Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy kompozycji wizualnej w projektowaniu ogrodów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.6s.PKW.SI.OOGSY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy kompozycji wizualnej w projektowaniu ogrodów
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Umiejętność operowania plamą i gamą kolorystyczną w komponowaniu na płaszczyźnie oraz kształtowanie wrażliwości

na intencjonalne uwarunkowania percepcji wizualnej

Pełny opis:

Treści kształcenia

Wiedza o intencjonalnych uwarunkowaniach kompozycji wizualnej i umiejętność odniesienia jej do szczegółowych rozwiązań projektowych

Wiedza o percepcji koloru i umiejętność wykorzystania jego funkcji harmonicznych

Posługiwanie się prostą rytmizacją układów kompozycyjnych w powiązaniu z umiejętnością posługiwania się fakturami

Umiejętność posługiwania się podziałami przy świadomości i wrażliwości na proporcje

i relacje prostych form

Sprawność w doborze i zastosowaniu formalnych środków wyrazowych do szczegółowych rozwiązań projektowych

Literatura:

Arnheim R. Sztuka i percepcja wzrokowa, WAF Warszawa 1978

Hornung D. Kolor, Universitas Kraków 2009

Taranczewski P. O płaszczyźnie obrazu, Ossolineum Kraków 1992

Zeugner G. Barwa i człowiek, Arkady Warszawa 1965

Efekty uczenia się:

Opis efektów kształcenia

Wiedza

Opisuje intencjonalne uwarunkowania kompozycji wizualnej i ich odniesienia do szczegółowych rozwiązań projektowych

Modyfikuje funkcje harmoniczne koloru i jego działanie w obszarze określonej gamy

Prezentuje własne koncepcje kompozycyjne i umiejętność posługiwania się plamami o znacznym zróżnicowaniu fakturalnym

Wyjaśnia sposób posługiwania się podziałami przy rozwiniętej świadomości i wrażliwości na złożoność proporcji i układów kompozycyjnych

Umiejętności

Potrafi posługiwać się rytmizacją układów kompozycyjnych w powiązaniu z gamą kolorystyczną i zróżnicowanymi efektami wizualnymi

Posiada umiejętność posługiwania się podziałami przy znacznej złożoności układów kompozycyjnych

Posiada umiejętność wykorzystania znajomości termicznych właściwości koloru dla budowania napięcia pomiędzy zróżnicowanymi elementami kompozycji

Posiada umiejętność budowania gamy kolorystycznej określonego projektu i wykorzystania jej funkcji kompozycyjnej

Kompetencje społeczne

Przewiduje potrzebę dalszego poszerzania zastosowań intencjonalizmu wizualnego w projektowaniu i pogłębiania wiedzy z tego zakresu

Docenia wartość wymierną (ekonomiczną) i niewymierną estetycznego kształtowania środowiska

Podejmuje wyzwanie poprawy estetyki otoczenia i szerzenia społecznego zrozumienia dla wartości artystycznych

Dyskutuje nad jakością estetyczną i artystyczną rozwiązań kompozycyjnych

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa

711

Na ocenę 2

Wiedza

Nie opisuje intencjonalnych uwarunkowań kompozycji wizualnej

Umiejętności

Nie rozpoznaje termicznych właściwości koloru i nie potrafi budować napięć pomiędzy elementami kompozycji

Kompetencje społeczne

Nie odczuwa potrzeby wykształcenia wrażliwości na działanie gamy kolorystycznej i nie zna jej istotnych funkcji w strukturze kompozycyjnej

Na ocenę 3

Wiedza

Opisuje intencjonalne uwarunkowania kompozycji wizualnej i potrafi je

w sposób prawidłowy odnieść

do niektórych rozwiązań projektowych

Umiejętności

Rozpoznaje niektóre termiczne właściwości koloru i w stopniu podstawowym potrafi budować napięcie pomiędzy elementami kompozycji

Kompetencje społeczne

Odczuwa potrzebę ogólnej wrażliwości na działanie gamy kolorystycznej

i docenia jej niektóre funkcje

w strukturze kompozycyjnej

Na ocenę 4

Wiedza

Opisuje intencjonalne uwarunkowania kompozycji wizualnej

i umie odnieść je w sposób zadowalający do rozwiązań projektowych

Umiejętności

Rozpoznaje termiczne właściwości koloru i na ogół poprawnie buduje napięcia pomiędzy zróżnicowanymi elementami kompozycji

Kompetencje społeczne

Odczuwa potrzebę uwrażliwienia percepcji na działanie gamy kolorystycznej i jej podstawowe funkcje w strukturze kompozycyjnej

Na ocenę 5

Wiedza

Opisuje intencjonalne uwarunkowania kompozycji wizualnej i potrafi je trafnie odnieść do szczegółowych rozwiązań projektowych

Umiejętności

Rozpoznaje termiczne właściwości koloru i sprawnie buduje napięcia pomiędzy zróżnicowanymi elementami kompozycji

Kompetencje społeczne

Odczuwa potrzebę pogłębiania wrażliwości na działanie gamy kolorystycznej i w pełni docenia

jej ważne funkcje w strukturze kompozycyjnej

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)