Winogrodnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F5.WIN.SI.OOTXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Winogrodnictwo |
Jednostka: | Katedra Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Winogrodnictwo uzupełniajacy - fakultatywny wymagania wstepne: brak Katedra Ogrodnictwa |
Pełny opis: |
Wykłady: Historia uprawy, ośrodki pochodzenia gatunków z rodzaju Vitis sp., produkcja winogron/win i ich derywatów Rozmnażanie winorośli. Główne podkładki i szczepy, metody rozmnażania. Wymagania siedliskowe gatunku. Pojęcie terroir. Odżywianie mineralne krzewów Wzrost i rozwój winorośli. Substancje biologicznie czynne występujące w różnych częściach morfotycznych winorośli (liście, pędy, korzenie, grona, nasiona), winie i derywatach. Ich budowa, funkcje w roślinie, możliwości wykorzystania terapeutycznego Ćwiczenia: Warsztaty w szkółce – rozmnażanie winorośli: szczepienie, sadzonkowanie. Opis i ocena jakości materiału szkółkarskiego Warsztaty w winnicy – wybór stanowiska, planowanie i zakładanie winnicy. Metody ograniczania strat mrozowych i przymrozkowych. Sadzenie winnicy, systemy prowadzenia i podpory. Cięcie i formowanie pnączy. Choroby i szkodniki. Rozpoznawanie szczepów. Winobranie- wyznaczanie terminu zbioru, technika. Postepowanie przed i pozbiorcze Warsztaty w winiarni – wyposażenie winiarni, technologia wyrobu wina. Metody oceny jego jakości. |
Literatura: |
Podstawowa: Myśliwiec R. 2006. Winorośl i wino, PWRiL, Warszawa. Winkler A.J. et al. . 1974. General viticulture, University of California Press, Berkeley Uzupełniająca: Creasy G.L. and Creasy L.L. 2009. Grapes, CABI Publishing, Wallingford, UK Delrot S. et al. 2010. Methodologies and Results in Grapevine Research, Springer Science+Media B.V, Dordrecht, NL. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna i rozumie: Zna znaczenie winogrodnictwa (oraz wielkość produkcji winogron i ich przetworów) w Polsce i na świecie jako ważnego działu produkcji roślinnej Opisuje pochodzenie i historię uprawy winnej latorośli Posiada wiedzę dotyczącą ekofizjologii winorośli - wpływ warunków klimatycznych i glebowych na wzrost, rozwój i plonowanie krzewów Zna nowoczesne systemy rozmnażania i uprawy pnączy Wyjaśnia wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość i wartość biologiczną winogron, wina i derywatów Tłumaczy podstawowe procesy związane ze wzrostem i rozwojem winorośli Klasyfikuje kryteria oceny dojrzałości zbiorczej winogron, rozróżnia metody ich zbioru. Rozpoznaje sposoby postępowania pozbiorczego z różnymi częściami morfotycznymi winorośli, przygotowanie ich do dalszego przerobu/ przechowywania Potrafi opisać niezbędne wyposażenie winnicy/winiarni. Opisuje biologię, fenologię, wartość biologiczną i cechy odmianowe ważnych gospodarczo szczepów winorośli uprawianych w Polsce i na świecie Zna substancje aktywne/lecznicze, które możemy pozyskiwać z winorośli oraz ich funkcje. Umiejętności - potrafi: Stosuje właściwe techniki do rozmnożenia krzewów winorośli. "Potrafi zaplanować i poprowadzić winnicę Potrafi zaplanować i poprowadzić winnicę Potrafi zaplanować i poprowadzić winnicę Potrafi zaplanować i poprowadzić winnicę" Modyfikuje technikę uprawy krzewów dla uzyskania plonu o wysokiej jakości. Potrafi rozpoznać podstawowe gatunki/szczepy winorośli/win. Rozróżnia czynniki ryzyka wpływające na winnicę, zapobiega im. Dopasowuje właściwe szczepy do wybranego siedliska Potrafi właściwie przeprowadzić proces winifikacji, przeprowadzić ocenę organoleptyczną wina. Dokonuje właściwego wyboru odmian winorośli do uprawy polowej i przetwórstwa zgodnie z aktualnymi wymaganiami rynku Kompetencje społeczne - jest gotów do: Rozumie potrzebę ciągłego śledzenia nowych rozwiązań technologicznych w zakresie uprawy oraz podnoszenia swych kwalifikacji zawodowych w tym zakresie Cechuje się odpowiedzialnością za produkcję winogron i derywatów spełniających normy bezpiecznej żywności Docenia walory odżywcze winogron i ich przetworów i ich znaczenie dla zdrowia człowieka Posiada umiejętność udzielania fachowych porad w zakresie uprawy winorośli Potrafi współdziałać i pracować w małej grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
test jednokrotnego wyboru wraz z udziałem w ocenie końcowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWT
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia terenowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Gąstoł, Magdalena Zemczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.