Projektowanie ogrodów przydomowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.5s.POP.NI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie ogrodów przydomowych |
Jednostka: | Katedra Roślin Ozdobnych i Sztuki Ogrodowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zdobycie umiejętności samodzielnego zaprojektowania wielofunkcyjnego ogrodu przydomowego. Elementy kompozycji ogrodu i sposoby ich porządkowania, siatka w projektowaniu ogrodu, program funkcjonalny i rozwiązania kompozycyjne, kontrolowanie mikroklimatu, dobór roślin. |
Pełny opis: |
Walory plastyczne przyrodniczych i inżynierskich elementów kompozycji ogrodu Geometryczne elementy kompozycji – linia, płaszczyzna, bryła i ich zastosowanie w kompozycji ogrodu przydomowego Wybór i użycie siatki kwadratów Porządkowanie elementów kompozycji - czynniki kompozycji (rytm, symetria, dominanta, akcent, podobieństwo, kontrast) Inwentaryzacja terenowa i analiza zasobu miejsca Tok postępowania przy projektowaniu ogrodu wielofunkcyjnego Program funkcjonalny - elementy ogrodu użytkowego, ogrodu zabaw dziecięcych i wypoczynku dorosłych Rozwiązania kompozycyjne - zasady stylizacji ogrodu Efekt wejścia – kompromis funkcjonalno-kompozycyjny Sposoby poprawy mikroklimatu działki Samodzielne wykonanie projektu wielofunkcyjnego ogrodu przydomowego Prezentacja tematów projektowych, wybór tematu, zgromadzenie niezbędnych danych wyjściowych, analiza zasobu Wyznaczanie siatki kwadratów Sporządzenie przekrojów terenowych Opracowanie programu funkcjonalnego i założeń kompozycyjnych Wstępna koncepcja funkcjonalno-kompozycyjna zagospodarowania ogrodu Opracowanie układu komunikacyjnego Lokalizacja i rozwiązania szczegółowe dla głównych obiektów funkcjonalnych Wybór i kompozycja roślin Graficzne opracowanie planszy i pisemnej dokumentacji towarzyszącej Prezentacja prac na forum grupy, dyskusja na temat przyjętych rozwiązań funkcjonalno-kompozycyjnych i doboru roślin |
Literatura: |
1. Brooks J. 2009. Projektowanie ogrodów. Wydawnictwo Wiedza i Życie 2. Ehmke F. 1983. Ogród wypoczynkowy. PWRiL 3. Nengelken P. 1985. Ogródek przydomowy w każdych warunkach. PWRiL 4. Williams R. 1998. Projektowanie ogrodów przydomowych. PWRiL 5. Wilson A. 2005. Ogrody – projekty, realizacje. Wydawnictwo Arkady |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wylicza i opisuje przyrodnicze i inżynierskie elementy kompozycji terenów zieleni. Wyjaśnia ich rolę w kompozycji Opisuje kompozycję ogrodu pojęciami: linia, płaszczyzna, bryła. Świadomie interpretuje ich wybór Opisuje sposób tworzenia i zastosowania siatki kwadratów w projektowaniu ogrodu Definiuje czynniki kompozycji ogrodu Opisuje metody inwentaryzacji terenowej i w sposób twórczy analizuje zasób miejsca Opisuje etapy postępowania przy projektowaniu ogrodu wielofunkcyjnego Opisuje podstawowe zasady projektowania strefy wypoczynku oraz terenu zabaw dzieci. Wyjaśnia zasady bezpieczeństwa miejsca zabaw. Wyjaśnia zasady stylizacji ogrodu Rozpoznaje problemy projektowe ogrodowej strefy wejścia Opisuje zasady poprawy mikroklimatu w ogrodzie w odniesieniu do światła, wiatru, temperatury Umiejętności Identyfikuje warunki wstępne i analizuje walory miejsca Przygotowuje podkład sytuacyjno-wysokościowy w odpowiedniej skali, aktualizuje zapis, organizuje warsztat projektowy Porządkuje płaszczyznę przy pomocy siatki kwadratów Sporządza niezbędne przekroje terenowe Formułuje i analizuje założenia funkcjonalne projektowanego terenu Formułuje założenia kompozycyjne opracowywanego projektu Projektuje układ komunikacyjny ogrodu Projektuje obiekty funkcjonalne ogrodu Komponuje układ roślin szkieletowych i wypełnienie szkieletu Opracowuje projekt w formie planszy graficznej i opisowej Znajduje mocne i słabe strony przyjętych rozwiązań materiałowych, technologicznych i kompozycyjnych Stosuje właściwe materiały, metody i narzędzia służące do rozwiązania zadania inżynierskiego Kompetencje społeczne Docenia potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych Podporządkowuje się zasadom pracy w zespole ze świadomością odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania Akceptuje znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego Analizuje ryzyko i przewiduje skutki wykonywanej działalności w środowisku Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy Krytycznie ocenia prace projektowe kolegów i poddaje się takiej ocenie |
Metody i kryteria oceniania: |
202 zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe) 301 ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu 302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania 711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kulig | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kulig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.