Podstawy projektowania małych form ogrodowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.DAK.PPFO5.NI.OOGSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy projektowania małych form ogrodowych |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Ogólne podstawy kompozycji, symetria, rytm, akcent, dominanta. Relacje i wzajemne uwarunkowania elementów kompozycji, skala, proporcje. Wnętrze. Definicja, elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, typy wnętrz. Sekwencja wnętrz, strefy funkcjonalne. Świadome kształtowanie przestrzeni. Małe formy ogrodowe – podstawowe pojęcia, definicje. Historia rozwoju a współczesne tendencje. Rola małych form ogrodowych w kształtowaniu przestrzeni – uwarunkowania funkcjonalne a rozwiązania kompozycyjne. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia WYKŁADY Małe formy ogrodowe – podstawowe pojęcia, definicje. Historia rozwoju a współczesne tendencje. Rola małych form ogrodowych w układzie przestrzennym ogrodu – uwarunkowania funkcjonalne a rozwiązania kompozycyjne. Kształtowanie strefy wejściowej (brama, ogrodzenie) w ogrodzie Elementy małej architektury we wnętrzach ogrodowych: pergola, eksedra, bindaż, trejaż, elementy wolnostojące (rzeźby, klomby, samotniki) Kształtowanie i wyposażenie strefy rekreacji (placyk wielofunkcyjny, grill, ławka, altana) Kształtowanie płaszczyzny podstawy wnętrza ogrodowego (nawierzchnie, murki oporowe, schody terenowe itd.) Elementy zaplecza ogrodowego (kosze na śmiecie, śmietniki, zielone zadaszenie parkingu, domek z narzędziami) ĆWICZENIA Wprowadzenie do problematyki, projekt logo projektanta, layout plansz Wizja w terenie i rejestracja stanu istniejącego – perspektywy a poziomu oczu człowieka Analiza kompozycyjna, funkcjonalna, widokowa Wstępna koncepcja zagospodarowania – plan Wstępna koncepcja zagospodarowania – perspektywy z poziomu oczu człowieka Projekt wybranych elementów małej architektury ogrodowej – szkice, wizualizacje Opracowanie graficzne projektu Prezentacje i obrony projektów |
Literatura: |
1. Böhm A., Zachariasz A. 1997 (2000, 2005). Architektura krajobrazu i sztuka ogrodowa, Ilustrowany słownik angielsko-polski (A – D, E- J, K- Q). Ośrodek Ochrony Zabytkowego Krajobrazu, Warszawa. 2. Hobhouse P. 2005. Historia ogrodów. Arkady, Warszawa. 3. Majdecki L. 1978. Historia Ogrodów. PWN, Warszawa. 4. Patoczka P. 2000. Ściany i bramy w krajobrazie, Monografia 268. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. 5. Siewniak M. i Mitkowska A. 1998. Tezaurus sztuki ogrodowej. Oficyna Wydawnictwa Rytm, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza rozpoznaje elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni definiuje elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną oraz określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych Umiejętności przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego formułuje koncepcję projektową i dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych Kompetencje społeczne rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 nie rozpoznaje elementów kompozycji oraz ich wzajemnych relacji w przestrzeni nie definiuje elementów kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególnych typów wnętrz i sekwencji przestrzennej nie definiuje małych form ogrodowych, ich przynależności stylistycznej oraz nie określa roli elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych nie przeprowadza rejestracji stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego nie analizuje stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego nie formułuje koncepcji projektowej i nie dostosowuje wybranych elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych nie rozumie potrzeby i nie zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych nie ma świadomości znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego Na ocenę 3 rozpoznaje niektóre elementy kompozycji , ale nie analizuje ich wzajemnych relacji w przestrzeni definiuje niektóre elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, ale nie rozpoznaje poszczególnych typów wnętrz i sekwencji przestrzennej definiuje małe formy ogrodowe, ale nie określa ich przynależności stylistycznej oraz nie określa roli elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych nieprawidłowo przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego, ale wyniki interpretuje w sposób niewłaściwy formułuje koncepcję projektową, ale nie dostosowuje wybranych elementów małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych rozumie potrzebę, ale nie zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ma słabą świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego Na ocenę 4 rozpoznaje niektóre elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni definiuje niektóre elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną, ale tylko częściowo określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego, ale z niewystarczającą precyzją analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego, , ale z niewystarczającą precyzją formułuje koncepcję projektową, częściowo dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych rozumie potrzebę i zna niektóre możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ma częściową świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego Na ocenę 5 rozpoznaje elementy kompozycji oraz ich wzajemne relacje w przestrzeni definiuje elementy kompozycji wnętrza ogrodowego, poszczególne typy wnętrz i sekwencję przestrzenną definiuje małe formy ogrodowe, ich przynależność stylistyczną oraz określa rolę elementów małej architektury w zależności od uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych przeprowadza rejestrację stanu istniejącego obiektu lub założenia przestrzennego analizuje stan istniejący obiektu lub założenia przestrzennego formułuje koncepcję projektową i dostosowuje wybrane elementy małej architektury ogrodowej do uwarunkowań funkcjonalnych i rozwiązań kompozycyjnych rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.