Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Struktury wizualne w kompozycjach ogrodowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.1s.SWK.SI.OOSXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Struktury wizualne w kompozycjach ogrodowych
Jednostka: Katedra Roślin Ozdobnych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Kształcenie sprawności w zastosowaniu różnorodnych funkcji koloru i tak zwanego „działania materii” oraz umiejętności posługiwania się reliefem oraz harmonizowania go z elementami płaskimi

Pełny opis:

Wiedza o intencjonalnych uwarunkowaniach kompozycji wizualnej i umiejętność odniesienia jej do zasadniczych rozwiązań kompozycyjnych na płaszczyźnie

Wiedza o percepcji koloru i umiejętność wykorzystania jego funkcji harmonicznych w prostych układach kompozycyjnych

Posługiwanie się rytmizacją układów kompozycyjnych w powiązaniu z gamą kolorystyczną; umiejętność zastosowania dominanty kolorystycznej w kompozycji

Umiejętność posługiwania się podziałami przy respektowaniu właściwych proporcji poszczególnych plam; umiejętność budowania kompozycji w oparciu o gamę monochromatyczną

Umiejętność budowania gamy kolorystycznej określonego projektu w celu uzyskania zamierzonego efektu wyrazowego

Umiejętność operowania termicznymi właściwościami koloru dla budowania napięcia pomiędzy elementami kompozycji

Umiejętność komponowania relacji płaszczyzn w układzie reliefowym

Sprawność w realizacji projektu w formie prezentacji koncepcji o określonym charakterze wizualnym

Literatura:

Arnheim R. 1978. Sztuka i percepcja wzrokowa, WAF Warszawa

Clifton J. 2008. Projektowanie nowoczesnego ogrodu. Bellona

Ghyka M. 2001. Złota liczba, Universitas, Kraków

Hornung D. 2009. Kolor, Universitas, Kraków

Efekty uczenia się:

Wiedza

Opisuje fenomen intencjonalizmu percepcji form i koloru w prostych układach kompozycyjnych

Rozpoznaje możliwości posługiwania się podziałami przy świadomości funkcji kompozycyjnych zróżnicowanych rytmów i kierunków

Modyfikuje zasady zastosowania efektów działania materii w kompozycji kolorystycznej według własnej inwencji

Wyjaśnia zasady wykorzystywania efektów reliefowych w połączeniu z plamami barwnymi

Umiejętności

Potrafi budować struktury w określonym formacie i w określonej gamie kolorystycznej

Posiada umiejętność wykorzystania monochromatycznych właściwości działania materii

Potrafi zaprojektować i wykonać kompozycję płaszczyznową o określonym wyrazie artystycznym

Projektuje obiekty z wykorzystaniem działania materii i reliefu

kompetencje społeczne

Przewiduje potrzebę dalszego poszerzania wiedzy z zakresu szczególnych efektów kolorystycznych

Docenia wartość wymierną (ekonomiczną) estetycznego kształtowania środowiska

Podejmuje wyzwanie artystycznego kształtowania otoczenia i przestrzeni krajobrazowej

Dyskutuje nad wyrazem i funkcją społeczną ogrodów o walorach artystycznych

Metody i kryteria oceniania:

202 zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe)

711 rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)