Rośliny lecznicze w fitocenozach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.RLF.SM.OOTXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rośliny lecznicze w fitocenozach |
Jednostka: | Zakład Botaniki i Fizjologii Roślin |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy na temat różnorodności gatunkowej krajowych roślin leczniczych na tle warunków siedliskowych, klimatycznych i aspektów fenologicznych w fitocenozach o różnym stopniu naturalności. Kurs pozwala na doskonalenie umiejętności przeprowadzania inwentaryzacji i waloryzacji zasobów roślinnych w oparciu o kryteria florystyczne i fitosocjologiczne. |
Pełny opis: |
Różnorodność gatunkowa roślin o właściwościach leczniczych w zbiorowiskach roślinnych Polski Wprowadzenie do fitosocjologii - nauki o społeczeństwach roślinnych; zbiorowisko, asocjacja, siedlisko, gatunek charakterystyczny. Podstawy syntaksonomii Formy życiowe i fenologia roślin leczniczych związanych z naturalnymi fitocenozami leśnymi z klas Querco-Fagetea, Alnetea glutinosae i Vaccinio-Piceetea Seminaturalne zbiorowiska roślinne (murawy kserotermiczne, łąki i pastwiska z klas Festuco-Brometea i Molinio-Arrhenetheretea) jako źródło surowców leczniczych Lecznicze chwasty – apofity, archeofity i kenofity zbiorowisk synantropijnych i ich strategie życiowe Zbiorowiska wodne i bagienne – higrofity i hydrofity lecznicze występujące w zbiornikach wodnych o zróżnicowanej trofii Oreofity Karpat i Sudetów – preferencje siedliskowe rodzimych gatunków górskich o walorach prozdrowotnych Zagrożone wyginięciem rośliny lecznicze chronione prawnie i ujęte w Polskiej Czerwonej Księgi Roślin – przegląd gatunków. Protokół z Nagoi (ABS) jako międzynarodowa forma ograniczenia „biopiractwa” Florystyczne i fitosocjologiczne metody badań zbiorowisk roślinnych: las liściasty, murawa ciepłolubna, łąka, zbiorowisko segetalne Waloryzacja przyrodnicza fitocenoz pod kątem: a) różnorodności gatunkowej, b) występowania gatunków chronionych i rzadkich, c) udziału i ilościowości gatunków o właściwościach leczniczych Opracowanie kalendarza fenologicznego badanych fitocenoz z uwzględnieniem terminów zbioru surowców leczniczych |
Literatura: |
Różnorodność biologiczna Polski - ANDRZEJEWSKI R., WEIGLE A. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska Warszawa 2003 Przewodnik do oznaczania roślin leczniczych, trujących i użytkowych - BRODA B., MOWSZOWICZ J. Wydawnictwo Lekarskie PZWL 2000 Jadalne rośliny dziko rosnące – lecznicze właściwości i składniki odżywcze 200 gatunków polskich roślin - FLEISCHHAUER S. G., GUTHMANN J., SPIEGELBERGER R. Wydawnictwo Vital – Gwarancja Zdrowia Białystok 2014 Zarys wiedzy o roślinach leczniczych - JĘDRZEJKO K., KLAMA H., ŻARNOWIEC J. - Wydawnictwo Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach Katowice 1997 Ocena i wycena zasobów przyrodniczych - SZYSZKO J., RYLKE J., JEŻEWSKI P., DMITRYSZYN I. Wydawnictwo SGGW Warszawa 2013 Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu - WYSOCKI CZ., SIKORSKI P. Wydawnictwo SGGW Warszawa 2014 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę na temat różnorodności roślin leczniczych w biocenozach o różnym stopniu naturalności oraz ich zagrożeniach wynikających z presji antropogenicznej Opisuje relacje pomiędzy organizmami żywymi a biotopem panujące w fitocenozach będących źródłem surowców leczniczych Charakteryzuje formy, strategie życiowe oraz aspekty fenologiczne roślin leczniczych na tle ich warunków siedliskowych Umiejętności Identyfikuje dziko rosnące rośliny oraz fitocenozy z udziałem gatunków leczniczych posługując się fachowymi kluczami do oznaczania Klasyfikuje gatunki pod względem pochodzenia, strategii życiowych, grup geograficzno-historycznych i wymagań siedliskowych Posiada pogłębioną umiejętność opracowywania dokumentacji przyrodniczych z wykorzystaniem metod fitosocjologicznych Znajduje zastosowanie dla dziko rosnących gatunków leczniczych i korzysta z nich z poszanowaniem istniejących zasobów przyrodniczych Kompetencje społeczne Dostrzega potrzebę ciągłego samokształcenia i pogłębiania wiedzy Kreatywnie wykonuje zadania zespołowe i indywidualne Docenia znaczenie bioróżnorodności i w praktyce zawodowej wdraża postawy proekologiczne |
Metody i kryteria oceniania: |
703 test wielokrotnego wyboru 203 zaliczenie raportu/sprawozdania z prac laboratoryjnych/ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.