Grafika rastrowa w projektowaniu ogrodów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F3.GRA.SM.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika rastrowa w projektowaniu ogrodów |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma za zadanie zapoznanie studentów z zagadnieniami wspomagania procesu wizualizacji projektów ogrodów przy użyciu programów do grafiki rastrowej. Na zajęciach studenci będą kreatywnie wykorzystać poznawane narzędzia programu do grafiki rastrowej poprzez opracowanie indywidualnych projektów: kolorystyki rzutu z góry ogrodu w poszczególnych porach roku oraz widoków perspektywicznych stanu projektowanego wnętrza ogrodowego w wybranych porach roku i dnia. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do zajęć wyjaśnienie zasad zaliczenia przedmiotu. Organizacja i układ ekranu, narzędzia. Palety, okna dokowane, obszary robocze. Pasek właściwości. Tworzenie nowego dokumentu: otwieranie i formatowania nowego dokumentu, otwieranie gotowej grafiki. Powiększanie przestrzeni roboczej. Kolory: tryby kolorów, RGB a CMYK. Wykorzystanie narzędzi precyzyjnych: linijka, prowadnice, siatka. Nawigacja, paleta Navigator, narzędzia ZOOM. Paleta Historii (ustawianie migawki i poziomów cofania). Metody zaznaczania, selekcji obiektów: zaznaczenia owalne lub prostokątne, magiczna różdżka, lasso, zaznaczanie przez zakres koloru, przekształcanie i edycja zaznaczeń, anulowanie zaznaczeń, wygładzanie i poprawianie krawędzi zaznaczonych obiektów. Warstwy: tworzenie nowej warstwy, ukrywanie, usuwanie, blokowanie , zarządzanie warstwami, mieszanie warstw, przenoszenie obiektów między warstwami. Edycja: skalowanie, deformacja, ukosowanie, perspektywa, obrót, odbicie lustrzane. Paleta pędzli. Narzędzia do retuszu: łatka, rozjaśnianie, ściemnianie, smużenie, gąbka, ścieranie, pędzel korygujący, punktowy pędzel korygujący. Stempel i jego wykorzystanie. Kadrowanie. Wypełnienia i gradienty. Tworzenie tekstu i jego formatowanie. Style warstw, różne efekty graficzne. Zastosowanie Filtrów. Wykonanie projektów końcowych: kolorystyka rzutu z góry ogrodu w poszczególnych porach roku oraz widoki perspektywiczne stanu projektowanego wnętrza ogrodowego w porach roku i dnia. Kreatywne wykorzystanie poznanych narzędzi programu do grafiki rastrowej. |
Literatura: |
1. Zimek R., Oberlan Ł., 2004. ABC Grafiki komputerowej. Wydawnictwo Helion. 2. Gajda W., 2006. GIMP. Praktyczne projekty. Wydawnictwo Helion. 3. Phyllis D.,2000. Po prostu Gimp. Wydawnictwo Helion. 4. Gumster J., Shimonski R., 2013. Gimp Biblia. Wydawnictwo Helion. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA Wyjaśnia podstawowe pojęcia z zakresu grafiki rastrowej np.: bitmapa, piksel, rozdzielczość ekranu, gęstość wydruku przestrzenie barw (sRGB, AdobeRGB), tryby kolorów CMYK, RGB Zna podstawowe narzędzia do zaznaczania i modyfikacji obiektów. UMIEJĘTNOŚCI Używa narzędzi służących do zaznaczenia, modyfikowania, przekształcanie obiektów np.: zmiana trybu wyświetlania, palety narzędzi, używanie filtrów, mieszania warstw. Potrafi wykorzystać program w celu graficznego przedstawienia przyjętej idei projektowej. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych i społecznych, w tym planowania i działania w sposób przedsiębiorczy oraz umie pracować w zespole przyjmując w nim różne role Ma świadomość hierarchii zadań, odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Metody i kryteria oceniania: |
201 sprawdzian umiejętności: wykonanie zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowanie decyzji 721 demonstracja praktycznych umiejętności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.