Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy projektowania małych form ogrodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.DAK.PPFO5.NI.OOGSY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy projektowania małych form ogrodowych
Jednostka: Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Ogólne podstawy kompozycji, symetria, rytm, akcent, dominanta. Relacje i wzajemne uwarunkowania elementów kompozycji, skala, proporcje. Wnętrze. Definicja, elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, typy wnętrz. Sekwencja wnętrz, strefy funkcjonalne. Świadome kształtowanie przestrzeni. Małe formy ogrodowe – podstawowe pojęcia, definicje. Historia rozwoju a współczesne tendencje. Rola małych form ogrodowych w kształtowaniu przestrzeni – uwarunkowania funkcjonalne a rozwiązania kompozycyjne.

Pełny opis:

Treści kształcenia

WYKŁADY

Małe formy ogrodowe – podstawowe pojęcia, definicje. Historia rozwoju a współczesne tendencje.

Rola małych form ogrodowych w układzie przestrzennym ogrodu – uwarunkowania funkcjonalne a rozwiązania kompozycyjne.

Kształtowanie strefy wejściowej (brama, ogrodzenie) w ogrodzie

Elementy małej architektury we wnętrzach ogrodowych: pergola, eksedra, bindaż, trejaż, elementy wolnostojące (rzeźby, klomby, samotniki)

Kształtowanie i wyposażenie strefy rekreacji (placyk wielofunkcyjny, grill, ławka, altana)

Kształtowanie płaszczyzny podstawy wnętrza ogrodowego (nawierzchnie, murki oporowe, schody terenowe itd.)

Elementy zaplecza ogrodowego (kosze na śmiecie, śmietniki, zielone zadaszenie parkingu, domek z narzędziami)

ĆWICZENIA

Wprowadzenie do problematyki, projekt logo projektanta, layout plansz

Wizja w terenie i rejestracja stanu istniejącego – perspektywy a poziomu oczu człowieka

Analiza kompozycyjna, funkcjonalna, widokowa

Wstępna koncepcja zagospodarowania – plan

Wstępna koncepcja zagospodarowania – perspektywy z poziomu oczu człowieka

Projekt wybranych elementów małej architektury ogrodowej – szkice, wizualizacje

Opracowanie graficzne projektu

Prezentacje i obrony projektów

Literatura:

1. Böhm A., Zachariasz A. 1997 (2000, 2005). Architektura krajobrazu i sztuka ogrodowa, Ilustrowany słownik angielsko-polski (A – D, E- J, K- Q). Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Warszawa.

2. Hobhouse P. 2005. Historia ogrodów. Arkady, Warszawa.

3. Majdecki L. 1978. Historia Ogrodów. PWN, Warszawa.

4. Patoczka P. 2000. Ściany i bramy w krajobrazie, Monografia 268. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków.

5. Siewniak M. i Mitkowska A. 1998. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnictwa Rytm, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

rozpoznaje elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni

definiuje elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną

definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną oraz określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

Umiejętności

przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego

analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego

formułuje koncepcję projektową i dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

Kompetencje społeczne

rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się

ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 2

nie rozpoznaje elementów kompozycji oraz ich wzajemnych relacji w przestrzeni

nie definiuje elementów kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególnych typów wnętrz i sekwencji przestrzennej

nie definiuje małych form ogrodowych, ich przynależności stylistycznej oraz nie określa roli elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

nie przeprowadza rejestracji stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego

nie analizuje stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego

nie formułuje koncepcji projektowej i nie dostosowuje wybranych elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Na ocenę 3

rozpoznaje niektóre elementy kompozycji , ale nie analizuje ich wzajemnych relacji w przestrzeni

definiuje niektóre elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, ale nie rozpoznaje poszczególnych typów wnętrz i sekwencji przestrzennej

definiuje małe formy ogrodowe, ale nie określa ich przynależności stylistycznej oraz nie określa roli elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

nieprawidłowo przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego

analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego, ale wyniki interpretuje w sposób niewłaściwy

formułuje koncepcję projektową, ale nie dostosowuje wybranych elementów małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

rozumie potrzebę, ale nie zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

ma słabą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Na ocenę 4

rozpoznaje niektóre elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni

definiuje niektóre elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną

definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną, ale tylko częściowo określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego, ale z niewystarczającą precyzją

analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego, , ale z niewystarczającą precyzją

formułuje koncepcję projektową, częściowo dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

rozumie potrzebę i zna niektóre możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

ma częściową świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Na ocenę 5

rozpoznaje elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni

definiuje elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną

definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną oraz określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego

analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego

formułuje koncepcję projektową i dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych

rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)