Pszczelnictwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.PSZ.NI.OOGXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pszczelnictwo |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Charakterystyka rodzaju Apis. Rozwój osobniczy matki, trutnia i robotnicy. Morfologia i anatomia trzech postaci pszczół w nawiązaniu do ich funkcji w rodzinie pszczelej. Biologia pszczoły miodnej. Naturalne źródła pokarmowe pszczół. Zasady obchodzenia się z pszczołami. Podstawy produkcji pasiecznej i metody pozyskiwania produktów pszczelich. Wykorzystanie pszczoły miodnej w produkcji rolniczej. Pszczelarstwo na świecie. |
Pełny opis: |
Pochodzenie i charakterystyka rodzaju Apis Biologia pszczoły miodnej Podstawowe zasady utrzymania i wykorzystania pszczoły miodnej w kraju i na świecie Anatomiczne i morfologiczne przystosowania pszczoły miodnej do zdobywania pokarmu Organizacja gniazda pszczelego, budowa plastra, typy uli Ogólne zasady sterowania rozwojem rodzin pszczelich. Typy pasiek i kierunki produkcji pasiecznej. Zasady obchodzenia się z pszczołami. Technika przeglądów rodzin pszczelich. Zajęcia w pasiece przy otwartym ulu. |
Literatura: |
Wilde J., Prabucki J. (2008) Hodowla pszczół. Wydawnictwo PWRiL, Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Wskazuje stanowisko systematyczne rodzaju Apis Objaśnia podstawy biologii pszczoły miodnej. Rozpoznaje przystosowania anatomiczne i morfologiczne pszczoły miodnej do realizacji funkcji życiowych. Tłumaczy budowę i organizację gniazda pszczelego. Tłumaczy roczny cykl życiowy rodziny pszczelej. Wymienia podstawowe zasady użytkowania i wykorzystania pszczoły miodnej w kraju i na świecie, wylicza kierunki produkcji pasiecznej. Objaśnia zasady bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami i postępowania na wypadek użądlenia. Umiejętności Prowadzi podstawowe obserwacje pszczół oraz gniazda, analizuje i interpretuje znaczenie. Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do analizy i interpretacji zachowań rodziny pszczelej. Rozpoznaje typowe metody produkcji i podstawowy sprzęt pasieczny. Stosuje ogólnie przyjęte zasady bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasady Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. Kompetencje społeczne Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji. Rozwiązuje postawione zadania samodzielnie lub zespołowo. Akceptuje konieczność współpracy w grupie podczas wykonywania wspólnych zadań. Rozumie znaczenie zasad bezpiecznego obchodzenia się z pszczołami oraz zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
101 sprawdzian wiedzy 201 sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) 302 ocena zaangażowania w dyskusji, umiejętności podsumowania, wartościowania 707 test jednokrotnego wyboru) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.