Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F1.HSZ.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z zabytkami architektury i sztuki od prehistorii do XX wieku. Analiza i interpretacja wybranych dzieł sztuki. Przekazanie umiejętności rozróżniania stylów architektonicznych. Charakterystyka zabytków architektury i dzieł sztuki polskiej. |
Pełny opis: |
Cykl wykładów o tematyce : Sztuka prehistoryczna istarożytnego Egiptu.Sztuka antyku grecko- rzymskiego Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyjska . Sztuka romańska. Sztuka Gotyku. Sztuka renesansowa i manierystyczna Sztuka Baroku. Kwiaty w malarstwie Baroku. Sztuka Rokoka i Klasycyzmu. Sztuka Romantyzmu. Modernizm. Postmodernizm. Polska sztuka XIX i XX wieku. Ćwiczenia: Rysunek przykładowej piramidy lub zespołu grobowców. Rysunek podstawowych odmian kolumn greckich . Zwiedzanie zabytków sztuki romańskiej w Krakowie – Kościoły św. Andrzeja , św. Wojciecha, św. Salwatora. Zwiedzanie kościołów gotyckich w Krakowie : św. Idziego , św. Franciszka , św. Trójcy, kościół Mariacki , kościół św. Krzyża , Barbakan , Brama Floriańska, Collegium Maius Oglądanie kościoła św. Piotra i Pawła i kolegiaty św. Anny w Krakowie Zwiedzanie zamku na Wawelu i ulicy Kanoniczej. Zwiedzanie kolekcji malarstwa : Sukiennice, Kamienica Szołajskich. Muzeum Narodowe w Krakowie. |
Literatura: |
Ałpatow A. 1981 Historia sztuki wyd. Arkady, Warszawa Białostocki J. 2001 Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, wyd. PWN Warszawa Estreicher K. 1982 Historia sztuki w zarysie wyd. PWN Warszawa Gombrich E.H. 2009 O sztuce wyd. Rebis Poznań Porębski M. 1988 Dzieje sztuki w zaysie wyd. Arkady Warszawa 1988 |
Efekty uczenia się: |
Student charakteryzuje sztukę prehistoryczną i antyczną . opisuje zabytki architektury i sztuki wczesnochrześcijańskiej i bizantyjskiej . Student objaśnia styl romański i gotycki podsumowuje tendencje w architekturze i sztuce renesansowej i manierystycznej, opisuje główne założenia w architekturze i sztuce Baroku, charakteryzuje architekturę i sztukę Rokoka i Klasycyzmu Potrafi opisać sztukę Romantyzmu. Objaśnia tendencje w architekturze i sztuce modernistycznej i postmodernistycznej. Opisuje tendencje w polskiej sztuce XIX i XX wieku. Student przygotowuje dziennik sprawozdawczy z ćwiczeń. Świadomy wartości artystycznych i historycznych omawianych zabytków kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania , ocena zadania problemowego- eseju . |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.