Choroby i szkodniki kwarantannowe i inwazyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.5s.CHO.SI.OOGAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Choroby i szkodniki kwarantannowe i inwazyjne |
Jednostka: | Katedra Botaniki, Fizjologii i Ochrony Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Omówienie najważniejszych grup agrofagów objętych kwarantanną w Polsce |
Pełny opis: |
Kwarantanna roślin - wprowadzenie i geneza kwarantanny. Definicje — „organizm kwarantannowy" i „organizm szkodliwy = agrofag" wg. Międzynarodowej Konwencji Ochrony Roślin Kwarantanna - jako metoda ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami Europejska lista agrofagów kwarantannowych ( A l i A 2 EPPO). Lista agrofagów (Aneks I i II UE) i specjalnych wymagań kwarantannowych (Aneks IV) Polityka fitosanitarna i regulacje prawne w państwach członkowskich EPPO i EC Harmonizacja przepisów kwarantannowych w ramach wspólnoty europejskiej. Aktualizacja ulotek i list kwarantannowych Podstawy organizacyjno - prawne i zakres działalności kwarantanny w Polsce Szkodniki inwazyjne ( opis inwazji owadów oraz innych zwierząt, przyczyny zwiększania zasięgu terytorialnego: zmiany klimatyczne, dostępność źródeł pokarmu, brak niektórych czynników ograniczających populacje zwierząt) Choroby i szkodniki kwarantannowe znane na terytorium UE i podlegające obowiązkowi zwalczania w Polsce Choroby i szkodniki kwarantannowe, których wprowadzanie oraz rozprzestrzenianie na terytorium RP jest zabronione Zapoznanie studentów z metodami realizacji kwarantanny wewnętrznej i zewnętrznej na przykładzie pracy granicznej kontroli fitosanitarnej (Inspektorat Nasiennictwa i Ochrony Roślin) Rozpoznawanie gatunków inwazyjnych Choroby i szkodniki kwarantannowe znane na terytorium UE i podlegające obowiązkowi zwalczania w Polsce |
Literatura: |
Literatura: 1/ Kwarantannowe Agrofagi Europy. Inspektorat Kwarantanny Roślin Warszawa 1994, ss. 1068 2/ Aktualne Rozporządzenia dotyczące obiektów kwarantannowych, procedury fitosanitarne, wzory dokumentów itp. zamieszczane na stronach Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa: http://www.piorin.gov.pl/ |
Efekty uczenia się: |
Ma wiedzę w zakresie agrofagów kwarantannowych Zna obowiązujące procedury fitosanitarne obowiązujące w obrocie roślin na terenie Polski Posiada znajomość rozpoznawania i identyfikacji agrofagów kwarantannowych Posiada wiedzę o agrofagach kwarantannowych występujących w krajach sąsiadujących z Polską Umiejętności Korzysta z narzędzi internetowych, w tym baz danych oraz wyszukiwarek publikacji naukowych w zakresie niezbędnym do pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu rozporządzeń i przepisów fitosanitarnych Potrafi współdziałać i pracować w zespole Umie wykorzystać obowiązujące przepisy prawa w eliminacji zagrożeń wynikających z rozprzestrzenienia się nowych agrofagów w uprawach ogrodniczych Kompetencje społeczne Tłumaczy potrzebę przekazywania społeczeństwu wiedzy w zakresie działań eliminujących introdukcję agrofagów kwarantannowych Przewiduje społeczne i ekonomiczne skutki działań w zakresie introdukcji nowych agrofagów Potrafi ocenić zagrożenie wynikające z pojawienia się nowych inwazyjnych sprawców chorób i szkodników na środowisko naturalne. |
Metody i kryteria oceniania: |
101,203 Efekty kształcenia Na ocenę 2 Na ocenę 3 Na ocenę 4 Na ocenę 5 Wiedza Nie wymienia agrofagów kwarantannowych Wymienia gatunki agrofagów i rośliny na których występują, ale nie analizuje możliwości ich rozprzestrzeniania Wymienia gatunki agrofagów i rośliny na których występują, analizuje możliwości ich rozprzestrzeniania Wymienia gatunki agrofagów i rośliny na których występują, analizuje możliwości ich rozprzestrzeniania, wie o zagrożeniach dla uprawianych w Polsce roślin ze strony agrofagów kwarantannowych Umiejętności Nie zna metod zapobiegania wprowadzaniu obiektów kwarantannowych na terytorium Polski Zna metody zapobiegania wprowadzaniu obiektów kwarantannowych na terytorium Polski ale nie analizuje zagrożeń z ich strony Zna metody zapobiegania wprowadzaniu obiektów kwarantannowych na terytorium Polski, potrafi analizować zagrożenia ich strony Zna metody zapobiegania wprowadzaniu obiektów kwarantannowych na terytorium Polski, potrafi analizować zagrożenia z ich strony, umie je identyfikować Kompetencje społeczne Nie jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z obiektami kwarantannowymi Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z obiektami kwarantannowymi, ale nie uwzględnia ich w planowaniu zadań Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z obiektami kwarantannowymi, uwzględnia je w planowaniu zadań Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z obiektami kwarantannowymi, uwzględnia je w planowaniu zadań i potrafi świadomie je stosować w zaleceniach dla praktyki |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CWA
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Nawrocki, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Prowadzący grup: | Jacek Nawrocki, Elżbieta Wojciechowicz-Żytko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.