Produkty pszczele
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.PRP.NM.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Produkty pszczele |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z powstawaniem produktów pszczelich, metodami ich pozyskiwania i przechowywania, składem chemicznym, oceną jakości oraz wykorzystaniem. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: Miód: powstawanie i pozyskiwanie, klasyfikacja miodów, pobieranie próbek do badań, skład chemiczny, właściwości fizyczne i odżywcze. Pakowanie, przechowywanie, transport i zafałszowania miodu. Pyłek kwiatowy - obnóża - pozyskiwanie, pobieranie próbek do badań, pakowanie, przechowywanie, skład chemiczny i zastosowanie. Wosk pszczeli: powstawanie, surowiec woskowy, pozyskiwanie wosku, pobieranie próbek do badań, właściwości fizyczne i chemiczne wosku, wykorzystanie wosku. Pakowanie przechowywanie i transport. Mleczko pszczele: powstawanie i pozyskiwanie, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Przechowywanie i wykorzystanie. Jad pszczeli: powstawanie i pozyskiwanie, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Przechowywanie i wykorzystanie. Kit pszczeli (propolis): powstawanie i pozyskiwanie, właściwości fizyczne i skład chemiczny. Pakowanie, przechowywanie i wykorzystanie. Ćwiczenia: Organoleptyczne cechy miodów odmianowych (barwa, konsystencja, zapach i smak). Cechy fizykochemiczne miodów - (zawartość wody, przewodność elektryczna itp.). Napoje miodowe. Pyłek kwiatowy (obnóża pyłkowe, pierzga) - wymagania ogólne (kształt, barwa, smak, zapach), cechy fizykochemiczne, wykorzystanie. Kit pszczeli (wymagania organoleptyczne - barwa, zapach konsystencja), cechy fizykochemiczne i wykorzystanie. Wosk pszczeli (wymagania - barwa, zapach konsystencja, struktura itd.) cechy fizykochemiczne, zastosowanie w przemyśle i produkcji pasiecznej. Węza - ocena jakości, wykorzystanie. Mleczko pszczele (wymagania organoleptyczne - barwa, zapach, konsystencja, smak), cechy fizykochemiczne i wykorzystanie. |
Literatura: |
Rybak-Chmielewska H., Szczęsna T. (2008) Produkty pszczele. W: Wilde J., Prabucki J. (red), Hodowla pszczół. PWRiL, Poznań. Kędzia B., Hołderna-Kędzia E. (2008) Miód. Skład i właściwości biologiczne. Przedsiębiorstwo Wydawnicze Rzeczpospolita SA, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Definiuje i wymienia produkty pszczele. Objaśnia powstawanie, skład chemiczny i właściwości fizyczne. Charakteryzuje wymagania jakościowe produktów pszczelich. Wymienia metody przechowywania i wskazuje na wykorzystanie produktów pszczelich w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i chemicznym. Umiejętności Rozróżnia produkty pszczele i ocenia ich jakość. Dostosowuje metody produkcji i przechowywania do rodzaju pozyskiwanego produktu pszczelego. Stosuje zasady dobrej praktyki pszczelarskiej do realizacji zadań związanych z pozyskiwaniem i przechowywaniem produktów pszczelich. Dobiera elementarną terminologię pszczelarską stosowaną w produkcji i obrocie produktami pszczelimi. Kompetencje społeczne Otwarty na pracę w grupie podczas wykonywania zadań związanych z pozyskiwaniem, przechowywaniem i oceną jakości produktów pszczelich. Świadomy znaczenia zasad Dobrej Praktyki Pszczelarskiej i zasad etycznych podczas pozyskiwania, przechowywania i obrotu produktami pszczelimi. Ocenia zagrożenia dla człowieka wynikające z nieodpowiedniego postępowania podczas pozyskiwania i przechowywania produktów pszczelich. |
Metody i kryteria oceniania: |
707 test jednokrotnego wyboru 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.