Pestycydy i biologiczne skutki ich stosowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.7s.PES.SI.OOGAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pestycydy i biologiczne skutki ich stosowania |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Znaczenie metody chemicznej w ochronie roślin. Pojęcia podstawowe: substancja altywna, forma użytkowa, preparat handlowy. Zasady rejestracji pestycydów. Toksyczność pestycydów dla stałocieplnych i innych organizmów. Przegląd pestycydów. Trwałość pestycydów w środowisku i czynniki wpływające na ich rozkład. Pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia rolniczego. Ekologiczne skutki chemicznej ochrony roślin. Odporność agrofagów na pestycydy. Przeciwdziałanie ujemnym skutkom stosowania pestycydów. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Rola metody chemicznej w ochronie roślin. Pojęcia podstawowe: substancja aktywna, forma użytkowa, preparat handlowy Toksyczność pestycydów dla stałocieplnych, badania nad pestycydami, zasady rejestracji chemicznych środków ochrony roślin Przegląd pestycydów wg. grup chemicznych: - fungicydy - zoocydy - herbicydy Charakterystyka toksykologiczna i przemiany najważniejszych grup chemicznych środków ochrony roślin Trwałość pestycydów w środowisku i czynniki wpływające na ich rozkład Odporność agrofagów na pestycydy Zmiany w asortymencie pestycydów uwzględniające bezpieczeństwo ludzi i środowiska Wpływ techniki zabiegów ochrony roślin na zagrożenie środowiska Problem pozostałości pestycydów. Toksyczność pestycydów dla pszczół i owadów pożytecznych Praktyczne zastosowanie chemicznych środków ochrony roślin Metody przeciwdziałania ujemnym skutkom stosowania pestycydów |
Literatura: |
1. Banaszkiewicz T., Chemiczne środki ochrony roślin. Zagadnienia ogólne. Wyd. Un.W-M Olsztyn 2003 2. Biziuk M. (red.), Pestycydy, występowanie, oznaczanie i unieszkodliwianie. Wyd. Nauk. Tech., Warszawa 2001 3. Praczyk T, Skrzypczak G., Herbicydy. PWRiL Poznań 2004 4. Różański L., Przemiany pestycydów w organizmach żywych i środowisku. PWRiL Warszawa 1992 5. Różański L., Vademecum pestycydów 97/98. Agra-Enviro Lab. 1998. 6. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej (internet) 7. Aktualne programy ochrony roślin (np. wyd. IOR, Plantpress itp.) |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Tłumaczy znaczenie metody chemicznej w ochronie roślin przed agrofagami. Definiuje podstawowe pojęcia dotyczące pestycydów. Wyjaśnia warunki dopuszczania chemicznych środków ochrony roślin do stosowania obowiązujące w UE i w Polsce. Prezentuje drogi wnikania pestycydów do organizmu człowieka i innych stałocieplnych i związane z tym zagrożenia. Klasyfikuje chemiczne środki ochrony roślin pod względem toksyczności. Prezentuje sposoby przeciwdziałania zatruciom. Opisuje pestycydy uwzględniając ich przynależność do grupy chemicznej, spektrum oraz mechanizm działania i sposoby aplikacji. Rozpoznaje czynniki wpływające na rozkład pestycydów w środowisku. Wyjaśnia mechanizmy uodporniania się agrofagów na pestycydy Tłumaczy wpływ techniki wykonywania zabiegów ochrony roślin na ich skuteczność oraz na zagrożenie środowiska, Dyskutuje problem wpływu pestycydów na jakość produktów rolniczych oraz pozostałości środków ochrony roślin Umiejętności Potrafi wyszukiwać i wykorzystywać informacje dotyczące stosowania pestycydów w produkcji rolniczej. Zna obowiązujące przepisy prawne dotyczące tego zagadnienia. Rozpoznaje aktualnie stosowane w praktyce rolniczej chemiczne środki ochrony roślin z uwzględnieniem ich przeznaczenia oraz warunków aplikacji. Uzasadnia zmiany w asortymencie pestycydów uwzględniające bezpieczeństwo ludzi i środowiska Planuje programy chemicznej ochrony wybranych gatunków roślin ogrodniczych uwzględniające bezpieczeństwo środowiska i wysoką jakość plonów Potrafi realizować zasady Dobrej Praktyki w Ochronie Roślin Kompetencje społeczne Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej Potrafi przewidzieć negatywne skutki chemizacji rolnictwa i zna sposoby ich ograniczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
wykłady 707 test jednokrotnego wyboru) ćwiczenia 101 sprawdzian wiedzy 302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania 403 zaliczenie/ocena pracy pisemnej, recenzji, eseju |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Jacek Nawrocki, Maria Pobożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Nawrocki | |
Prowadzący grup: | Jacek Nawrocki, Maria Pobożniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.