Podstawy uprawy i żywienia roślin
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.UZR.NI.OOSXY | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy uprawy i żywienia roślin | ||
Jednostka: | Zakład Żywienia Roślin | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
4.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | (brak danych) | ||
Skrócony opis: |
Gleba jako siedlisko roślin, wpływ uprawy na właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby. Zabiegi uprawowe w produkcjii roślinnej. Odżywianie roślin składnikami mineralnymi, właściwości gleb związane z żywieniem i nawożeniem, podstawy ustalanie potrzeb nawożenia roślin. Nawozy organiczne, naturalne i mineralne: wpływ ich stosowania na właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby, sposób, dawki, termin ich stosowania. |
||
Pełny opis: |
Przygotowanie stanowiska glebowego do uprawy roślin: Wpływ uprawy na właściwości fizyczne, chemiczne i biologiczne gleby. Gleba jako źródło składników pokarmowych Skład chemiczny gleb, zawartości całkowite i formy przyswajalne makro i mikroskładników, czynniki decydujące o przyswajalności tych składników, rola i pobieranie składników pokarmowych w żywieniu roślin. Kontrolowane żywienie roślin: skład mineralny roślin i rola składników pokarmowych w żywieniu roślin. Zależności pomiędzy plonem roślin a składnikami mineralnymi w glebie. Wymagania pokarmowe i potrzeby nawozowe roślin. Wpływ nawożenia na jakość roślin. Nawozy: podział nawozów organicznych i naturalnych (nawozy zielone, komposty, torf, węgiel brunatny, niekonwencjonalne nawozy organiczne, odpady, ścieki itp.) oraz mineralnych. Nawozy: Sposoby stosowania nawozów (w formie stałej i płynnej, fertygacja, dokarmianie dolistne). Wpływ nawozów na właściwości gleb. Ekologiczne skutki nawożenia. Omówienie zasad bezpieczeństwa pracy w laboratorium chemicznym. Technika pobierania próbek gleb i podłoży. Oznaczanie odczynu i kwasowości gleb i podłoży. Ustalanie potrzeb wapnowania. Zasady wapnowania. Metody oznaczania zawartości składników mineralnych w glebach i podłożach oraz roślinach. Zasady pobierania prób materiału roślinnego do analiz. Nawozy mineralne – charakterystyka właściwości chemicznych i fizycznych. Sumaryczna zawartość soli rozpuszczalnych w glebie i roztworach odżywczych i jego pomiar. Podłoża na bazie torfu w uprawie roślin. Przygotowanie substratu torfowego do uprawy. Metody określania potrzeb nawozowych gleb oraz liczby graniczne i zasady obowiązujące przy interpretacji wyników analizy chemicznej gleby/podłoży i części wskaźnikowych roślin. |
||
Literatura: |
1. Komosa A. 2012. Żywienie roślin ogrodniczych. Podstawy i perspektywy. PWRiL W-wa. 2. Starck J.R. 1997. Uprawa roli i nawożenie roślin ogrodniczych. PWRiL W-wa. 3. Gorlach E., Mazur T. 2002. Chemia rolna PWN W-wa. 4. Chmiel H. 2000. Uprawa roślin ozdobnych. PWRiL W-wa. 5. Grzebisz W. 2008. Nawożenie roślin uprawnych. PWRiL, Poznań. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada podstawową wiedzę z zakresu przygotowania stanowiska do uprawy roślin. Opisuje wpływ zabiegów mechanicznych na właściwości fizykochemiczne i biologiczne gleby. Ma podstawową wiedzę z zakresu żywienia roślin. Rozumie znaczenie roli składników pokarmowych w żywieniu roślin. Definiuje i interpretuje wymagania pokarmowe roślin i ich potrzeby nawozowe. Zna podstawowe nawozy mineralne, naturalne i organiczne. Opisuje sposoby stosowania nawozów. Ma wiedzę na temat wpływu uprawy roślin na środowisko naturalne. Zna zależności pomiędzy organizmami żywymi i przyrodą nieożywioną. Wyjaśnia funkcje płodozmianu. Wykazuje znajomość nowoczesnych technologii uprawy roślin pod osłonami. Umiejętności Potrafi pobierać próbki gleb i podłoży. Pobiera i przygotowuje próbki materiału roślinnego. Posiada umiejętność przygotowania próbek glebowych do analizy i podstaw oznaczania w nich zawartości składników mineralnych. Grupuje nawozy mineralne. Oblicza dawki nawozów wapniowych i odnosi się do zasad ich stosowania. Dokonuje identyfikacji podłoży ogrodniczych. Dokonuje wyboru tych materiałów do metod uprawy. Formułuje wnioski dotyczące potrzeb nawożenia i terminów stosowania nawozów. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Posiada świadomość zagrożeń działalności rolniczej oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
101 sprawdzian wiedzy 202 zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe) 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 301 ocena prezentacji ustnej, umiejętności wypowiedzi ustnej, udzielania instruktażu 701 egzamin pisemny ograniczony czasowo |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin ![]() Wykład, 18 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.