Practicum z florystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.BFR.9FLOR.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Practicum z florystyki |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: |
Ogr, Agroekologia i ochr. rośl, 5 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 5 sem, stacj. inż. fakultatywne Ogr, Sztuka ogrodowa, 5 sem, stacj. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest rozszerzenie wiedzy studentów dotyczącej wybranych grup roślin naczyniowych, co umożliwi lepsze przygotowanie do studiowania przedmiotów podstawowych oraz kierunkowych na następnych semestrach. Studenci, zapoznając się z istotnymi cechami diagnostycznymi roślin, będą doskonalili umiejętność poprawnego stosowania terminologii z dziedziny botaniki, a także nauczą się interpretować znaczenie bioróżnorodności tej grupy organizmów. Równocześnie nauczą się postrzegać określone taksony, zwłaszcza gatunki flory Polski, jako materiał wyjściowy do tworzenia form użytkowanych jako rośliny rolnicze, warzywne, przyprawowe, zielarskie, miododajne, ozdobne, oraz użytkowanych w leśnictwie. |
Pełny opis: |
Oznaczanie i znaczenie pospolicie występujących w Polsce gatunków roślin zarodnikowych Oznaczanie dwuliściennych roślin okrytonasiennych które nie zostały ujęte w podstawowym kursie botaniki Oznaczanie traw w stadium kwitnienia oraz w stadium bezkwiatowym, porównanie możliwości praktycznych z tego wynikających Oznaczanie siewek drzew i krzewów oraz pospolitych roślin zielnych flory Polski Cechy diagnostyczne charakteryzujące rośliny półpasożytnicze i pasożytnicze i znaczenie tej grupy roślin w przyrodzie i gospodarce rolnej Modyfikacje organów ważne w diagnozowaniu roślin oraz ich znaczenie biologiczne i użytkowe Rozpoznawanie rodzajów i gatunków na podstawie ich organów podziemnych Rośliny dziko rosnące od których wyprowadzono formy uprawne ze szczególnym uwzględnieniem przedstawicieli flory Polski Przyporządkowanie rodzimych gatunków do poszczególnych kategorii roślin użytkowych |
Literatura: |
1. ROSTAFIŃSKI J., SEIDL O. (dowolne wydanie) Przewodnik do oznaczania roślin. PWRiL, Warszawa 2. SZAFER W., KULCZYŃSKI S., PAWŁOWSKI B. (dowolne wydanie) Rośliny polskie. PWN, Warszawa uzupełniająca: 3. JASNOWSKA J., JASNOWSKI M., RADOMSKI J., FRIEDRICH S., KOWALSKI W. 2008. Botanika, Wyd. Brasica, Szczecin 4. SZWEYKOWSKA A., SZWEYKOWSKI J.,2003 (i wznowienia). Botanika t. I. Morfologia PWN, Warszawa 5. PAŁCZYŃSKI A., PODBIELKOWSKI Z., POLAKOWSKI B.,1995 (i wznowienia). Botanika. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Interpretuje budowę morfologiczną skrzypów, paproci i roślin nasiennych i rozumie znaczenie bioróżnorodności w tej grupie roślin Opisuje budowę morfologiczną organów wegetatywnych traw Rozpoznaje cechy diagnostyczne roślin naczyniowych w stadium juwenilnym i w stadium dojrzałym oraz dostrzega ich potencjał Interpretuje przydatność cech charakteryzujących organy zmodyfikowane w określaniu przynależności taksonomicznej roślin autotroficznych i heterotroficznych Umiejętności Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną w formie werbalnej i pisemnej Ocenia wartość diagnostyczną cech morfologicznych zarówno roślin autotroficznych, jak i heterotroficznych Rozróżnia poszczególne gatunki roślin naczyniowych Kategoryzuje gatunki do odpowiednich kategorii grup użytkowych roślin Kompetencje społeczne Docenia rolę roślin w środowisku przyrodniczym Interpretuje wartość roślin w działalności rolniczej Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną i jej znaczący udział w efekcie pracy zespołu |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie potrafi opisać budowy morfologicznej roślin naczyniowych. Nie potrafi posługiwać się nomenklaturą botaniczną w sposób poprawny. Nie jest świadomy znaczenia roślin w przyrodzie ani w gospodarce. Na ocenę 3 Pobieżnie interpretuje budowę morfologiczną roślin zarodnikowych i nasiennych. Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną. Zna fragmentarycznie znaczenie roślin dla środowiska i gospodarki. Na ocenę 4 Poprawnie rozpoznaje cechy diagnostyczne roślin naczyniowych w stadium juwenilnym oraz dojrzałym. Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną oraz prawidłowo ocenia wartość diagnostyczną cech morfologicznych roślin. Jest świadomy roli roślin w przyrodzie i możliwości ich praktycznego wykorzystania. Na ocenę 5 Opisuje i interpretuje budowę morfologiczną roślin naczyniowych. Rozpoznaje istotne ich cechy diagnostyczne w stadium juwenilnym oraz dojrzałym. Poprawnie interpretuje przydatność cech morfologicznych organów zmodyfikowanych w określaniu przynależności taksonomicznej roślin. Posługuje się poprawną nomenklaturą botaniczną prawidłowo ocenia wartość diagnostyczną cech morfologicznych roślin. Poprawnie kategoryzuje gatunki do poszczególnych grup użytkowych roślin Jest świadomy roli roślin w przyrodzie i możliwości ich praktycznego wykorzystania oraz ma pełną świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.