Podstawy psychologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.PSY.SI.OOSXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy psychologii |
Jednostka: | Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Tematyka zajęć Psychologia naukowa a wiedza potoczna (psychologia naiwna) Pojęcie mądrości w psychologii i w rozumieniu potocznym. Mądrość jako wiedza dotycząca pragmatyki życia. Mądrość jako wiedza ekspertów. Mądrość w wybranych teoriach psychologicznych. Człowiek istotą rozwijającą się w toku życia. Czynniki i mechanizmy rozwoju. Główne środowiska rozwojowe i ich rola. Poznawcza koncepcja człowieka. Rozwój poznawczy. Rodzaje myślenia. Wielorakie inteligencje. Pojęcie inteligencji emocjonalnej. Rozwój emocjonalnospołeczny. Kompetencje społeczne. Teorie konstruktywistyczne. Psychologiczne ujęcie spostrzegania barw. Psychologia humanistyczna. Podstawowe potrzeby w tym bezpieczeństwa i samorealizacji. Konformizm oraz brak aktywności w życiu człowieka. Aktywność własna jako wyznacznik rozwoju na poszczególnych etapach życia. Możliwości i ograniczenia działania zmieniającego się człowieka w zmieniającym się świecie. Rola wsparcia środowiska. Rozwój moralny a dobrostan człowieka. Człowiek w rożnych w koncepcjach psychologicznych. Współczesne ujęcie teorii psychodynamicznej. Teorie etologiczne a zachowania adaptacyjne. Rola mechanizmów biologicznych. Zadania rozwojowe człowieka na poszczególnych etapach rozwoju i konsekwencje niewywiązywania się z nich. Zdarzenia punktualne i niepunktualne. Podstawowe kompetencje sprzyjające radzeniu sobie z wyzwaniami świata. Motywacja i jej rodzaje. Wyuczona bezradność. Dobrostan człowieka. Społeczna psychologia uczenia. Rola treningu. Środowiska edukacyjne (rozwojowowychowawcze). Człowiek w przyjaznym środowisku, rola natury a jakość życia. Sztuka autoprezentacji. Rozwój harmonijny- pojęcie i możliwości. Kryzysy rozwojowe o charakterze normatywnym . Kryzysy pozanormatywne, kryzysy katastrofy. Rozwój poprzez dezintegrację i jego znaczenie. Lęk w życiu człowieka i sposoby radzenia sobie z nim. Agresja i jej uwarunkowania. Człowiek istotą komunikującą się. Rozwiązywanie konfliktów. Pojęcie stresu psychologicznego. Wpływ mediów. Uprzedzenia, stereotypy, dyskryminacje. Czynniki osobowościowe a stres. Redukcja stresu – strategie. Oczekiwania życiowe a stres. Znaczenie samooceny, marzeń, planów. Autonomia i optymizm. |
Literatura: |
Zimbardo P., Johnson R.L., Mc Cann V. 2010. Psychologia. Części I-V.,PWN, Warszawa. Zimbardo P., Gerrig R. 2017. Psychologia i życie, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Symbol efektu Opis efektu kształcenia WIEDZA - absolwent zna i rozumie: Psych_W01 Rożne obszary psychologii, koncepcje człowieka, i mechanizmy psychologiczne. Rozumie człowieka w jego niepowtarzalności, własnej osoby, oraz świata w których działa człowiek. Psych_W02 Podstawy skutecznego praktycznego działania i rozwoju. Rozróżnia emocje oraz rozpoznaje motywacje związane z działaniem i podejmowaniem decyzji. Potrafi opisać możliwości troszczenia się o dobrostan człowieka i znaczenie empaFi. Psych_W03 Rolę wartości estetycznych w życiu i zrównoważanym rozwoju człowieka UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi: Psych_U01 Zastosować elementy psychologii społecznej i rozróżnić procesy komunikowania się na rożnych poziomach komunikacji. Psych_U02 Zastosować w praktyce zasady autoprezentacji. Umiejętnie stosuje techniki aktywnego słuchania. Psych_U03 Techniki radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Wie jak zastosować je w praktyce KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do: Psych_K01 Traktowania człowieka z szacunkiem jako indywidualności oraz traktowania z szacunkiem środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
test jednokrotnego wyboru (100%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.