Biblia w kulturze świata
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.F1.BKS.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biblia w kulturze świata |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Student poznaje zarys powstawania tekstu biblijnego na tle uwarunkowań przyrodniczych i kulturowych oraz spektrum oddziaływania tekstu biblijnego na różne dziedziny życia człowieka współczesnego. Poznaje przykładowe ogrody biblijne stanowiące nowoczesny sposób przedstawiania treści biblijnych. |
Pełny opis: |
Biblia – Księga całej ludzkości - powstała w określonym kręgu kulturowym Geografia „terenów biblijnych” Zarys osiągnięć archeologicznych związanych z terenami „biblijnymi” Świat przyrody w tekstach biblijnych Kultura rolnicza w czasach biblijnych Inspiracje biblijne w dziełach poetów, pisarzy, malarzy, budowniczych Biblia pauperum dialog słowa i obrazu Rozwój nauk przyrodniczych a Biblia – pozorny konflikt Ogród biblijny – nowy typ ogrodu tematycznego – zasady projektowania , symbolika, zwiedzanie wybranego ogrodu biblijnego Ogrody biblijne na świecie i ich rola w życiu społecznym współczesnego człowieka |
Literatura: |
Włodarczyk Z. 2011. Rośliny biblijne. Leksykon, Instytut Botaniki im. W. Szafera Polskiej Akademii Nauk, Kraków ss. 246 (10 arkuszy). Włodarczyk Z. 2011. Przyroda w Biblii „od cedru … do hizopu” , „BONUS LIBER” Sp. z o.o Rzeszów, ss.176. Włodarczyk Z. 2010. Ogród biblijny w Myczkowcach, Rzeszów, ss. 88. Włodarczyk Z. 2009. Przewodnik po ogrodzie biblijnym w Proszowicach, Kazimierza Wielka , ss. 60. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna historyczne podłoże, warunki geograficzno-przyrodnicze i przedział czasowy, w jakich rodził się tekst Biblii oraz zasięg oddziaływania tych treści do czasów współczesnych. Ma podstawową wiedzę o geografii i szacie roślinnej terenów, na których powstawała Biblia i ich oddziaływaniu na treści biblijne Potrafi wskazać przykłady wykorzystania w Biblii zjawisk przyrodniczych, gatunków roślin i zwierząt obrazujących przekazywaną przez Biblię treść religijną. Zna dawne i współczesne metody popularyzacji treści biblijnych i ich oddziaływanie w sferze społecznej i kulturowej. Umiejętności Podejmuje wyzwanie dalszego kształcenia się w temacie Docenia rolę Biblii w kulturze świata i jest świadom odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego kraju i Europy Rozpoznaje elementy lub wątki biblijne w zbiorze niektórych dzieł artystycznych sztuk plastycznych i literackich Przygotowuje esej na temat: „Ślady Biblii w moim otoczeniu” na podstawie rekonesansu w swoim miejscu zamieszkania oraz prosty schemat ogrodu biblijnego Wyjaśnia podstawowe problemy związane z pozornym konfliktem na styku: nauki przyrodnicze a Biblia. Interpretuje podstawowe symbole biblijne w dziełach sztuki i projektach ogrodów biblijnych przedstawiając prace w formie pisemnej Potrafi posługiwać się nowoczesnymi metodami wyszukiwania zadanych fragmentów Biblii Kompetencje społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
101 sprawdzian wiedzy 202 zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe) 403 zaliczenie/ocena pracy pisemnej, recenzji, eseju 701 egzamin pisemny ograniczony czasowo 711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.