Szkółkarstwo sadownicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.SZK.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Szkółkarstwo sadownicze |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z metodami rozmnażania i uszlachetniania roślin sadowniczych. Stan obecny i historia szkółkarstwa w Polsce. Omówienie rozmnażania generatywnego i wegetatywnego poszczególnych gatunków roślin sadowniczych. Rozpoznawanie gatunków i odmian roślin sadowniczych na podstawie cech morfologicznych w szkółce. Czynności wykonywane w szkółce w poszczególnych etapach produkcji drzewek i krzewów owocowych. Zabiegi agrotechniczne i zabiegi ochrony roślin w szkółce. Kwalifikacja polowa szkółki i plantacji matecznych, przepisy prawne związane z produkcją szkółkarską. |
Pełny opis: |
Treści kształcenia Historia szkółkarstwa, warunki przyrodnicze i organizacja gospodarstw szkółkarskich. Stan szkółkarstwa w Polsce i perspektywy jego rozwoju Rozmnażanie generatywne roślin sadowniczych Zakładanie nasadzeń matecznych do pozyskiwania nasion, zrazów i podkładek wegetatywnych. Produkcja zdrowego materiału szkółkarskiego Rozmnażanie wegetatywne roślin sadowniczych Nowe podkładki drzew owocowych Rozmnażanie przez szczepienie i okulizację Niezgodność. Wzajemny wpływ komponentów szczepienia Prowadzenie szkółki w poszczególnych latach Zabiegi pielęgnacyjne wykonywane w szkółkach Uprawa gleby przed założeniem mateczników i szkółki oraz w czasie ich prowadzenia Wymagania pokarmowe i nawożenie szkółek i mateczników Wykopywanie, sortowanie, przechowywanie, pakowanie i transport materiału szkółkarskiego Rozmnażanie roślin jagodowych, leszczyny i orzecha włoskiego. Przepisy prawne regulujące produkcję szkółkarską Maszyny i narzędzia stosowane w produkcji szkółkarskiej Rozmnażanie generatywne roślina sadowniczych. Wydobywanie nasion, badanie czystości i żywotności nasion, stratyfikacja nasion, wysiew Rozmnażanie wegetatywne roślin sadowniczych Szczepienie i okulizacja podkładek Ścinanie podkładek w szkółce, czopowe i bezczopowe prowadzenie okulantów Cięcie drzew w sadzie matecznym do pozyskiwania zrazów Odejmowanie podkładek w mateczniku, sortowanie i dołowanie mateczników Sadzenie podkładek w szkółce Pielęgnacja, cięcie i formowanie okulantów w szkółce Cięcie i formowanie drzewek dwuletnich. Otrzymywanie drzewek dwuletnich z jednoroczną koronką Przeprowadzanie lustracji szkółki, określanie progów zagrożenia występujących chorób i szkodników, opracowanie programu ochrony szkółki Określenie występujących chwastów w szkółce oraz opracowanie programu ich zwalczania Rozpoznawanie gatunków i odmian w stanie ulistnionym oraz rozpoznawanie podkładek Inwentaryzacja szkółki, przygotowanie szkółki do kwalifikacji, wypełnianie dokumentacji szkółki, praktyczne przeprowadzenie kwalifikacji materiału szkółkarskiego |
Literatura: |
Hartmann H.T., Kester D.E., Davies F.T., Geneve R.L. 2002. Plant propagation. Principles and practices. 7th edition, Prentice Hall, Upper Saddle River. Rejman A., Ścibisz K., Czarnecki B. 2002. Szkółkarstwo roślin sadowniczych, PWRiL, Warszawa,. Czynczyk A. 2002. Szkółkarstwo sadownicze, PWRiL, Warszawa Hrynkiewicz-Sudnik J., Sękowski B., Wilczkiewicz M. 2001. Rozmnażanie drzew i krzewów liściastych. PWN, Warszawa. Ślaski J., Sękowski B. 1988 Szkółkarstwo szczegółowe drzew i krzewów ozdobnych oraz użytkowych. PWRiL, Warszawa Dwumiesięcznik „Szkółkarstwo” |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Opisuje stan i perspektywy produkcji szkółkarskiej oraz możliwości prowadzenia tego typu produkcji w lokalnych warunkach glebowo-klimatycznych. Ma ogólną wiedzę na temat możliwości modyfikowania warunków siedliskowych w celu poprawy jakości materiału szkółkarskiego. Zna metody zakładania i pielęgnacji szkółki, matecznika, zraźnika oraz plantacji nasiennej. Zna przepisy prawne normalizujące produkcję szkółkarską Zna nowoczesne technologie rozmnażania wykorzystywane w produkcji materiału nasadzeniowego. Umiejętności Rozpoznaje gatunki drzew i krzewów owocowych w stanie bezlistnym, rozpoznaje typy podkładek. Identyfikuje i analizuje zjawiska wpływające na produkcję szkółkarską oraz jakość materiału szkółkarskiego. Potrafi rozmnażać rośliny wieloletnie z wykorzystaniem optymalnych technik. Potrafi wykonać lustrację szkółki, określić zagrożenia, przygotować niezbędną dokumentację do prowadzenia szkółki. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem Ma świadomość wpływu szkółkarstwa na kształtowanie i stan środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
701 egzamin pisemny ograniczony czasowo Kryteria ocen: Wiedza: Na ocenę niedostateczną (2): Nie charakteryzuje podkładek używanych w produkcji szkółkarskiej. Nie potrafi określić wpływu czynników środowiskowych na jakość materiału rozmnożeniowego Na ocenę dostateczną (3): Wymienia stosowane podkładki, ale nie analizuje możliwości ich zastosowania w konkretnych warunkach siedliskowych Na ocenę dobrą (4): Wymienia i opisuje stosowane podkładki, analizuje możliwość ich zastosowania w konkretnych warunkach siedliskowych Na ocenę bardzo dobrą (5): Wymienia i opisuje stosowane podkładki, analizuje możliwość ich zastosowania w konkretnych warunkach siedliskowych, proponuje modyfikacje Umiejętności Na ocenę niedostateczną (2): Nie zna technologii rozmnażania roślin drzewiastych Na ocenę dostateczną (3): Opisuje metody rozmnażania roślin wieloletnich Na ocenę dobrą (4): Stosuje (praktycznie) metody rozmnażania drzew, krzewów i bylin sadowniczych Na ocenę bardzo dobrą (5): Dobiera i modyfikuje najbardziej optymalne metody rozmnażania roślin sadowniczych Kompetencje społeczne: Na ocenę niedostateczną (2): Nie jest świadomy oddziaływania produkcji szkółkarskiej na środowisko, nie zna zagrożeń Na ocenę dostateczną (3): Zna zagrożenia środowiskowe związane z produkcją szkółkarską, ale nie uwzględnia ich w planowaniu zadań Na ocenę dobrą (4): Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z produkcją szkółkarską i częściowo uwzględnia je w swoich działaniach Na ocenę bardzo dobrą (5): Jest świadomy zagrożeń środowiskowych związanych z produkcją szkółkarską, przypisuje im należną wagę i uwzględnia w swoich działaniach |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.