Ogrody edukacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.3s.OGE.NM.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ogrody edukacyjne |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kształtowanie kolekcji i sposób ekspozycji roślin w ogrodach botanicznych i arboretach, ogrody zoologiczne i inne kolekcyjne, edukacyjny walor ogrodów przedszkolnych i szkolnych (możliwości poznawcze odbiorcy, podstawa programowa MEN, zasady projektowania, bezpieczeństwo), ogrody edukacyjne tematyczne (formułowanie założeń programowych i kompozycyjnych), ścieżki dydaktyczne |
Pełny opis: |
Historia ogrodów botanicznych i arboretów w Polsce. Zadania i regulacje prawne funkcjonowania. Najważniejsze kolekcje. Sposób ekspozycji zasobu. Inne ogrody kolekcyjne (palmiarnie, roślin leczniczych, roślin tatrzańskich itp.) Ogrody zoologiczne – problemy projektowe Ogród przedszkolny i teren zabaw w świetle potrzeb rozwojowych i poznawczych dziecka. Bezpieczeństwo w ogrodzie dziecięcym. Ogród szkolny jako przestrzeń edukacyjna. Uwarunkowania prawne. Ogrody edukacyjne tematyczne (zagroda pszczelarska, ogród wiejski, ogród poety, ogrody w skansenach itp.) - formułowanie założeń programowych i kompozycyjnych Ścieżki dydaktyczne jako forma edukacji masowej Analiza realizacji funkcji dydaktycznych w Tatrzańskim Parku Narodowym (ogród kolekcyjny roślin, ekspozycje w pawilonach, ścieżki dydaktyczne) – zajęcia terenowe Analiza realizacji funkcji dydaktycznych w wybranej placówce oświatowej w Krakowie lub okolicy – zajęcia terenowe. Opracowanie programu naprawczego. |
Literatura: |
1. Frazik-Adamczyk M. 2012. Krakowskie ogrody szkolne jako przestrzeń edukacyjna – miedzy teorią a praktyką. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie. Wydawnictwo UR w Krakowie 2. Yearley D., Berliński D. 2008. Bezpieczny plac zabaw – poradnik dla administratorów i właścicieli. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa. 3. Łukasiewicz A., Szumarski W., Puchalski J., Gawryś W. 2002. Ogrody botaniczne w Polsce. ARW Arkadiusz Grzegorczyk |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna społeczne i pozatechniczne uwarunkowania w projektowaniu ogrodów o określonych funkcjach Zna materiały inżynierskie oraz świadomie kształtuje dobory roślin pod względem funkcjonalnym wykorzystywane w projektowaniu ogrodów edukacyjnych Zna przepisy prawne regulujące projektowanie i funkcjonowanie ogrodów edukacyjnych Umiejętnosci Posiada umiejętność rozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł w celu przedstawienia założeń funkcjonalnych ogrodu edukacyjnego Potrafi przedstawić założenia kompozycyjne ogrodu edukacyjnego i ocenić skutki decyzji projektowych na poziomie wykonawstwa Znajduje mocne i słabe strony przyjętych rozwiązań materiałowych, inżynierskich i projektowych Kompetencje społeczne Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga ewentualne następstwa podejmowanych decyzji w środowisku przyrodniczym Posiada świadomość odpowiedzialności oraz ryzyka, skutków ekonomicznych i społecznych kształtowania środowiska naturalnego. Zachowuje się w sposób profesjonalny. Ma świadomość potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych Umie kierować zespołami i pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku 403 zaliczenie/ocena pracy pisemnej, recenzji, eseju 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.