Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.2s.KOM.NM.OOSXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja społeczna
Jednostka: Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami komunikacji interpersonalnej, przedstawienie prawidłowych warunków przebiegu komunikacji, wskazanie na możliwość popełnienia błędów w trakcie aktów komunikacyjnych. Przedstawione zostaną mechanizmy towarzyszące komunikacji, m.in.: postrzeganie, reguły, wpływ społeczny, perswazja, manipulacja.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Istota procesu komunikowania się i komunikacji społecznej (1 godz.).

2. Wybrane teorie komunikowania interpersonalnego – symboliczny interakcjonizm, teoria „skryptów”, teoria reguł społecznych, analiza transakcyjna, koncepcja kodu ograniczonego i rozwiniętego (2 godz.).

3. Postrzeganie społeczne (2 godz.).

4. Komunikacja niewerbalna i jej typy (1 godz.).

5. Bariery w komunikacji interpersonalnej (2 godz.).

6. Zasady i znaczenie aktywnego słuchania (1 godz.).

7. Komunikacja werbalna i niewerbalna – autoprezentacja (2 godz.).

8. Wpływ społeczny, perswazja, manipulacja (2 godz.).

9. Komunikacja społeczna – wywieranie wpływu na innych (2 godz.).

Ćwiczenia:

1. Komunikacja codzienna (1 godz.).

2. Relacje interpersonalne (1 godz.).

3. Style komunikacji społecznej (1 godz.).

4. Komunikacja interpersonalna w ujęciu historycznym (1 godz.).

5. Manipulacja w komunikacji (1 godz.).

6. Komunikacja międzykulturowa (1 godz.).

7. Płeć a komunikacja (1 godz.).

8. Negocjacje jako forma komunikacji (1 godz.).

9. Mediacje w komunikacji interpersonalnej (1 godz.).

10. Komunikacja na tle kultury symbolicznej (1 godz.).

11. Konflikt interpersonalny jako element komunikacji (1 godz.).

12. Komunikacja w organizacji (1 godz.).

13. Społeczeństwo informacyjne (1 godz.).

14. Media w komunikowaniu masowym (1 godz.).

15. Społeczeństwo sieci – portale społecznościowe (1 godz.).

Literatura:

1. Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor R.F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2007.

2. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2000.

3. Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna, Wydawnictwo Zysk i Spółka, Poznań 2006.

4. Berne E., W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.

5. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2013.

6. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2003.

7. McKay M., Davis, M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Praca, rodzina, zabawa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2007.

8. Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, J. Stewart (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.

9. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student uzyskuje ogólną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

- student poznaje mechanizmy, przebieg oraz skutki określonych czynników towarzyszących komunikacji społecznej.

Umiejętności:

- student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu prawidłowej interpretacji zachowań oraz niwelowania barier w komunikacji interpersonalnej;

- student posiada umiejętność klasyfikowania i wyjaśniania różnych procesów, zjawisk towarzyszących komunikacji społecznej.

Kompetencje społeczne:

- student wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w codziennych relacjach interpersonalnych;

- student w sposób bardziej świadomy i krytyczny analizuje i interpretuje przekazy medialne.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Opracowanie referatu/ prezentacji.

Wykłady:

Egzamin pisemny.

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady – 15 godz.

- ćwiczenia – 15 godz.

- konsultacje – 2 godz.

Razem: 32 godz. : 25 = 1,28

- przygotowanie do ćwiczeń – 15 godz.

- przygotowanie prezentacji – 10 godz.

Razem: 25 godz. : 25 = 1,0

OGÓŁEM: 2,28 = 2 pkt ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)