organizmów zapylających, jako czynniki środowiska przyrodniczego. Wykonuje proste terenowe i laboratoryjne zadania badawcze dotyczące zasobów i źródeł pożytków pszczelich oraz struktury gatunków zapylających. Przygotowuje sprawozdania pisemne i interpretuje wyniki z przeprowadzonych eksperymentów w oparciu o wykonywane w zespole zadania badawcze. Akceptuje prace w zespole w różnej roli. Zachowuje się w sposób profesjonalny oraz przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem pszczelarskim. Na ocenę 5 Definiuje zagadnienia z zakresu biologii kwitnienia i zapylania roślin oraz systematyki, anatomii, morfologii i behavioru owadów zapylających. Zna i rozróżnia metody, techniki i zasady określania przydatności i jakości pożytków dla owadów zapylających. Opisuje zależności między roślinami a owadami zapylającymi oraz między różnymi gatunkami organizmów zapylających. Opisuje podstawowe techniki poprawy wykorzystania pożytków pszczelich i zapylenia roślin. Opisuje wpływ metod ochrony roślin na występowanie organizmów zapylających i jakość pożytków pszczelich. Zna rolę organizmów zapylających, jako czynniki środowiska przyrodniczego i ich wpływ na bioróżnorodność. Wykonuje proste terenowe i laboratoryjne zadania badawcze dotyczące zasobów i źródeł pożytków pszczelich oraz struktury gatunków zapylających. Przygotowuje sprawozdania pisemne i interpretuje wyniki z przeprowadzonych eksperymentów w oparciu o wykonywane w zespole zadania badawcze.. Przygotowuje i przedstawia prezentacje multimedialne w oparciu o wykonywane zadania badawcze. Akceptuje prace w zespole w różnej roli. Zachowuje się w sposób profesjonalny oraz przestrzega zasad etyki w pracy z materiałem pszczelarskim. Dostrzega znaczenia społeczne, zawodowe i etyczne oraz ryzyko związane z produkcję żywności z różnych pożytków pszczelich. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.