Winogrodnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.WIN.SM.OOWXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Winogrodnictwo |
Jednostka: | Katedra Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
kierunkowy-obowiązkowy |
Pełny opis: |
Historia uprawy i znaczenie winorośliSystematyka rodziny Vitaceae. Gatunki tworzące odmiany szlachetne i podkładki. Podstawy ampelografii. Rejony uprawy winorośli, charakterystyka siedliskowa wielkich regionów winiarskich Morfologia i anatomia krzewu (system korzeniowy, części nadziemne zdrewniałe i zielne), ich budowa i rola.Rozwój i wzrost winorośli, cykl wzrostowy pnącza, fazy fenologiczne krzewów, spoczynek krzewówKwitnienie, zawiązywanie owoców. Wzrost i rozwój owocu. Skład winogron. Czynniki kształtujące jakość winogron. Rozmnażanie winorośli (metody auto i ksenowegetatywne, właściwy dobór podkładek, interakcje podkładka- naszczep, niezgodność fizjologiczna. Produkcja krzewów w szkółce. Jakość materiału nasadzeniowego. Siedlisko (terroir) winnicy – ogólne aspekty i kryteria wyboru. Ocena parametrów opisujących siedlisko: topografię, klimat, glebę stanowiska pod winnicęProjektowanie winnicy (wielkość, rozplanowanie i orientacja kwater, formy prowadzenia i rozstawa krzewów, rodzaje rusztowań, infrastruktura winnicy, aspekty ekonomiczne zakładania plantacjiZakładanie i prowadzenie młodej winnicy – przygotowanie stanowiska, sadzenie, prowadzenie młodych winorośli Podstawy mineralnego żywienia winorośli – rola podstawowych makro i mikroelementów wżywieniu lrzewów, diagnostyka zaburzeń w odżywianiu mineralnym, określanie potrzeb żywieniowych krzewówPielęgnacja gleby w winnicach Prowadzenie winnicy starszej – cięcie, zmiany formy prowadzenia, cięcie odmładzające, zabiegi poprawiające jakość gron, mechanizacja w winnicy |
Literatura: |
Postawowa Myśliwiec R. 2006. Winorośl i wino, PWRiL, Warszawa. Winkler A.J. et al. . 1974. General viticulture, University of California Press, Berkeley Keller M. 2010. The Science of Grapevines: Anatomy and Physiology. Academic Press Uzupełniająca Creasy G.L. and Creasy L.L. 2009. Grapes, CABI Publishing, Wallingford, UK Delrot S. et al. 2010. Methodologies and Results in Grapevine Research, Springer Science+Media B.V, Dordrecht, NL. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: znaczenie winogrodnictwa (oraz wielkość produkcji winogron i ich przetworów) w Polsce i na świecie jako ważnego działu produkcji roślinnej. Opisuje pochodzenie gatunków uprawnych winorośli i ich rolę w tworzeniu odmian uprawnych i typów podkładek. wpływ warunków klimatycznych i glebowych na wzrost, rozwój i plonowanie krzewów - posiada rozległą wiedzę z zakresu ekofizjologii winorośli. nowoczesne technologie produkcji materiału rozmnożeniowego winorośli i oceny jego jakości biologię, fenologię, wartość biologiczną i cechy odmianowe ważnych gospodarczo szczepów winorośli uprawianych w Polsce i na świecie wpływ czynników biotycznych i abiotycznych na jakość i wartość biologiczną winogron, wina i derywatów tłumaczy na poziomie zaawansowanym procesy związane ze wzrostem i rozwojem winorośli klasyfikuje kryteria oceny dojrzałości zbiorczej winogron, rozróżnia metody ich zbioru. rozpoznaje sposoby postępowania pozbiorczego z różnymi częściami morfotycznymi winorośli, przygotowanie ich do dalszego przerobu/ przechowywania z zachowaniem najwyższej jakości surowca nowoczesne technologie, wyposażenie stosowane w winnicach oraz alternatywne metody produkcji i wykorzystania winogron Umiejętnośći -potrafi zastosować najnowsze technologie w produkcji materiału rozmnożeniowego winorośli zaprojektować, założyć i poprowadzić winnicę konwencjonalną i ekologiczną, a także wykonać doświadczenie z zakresu winogrodnictwa polowego modyfikować zaawansowane techniki uprawy krzewów dla uzyskania plonu o wysokiej jakości. rozpoznać podstawowe gatunki/szczepy winorośli i wykorzystywać ich cechy biologiczne i gospodarcze w produkcji towarowej rozróżnić i wskazać czynniki ryzyka wpływające na winnicę, potrafi je przewidzieć i zapobiegać dokonuje właściwego wyboru odmian winorośli do uprawy polowej i przetwórstwa zgodnie z aktualnymi wymaganiami rynku. Potrwafi dopasować właściwe szczepy do wybranego siedliska wykorzystać swoją wiedzę jako profesjonalny doradca - winogrodnik Kompetencje społeczne - jest gotów do rozumie potrzebę ciągłego śledzenia nowych rozwiązań technologicznych w zakresie uprawy oraz podnoszenia swych kwalifikacji zawodowych w tym zakresie cechuje się odpowiedzialnością za produkcję winogron i derywatów spełniających normy bezpiecznej żywności zarządzania zespołem, współpracy i pracy grupowej działania w sposób przedsiębiorczy, fachowego doradztwa w zakresie uprawy winorośli Rozmnażanie winorośli – szczepienie, okulizacja, sadzonkowanie, ocena jakości materiału nasadzeniowego. Zakładanie szkółki winorośli: wymagania prawne i organizacyjne.Ocena architektury systemu korzeniowego, analiza frekwencji mikoryzowej Część nadziemna – ocena uszkodzeń mrozowych po sezonie zimowym – implikacje dla cięcia Sadzenie winnicy Techniki cięcia i formowania krzewów. Wpływ cięcia na relacje świetlne w krzewie. Zabiegi formujące: zasady, wykonanie i oddziaływanie na strukturę plonu. Możliwości poprawy jakości owoców – światło, przerzedzanie, ograniczenie wzrostu Metody ochrony winnicy przed niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi (pasy wiatrochronne, siatki przeciwgradowe, ochrona przed przymrozkami wiosennymi) Winnica ekologiczna i biodynamiczna – wymogi, przygotowanie gospodarstwa do certyfikacji. Metody prognozowania wielkości zbiorów.Wyznaczanie terminu zbioru owoców Przygotowanie projektu winnicy produkcyjnej Derywaty winogron – ocena ich jakości i możliwości wykorzystania |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin ustny (50% udziału w ocenie końcowej) raporty z ćwiczeń terenowych, projekt winnicy produkcyjnej/ekologicznej/dla potrzeb agroturystyki (50% udziału w ocenie końcowej) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Przemysław Banach, Maciej Gąstoł, Magdalena Zemczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Maciej Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.