Rośliny w sztukach kulinarnych świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F1.ROS.SI.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny w sztukach kulinarnych świata |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rolą owoców, warzyw i przypraw w kuchniach regionalnych i narodowych świata. Przedstawiony zostanie rozwój sztuki kulinarnej w zależności od uwarunkowań historycznych, klimatycznych i geograficznych. Opisane zostaną składniki, przyprawy, smaki, techniki przyrządzania i sposoby podawania potraw typowych dla poszczególnych kuchni świata, ze szczególnym uwzględnieniem roli roślin ogrodniczych. Podkreślone zostanie znaczenie produktów i kuchni regionalnych dla racjonalnego żywienia człowieka oraz zachowania dóbr kultury niematerialnej. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Kuchnia polska: tradycja i nowoczesność. Wzbogacanie kuchni polskiej o nowe produkty i sposoby ich przygotowywania przez różne warstwy społeczne na przestrzeni dziejów. Specyfika wybranych kuchni europejskich: francuskiej, włoskiej, bałkańskiej, skandynawskiej i innych, dzieje sztuki kulinarnej na kontynencie europejskim Przenikanie kulinarnych tradycji Europy i Azji w kuchni rosyjskiej. Chińska tradycja kulinarna, oparta koncepcji pięciu przemian. Proste składniki i bogactwo przypraw kuchni indyjskiej i tajskiej. Upodobanie do warzyw, owoców, przypraw i roślin strączkowych w kuchni arabskiej, zróżnicowanie kuchni regionów pustynnych i nadmorskich. Kuchnia amerykańska, oparta na produktach i potrawach plemion indiańskich, kuchni imigrantów europejskich i azjatyckich oraz kuchni afrykańskich niewolników. |
Literatura: |
Biruta M. 2013. Smak tropików. Kuchnie Pacyfiku. Wyd. Zysk i S-ka, Poznań Diolosa C., Kamus M., 1991. Chiny, kuchnia...., tajemnice medycyny. Source S.A. Łozińscy M.J., 2012. Historia polskiego smaku. WN PWN, Warszawa. Rogers R. 2011. Kuchnie świata. National Geographic. Śleżańska M. 1932. Kucharz Polski. Księgarnia J. Leitgebera I S-Ki, Poznań. Tannahill R. 2014. Historia kuchni. Wyd. Aletheia, Warszawa. Teubner C. 2010. Kuchnia. Produkty spożywcze z czterech stron świata. Carta Blanca, Sp. z o.o. Warszawa. Tomaszewska-Bolałek M., 2006. Tradycje kulinarne Japonii. Hanami, Warszawa. Węglarscy J.K. 2008. Użyteczne rośliny tropików. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KWrws_W01 Zna historię rozwoju sztuki kulinarnej i jej specyfikę na poszczególnych kontynentach i wśród różnych narodów. KWrws_W02 Odnajduje zależności pomiędzy czynnikami historycznym, geograficznymi, klimatycznymi a rozwojem sztuki kulinarnej. KWrws_W03 Analizuje znaczenie produktów ogrodniczych w sztuce kulinarnej. Umiejętności KWrws_ U01 Rozpoznaje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kuchni różnych nacji i regionów. KWrws_ U02 Posiada nawyk myślenia humanistycznego w kontekście wiedzy o historii, dniu dzisiejszym i przyszłości sztuki kulinarnej. Kompetencje społeczne KWrws_ K01 Docenia znaczenie sztuki kulinarnej dla podniesienia poziomu życia społeczeństwa. KWrws_ K01 Tłumaczy znaczenie produktów ogrodniczych dla rozwoju i poziomu sztuki kulinarnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie zna większości omawianych na wykładach uwarunkowań historycznych rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Nie zna produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata. Nie umie wskazać produktów, potraw i sposobów gotowania typowe dla jednej z wybranych kuchni świata. Nie posiada świadomości roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa. Na ocenę 3 Zna kilka uwarunkowań historycznych rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia kilka produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata. Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kilku wybranych kuchni świata. Posiada w niewielkim stopniu świadomości roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa. Na ocenę 4 Zna uwarunkowania historyczne i inne rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia wiele produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata. Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla kilku wybranych kuchni świata. Łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sztuki kulinarnej regiony z uwarunkowaniami społeczno-geograficznymi. Posiada świadomość roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa. Na ocenę 5 Doskonale zna uwarunkowania historyczne i inne rozwoju kuchni narodów i kontynentów. Wymienia i opisuje wiele produktów ogrodniczych charakterystycznych dla poszczególnych kuchni świata. Wskazuje produkty, potrawy i sposoby gotowania typowe dla najważniejszych kuchni świata. Doskonale łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość sztuki kulinarnej regiony z uwarunkowaniami społeczno-geograficznymi. Posiada świadomość roli sztuki kulinarnej w kształtowaniu poziomu życia społeczeństwa. Wzbogaca temat we własne zainteresowania i wiedzę. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.