Podstawy anatomii funkcjonalnej zwierząt i człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F4.PAF.SI.OBTSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy anatomii funkcjonalnej zwierząt i człowieka |
Jednostka: | Katedra Rozrodu, Anatomii i Genomiki Zwierząt |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot uzupełniający - fakultatywny, 4 semestr studiów Wymagania wstępne: wiedza z zakresu biologii i cytologii Celem nauczania PODSTAW ANATOMII FUNKCJONALNEJ ZWIERZĄT I CZŁOWIEKA jest zdobycie przez studentów wiedzy o budowie i czynnościach organizmu zwierząt i człowieka oraz nabycie umiejętności wykorzystania tej wiedzy w przedmiotach objętych programem studiów i w pracy zawodowej. Program wykładów obejmuje wybrane zagadnienia anatomii makroskopowej zwierząt z elementami anatomii człowieka i ptaków. W ramach zajęć studenci winni zdobyć wiadomości o rozmieszczenie przestrzennym poszczególnych narządów, nabycie umiejętności preparowanie tuszek zwierząt, umiejętność określenia topografii dostępnych do badań węzłów chłonnych oraz naczyń krwionośnych |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Wprowadzenie do przedmiotu z podaniem literatury Zasady orientacji przestrzennej w organizmie zwierzęcia i człowieka. Opis części i okolic ciała zwierząt i człowieka 2. Ogólna charakterystyka narządów wewnętrznych. Jamy ciała i błony surowicze. Układ oddechowy. Śródpiersie zwierząt i człowieka. 3. Układ trawienny. Zależność budowy narządów układu trawiennego od rodzaju pokarmu. Budowa i topografia narządów trawiennych zwierząt . 4. Budowa i topografia narządów moczowych, płciowych samców i samic, błon płodowych oraz łożyska. 5. Budowa naczyń krwionośnych, krwi i chłonki. Worek osierdziowy, budowa i topografia serca. 6. Rozwój, budowa i topografia układu nerwowego somatycznego i autonomicznego. Układ nerwowy ośrodkowy i obwodowy. 7. Budowa, pochodzenie, topografia gruczołów dokrewnych zwierząt i człowieka. Narządy zmysłu zwierząt i człowieka. 8. Wybrane zagadnienia z anatomii funkcjonalnej - zasady i miejsca pozyskiwania materiału biologicznego. Realizowane efekty kształcenia: BIOT1_W01-04, BIOT1_K-02, 010 Ćwiczenia 1. Tkanki oporowe: tkanka chrzęstna i kostna. Budowa aparatu ruchu z uwzględnieniem osteologii i artrologii ssaków i człowieka 2. Osteologia Kościec osiowy i kończyn człowieka oraz drobnych ssaków . 3. Grupy funkcjonalne mięśni człowieka. Narządy pomocnicze mięśni. 4. Jama nosowa, gardło, krtań, tchawica i płuca. 5. Budowa i topografia narządów trawiennych. Jama gębowa/ustna, żołądek, jelito cienkie i grube; wątroba i trzustka. 6. Serce. Naczynia krwionośne i chłonne oraz węzły chłonne 7. Budowa i topografia narządów moczowo - płciowych samców i samic. 8. Powłoka wspólna - budowa skóry i wytworów naskórka 9. Narządy palcowe, włosy, opuszki, gruczoły mlekowe 10. Anatomia ptaków w ujęciu porównawczym ze ssakami. 11. Wybrane zagadnienia z anatomii funkcjonalnej. Lokalizacja dużych naczyń krwionośnych w aspekcie badania tętna i możliwości tamowania krwotoków. Miejsca typowe pobierania krwi i wkłuć dożylnych – zajęcia praktyczne. 12. Egzenteracja ssaka i ptaka Realizowane efekty kształcenia W_01,04,07 U01-05, _K01 |
Literatura: |
Podstawowa Przespolewska H. i wsp. 2014. Podstawy anatomii zwierząt domowych. Wieś jutra, Warszawa Suder E., Brużewicz Sz. 2012. Anatomia człowieka. Podręcznik i atlas dla studentów licencjatów medycznych. Górnicki Wydawnictwo Medyczne, Wrocław Uzupełniająca Krysiak K., i wsp., 2001-2004. Anatomia zwierząt tom I-III, PWN, Warszawa Vigue-Martin J., 2012 Atlas budowy ludzkiego ciała. Wyd. Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie:Budowę komórki zwierzęcej, nazywa i rozróżnia podstawowe tkanki i układy anatomiczne ssaków oraz człowieka, potrafi określić podstawy budowy i funkcjonowania komórek i tkanek tworzących najważniejsze narządy i układy organizmu zwierzęcego. Potrafi scharakteryzować zmiany rozwojowe i wzrostowe w budowie anatomicznej i funkcji narządów zwierząt i człowieka Wytłumaczyć zależności pomiędzy anatomiczną budową funkcją narządów i układów w procesach biotechnologicznych Wykazać i opisać różnice w budowie anatomicznej zwierząt przydatne w badaniach eksperymentalnych UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: Określić zależności pomiędzy budowa anatomiczna a funkcją organizmu zwierzęcego Oceniać budowę anatomiczna poszczególnych narządów i układów organizmu zwierzęcego Potrafi określić procesy i zmiany zachodzące w budowie organizmu zwierzęcego związane ze wzrostem, rozwojem i oddziaływaniem środowiska Wykorzystuje znajomość budowy i funkcji organizmu zwierzęcego w pozyskiwaniu i postępowaniu z materiałem biologicznym pochodzenia zwierzęcego KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do Wykazać aktywna postawę w zdobywaniu i rozszerzaniu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie budowy organizmów żywych Do świadomej odpowiedzialności zawodowej i społecznej za pracę własną Postępować zgodnie z zasadami etyki w praktyce zawodowej i działaniach własnych Jest wrażliwy na los zwierząt i środowisko naturalne |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Na ocenę pozytywną należy zaliczyć poszczególne ćwiczenia laboratoryjne i odpowiedzieć na pytania kolokwiów zaliczeniowych; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 40%. Wykłady Zaliczenie pisemne (test jednokrotnego wyboru, pytania otwarte) obejmujące zagadnienia z tematyki poruszanej na wykładach (60% udziału w ocenie końcowej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CWL
CWL
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Grzesiakowska-Dul, Marta Kuchta-Gładysz, Olga Szeleszczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CZ CWL
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Olga Szeleszczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Grzesiakowska-Dul, Marta Kuchta-Gładysz, Olga Szeleszczuk, Joanna Wojciechowska-Puchałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CZ CWL
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Osikowski | |
Prowadzący grup: | Anna Grzesiakowska-Dul, Artur Osikowski, Joanna Wojciechowska-Puchałka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWL
CZ CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Osikowski | |
Prowadzący grup: | Anna Grzesiakowska-Dul, Marta Kuchta-Gładysz, Artur Osikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.