Ekonomika z marketingiem
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.6s.EKO.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomika z marketingiem |
Jednostka: | Katedra Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Podstawowa wiedza z zakresu ekonomiki ogrodnictwa, funkcjonowanie podmiotów gospodarczych na tle ekonomicznych, prawnych, społecznych i rynkowych uwarunkowań, marketing mix w ogrodnictwie. |
Pełny opis: |
Koncepcja marketingu w ogrodnictwie. Tendencje rozwojowe w ogrodnictwie polskim i światowym. Struktura organizacyjna i funkcjonalna jednostek gospodarczych w ogrodnictwie. Mechanizmy funkcjonowania rynku i prawa na nim działające. Otoczenie w ogrodnictwie - instytucjonalne, społeczne i ekonomiczne. Czynniki produkcji w ogrodnictwie. Ocena ekonomiczna wyników działalności gospodarczej. System finansowy w rolnictwie. Ocena silnych i słabych stron przedsiębiorstwa i jego konkurentów (SWOT). Prognozowanie popytu w zależności od podaży produktów i poziomu ich cen. Analiza czynników produkcji: rolnicza przestrzeń produkcyjna, czas i wydajność pracy, majątek trwały, kapitał finansowy, zmiany w organizacji produkcji. Podstawowe problemy rachunku kosztów, ich analiza w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym, koszty do podejmowania decyzji i programowania produkcji. Rachunek efektywności i wykorzystania środków: analiza progu rentowności, wybór technologii produkcji, efektywność procesu produkcji. Wybrane zagadnienia z finansów: wyznaczania podatków w rolnictwie, badanie zdolności kredytowej, dopłaty bezpośrednie. |
Literatura: |
Altkorn J. 1996. Podstawy marketingu. instytut Marketingu, Kraków. Fereniec J. 1999. Ekonomika i organizacja rolnictwa. Key Text, W-wa. Jąder K., Kierczyńska S., Stefko O. 2015. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań. Kotler Ph. 1994. Gebethner & S-ka, W-wa. Kubiak K. 1998. Ekonomika i organizacja gospodarstw ogrodniczych. WSiP, W-wa. Marzec-Wołczyńska T. 1997. Marketing produktów ogrodniczych. Hortpress, W-wa. Siekierski J. 2002. Rolnictwo i wieś polska wobec współczesnych wyzwań rozwojowych i integracyjnych. Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Tarnów. Żmija J., Strzelczak L. 1996. Podstawy ekonomiki rynku i marketingu w gospodarce żywnościowej. Wydawnictwo AR, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Definiuje miejsce ogrodnictwa w agrobiznesie i jego otoczeniu. Rozpoznaje czynniki produkcji i środowisko marketingowe. Rozpoznaje procesy produkcyjne i opisuje koszty w ogrodnictwie. Definiuje prawa rynku ogrodniczego. Wyjaśnia rachunek efektywności wykorzystania zasobów. Rozróżnia możliwości finansowania ogrodnictwa i gospodarstw ogrodniczych. Identyfikuje podmioty gospodarcze działające na rzecz ogrodnictwa. Wyjaśnia orientację rynkową jako podstawę marketingu. Wyjaśnia adaptację podmiotu gospodarczego do otoczenia. Analizuje czynniki produkcji i uwarunkowania ich działania. Rozróżnia i analizuje koszty produkcji ogrodniczej. Analizuje wskaźniki efektywności produkcji ogrodniczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena formująca: 201 Ocena końcowa: 701 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.