Chemia organiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.2s.CHO.SI.OBTSZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem cyklu wykładów z chemii organicznej jest zapoznanie studentów z podstawowymi grupami związków organicznych oraz z ich reakcjami. Przy omawianiu zagadnień podkreśla się interdyscyplinarny charakter chemii organicznej wskazując na liczne powiązania omawianych zagadnień z biologią, biochemią, chemią żywności oraz ochroną środowiska. |
Pełny opis: |
Wykłady: - Chemia organiczna-wstęp: Teoria strukturalna, chemiczne dowody budowy związków organicznych, budowa przestrzenna związków organicznych, hybrydyzacja orbitali, efekt indukcyjny i mezomeryczny, struktura i właściwości-temperatura topnienia/wrzenia, siły międzycząsteczkowe, rozpuszczalność, teoria kwasów i zasad. - Węglowodory-alkany, alkeny, alkiny: reakcja substytucji wolnorodnikowej, konformacje alkanów, wolne rodniki i ich trwałość, addycja elektrofilowa układów HX, reakcja uwodornienia, izomeria geometryczna, otrzymywanie alkenów i alkinów. - Węglowodory aromatyczne: budowa benzenu, reguła Hückela, reakcja substytucji elektrofilowej –alkilowanie/arylowanie Friedla-Craftsa, sulfonowanie, halogenowanie, nitrowanie, utlenianie łańcuchów bocznych, wpływ kierujący podstawników. - Alkohole i fenole: alkohole/fenole jako kwasy i zasady, wiązanie wodorowe, tautomeria keto-enolowa, reakcja dehydratacji alkoholi, utlenianie alkoholi, substytucja elektrofilowa w pierścieniu aromatycznym fenoli, etery. - Aldehydy i ketony: budowa grupy karbonylowej, właściwości zasadowe i kwasowe aldehydów i ketonów, addycja nukleofilową do grupy karbonylowej-hydraty, acetale, cyjanohydryny, oksymy, hydrazony, iminy, reakcje ze związkami Grignarda. - Kwasy karboksylowe: budowa grupy karboksylowej, wpływ podstawników na kwasowość, reakcja estryfikacji, wpływ grupy karboksylowej na reakcje podstawienia w pierścieniu aromatycznym, otrzymywanie kwasów karboksylowych. - Pochodne kwasów karboksylowych: estry, bezwodniki, chlorki, amidy; reakcja hydrolizy kwasowej i zasadowej estrów, detergenty, podstawienie nukleofilowe przy acylowym atomie węgla, budowa grupy amidowej. - Steroizomeria: chiralność i enancjomery, konfiguracja R/S, reguły Cahna-Ingolda-Preloga, czynność optyczna, wzory rzutowe Fischera, diastereoizomery, związki mezo. - Chlorowcowe związki organiczne: substytucja nukleofilowa SN1, SN2, eliminacja E2 i E1, ochrona środowiska-freony, dziura ozonowa, PCB, dioksyny, pestycydy. - Aminy: reakcje amin z aldehydami i ketonami, reakcje amin z kwasem azotowym(III), reakcje podstawienia elektrofilowego w aminach aromatycznych, barwniki azowe, kataliza międzyfazowa, właściwości zasadowe amin. - Węglowodany: aldozy, ketozy, glikozydy, oligo-/polisacharydy, przemiany cukrów w środowisku zasadowym i kwasowym, utlenianie monosacharydów, reakcje monosacharydów z fenylohydrazyną, metoda Kilianiego i Fischera. - Aminokwasy, peptydy, białka: budowa przestrzenna aminokwasów, właściwości kwasowo-zasadowe aminokwasów, punkt izoelektryczny, I,II,III, IV-rzędowa struktura białek, wiązanie peptydowe. - Lipidy: tłuszcze, olej, woski, mydła, detergenty, fosfolipidy, terpenoidy. - Aromatyczne związki heterocykliczne: tiofen, pirol, furan, pirydyna-budowa i reaktywność, występowanie w przyrodzie i właściwości niektórych związków heterocyklicznych. - Polimery syntetyczne: klasyfikacja polimerów, polimeryzacja wolnorodnikowa, kopolimery, polimeryzacja stopniowa. Ćwiczenia: - Wstęp do laboratorium chemii organicznej - Metody rozdzielania i oczyszczania substancji - Węglowodory i fluorowcopochodne węglowodorów - Alkohole i fenole - Aldehydy ketony - Kwasy karboksylowe i ich pochodne: bezwodniki kwasowe i chlorki kwasowe - Estry i tłuszcze - Aminy i amidy - Podstawy syntezy organicznej - Związki biologiczne-aminokwasy i białka - Związki biologiczne-cukry - Podstawy spektroskopowej analizy związków organicznych |
Literatura: |
Podstawowa 1. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Tom 1-5, Warszawa, 2016. 2. G.Patrick, Chemia organiczna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008 3. P .Mastalerz, Chemia organiczna, Wydawnictwo Chemiczne, Wrocław, 2016. Uzupełniająca 1. Craine Leslie E., Hart David J., Harold Hart, Chemia organiczna Krótki kurs, PZWL, Warszawa, 2009 2. Boyd Robert Neilson, Morrison Robert Thornton, Chemia organiczna, PWN, Tom 1-2, Warszawa, 2010 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - absolwent zna i rozumie: podstawowe pojęcia i prawa dotyczące reakcji pomiędzy związkami organicznymi zagadnienia z zakresu klasyfikacji poszczególne grupy substancji organicznych podstawowe równania reakcji chemicznych dla poszczególnych klas związków organicznych zagadnienia związane z syntezą określonego związku organicznego zależności pomiędzy budową cząsteczki a właściwościami fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi danego związku postulaty zielonej chemii UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: posługiwać się sprzętem laboratoryjnym w pracowni chemii organicznej wykonać reakcje chemiczne dla podstawowych grup związków organicznych pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie. Przygotowuje pisemne sprawozdania na temat przeprowadzonych doświadczeń laboratoryjnych. tworzyć nazwy systematyczne związków organicznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: Potrafi pracować i współpracować w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólne planowane i realizowane zadania Jest świadomy potrzeby kształcenia ustawicznego w zakresie nauk przyrodniczych Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w laboratorium Ma świadomość wpływu działalności inżynierskiej na środowisko człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Zaliczenie na ocenę w formie pisemnej; na ocenę pozytywną należy udzielić co najmniej 51% prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie indywidualnych sprawozdań z prac laboratoryjnych (średnia z uzyskanych ocen)-udział w ocenie końcowej modułu 20%; kolokwia cząstkowe z ćwiczeń (ocena pozytywna dla min. 51% punktów)-udział w końcowej ocenie modułu 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karen Khachatryan | |
Prowadzący grup: | Gohar Khachatryan, Karen Khachatryan, Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karen Khachatryan | |
Prowadzący grup: | Karen Khachatryan, Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Oskar Michalski, Ewelina Nowak, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karen Khachatryan | |
Prowadzący grup: | Gohar Khachatryan, Karen Khachatryan, Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Paweł Szlachcic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.