Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy psychologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: O.1s.PSY.SI.OOSXY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy psychologii
Jednostka: Wydział Biotechnologii i Ogrodnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Tematyka zajęć Psychologia naukowa a wiedza potoczna (psychologia naiwna) Pojęcie mądrości w psychologii i w rozumieniu potocznym. Mądrość jako wiedza dotycząca pragmatyki życia. Mądrość jako wiedza ekspertów. Mądrość w wybranych teoriach psychologicznych.

Człowiek istotą rozwijającą się w toku życia. Czynniki i mechanizmy rozwoju. Główne środowiska rozwojowe i ich rola. Poznawcza koncepcja człowieka. Rozwój poznawczy. Rodzaje myślenia. Wielorakie inteligencje. Pojęcie inteligencji emocjonalnej. Rozwój emocjonalnospołeczny. Kompetencje społeczne. Teorie konstruktywistyczne. Psychologiczne ujęcie spostrzegania barw. Psychologia humanistyczna. Podstawowe potrzeby w tym bezpieczeństwa i samorealizacji. Konformizm oraz brak aktywności w życiu człowieka.

Aktywność własna jako wyznacznik rozwoju na poszczególnych etapach życia. Możliwości i ograniczenia działania zmieniającego się człowieka w zmieniającym się świecie. Rola wsparcia środowiska. Rozwój moralny a dobrostan człowieka. Człowiek w rożnych w koncepcjach psychologicznych. Współczesne ujęcie teorii psychodynamicznej. Teorie etologiczne a zachowania adaptacyjne. Rola mechanizmów biologicznych.

Zadania rozwojowe człowieka na poszczególnych etapach rozwoju i konsekwencje niewywiązywania się z

nich. Zdarzenia punktualne i niepunktualne. Podstawowe kompetencje sprzyjające radzeniu sobie z wyzwaniami świata. Motywacja i jej rodzaje. Wyuczona bezradność. Dobrostan człowieka. Społeczna psychologia uczenia. Rola treningu. Środowiska edukacyjne (rozwojowowychowawcze). Człowiek w przyjaznym środowisku, rola natury a jakość życia. Sztuka autoprezentacji. Rozwój harmonijny- pojęcie i możliwości.

Kryzysy rozwojowe o charakterze normatywnym . Kryzysy pozanormatywne, kryzysy katastrofy. Rozwój poprzez dezintegrację i jego znaczenie. Lęk w życiu człowieka i sposoby radzenia sobie z nim. Agresja i jej

uwarunkowania. Człowiek istotą komunikującą się. Rozwiązywanie konfliktów. Pojęcie stresu psychologicznego. Wpływ mediów. Uprzedzenia, stereotypy, dyskryminacje. Czynniki osobowościowe a stres.

Redukcja stresu – strategie. Oczekiwania życiowe a stres. Znaczenie samooceny, marzeń, planów. Autonomia i optymizm.

Literatura:

Zimbardo P., Johnson R.L., Mc Cann V. 2010. Psychologia. Części I-V.,PWN, Warszawa.

Zimbardo P., Gerrig R. 2017. Psychologia i życie, PWN, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Symbol efektu Opis efektu kształcenia

WIEDZA - absolwent zna i rozumie:

Psych_W01 Rożne obszary psychologii, koncepcje człowieka, i mechanizmy psychologiczne. Rozumie człowieka w jego niepowtarzalności, własnej osoby, oraz świata w których działa człowiek.

Psych_W02 Podstawy skutecznego praktycznego działania i rozwoju. Rozróżnia emocje oraz rozpoznaje motywacje związane z działaniem i podejmowaniem decyzji. Potrafi opisać możliwości troszczenia się o dobrostan człowieka i znaczenie empaFi.

Psych_W03 Rolę wartości estetycznych w życiu i zrównoważanym rozwoju człowieka

UMIEJĘTNOŚCI - absolwent potrafi:

Psych_U01 Zastosować elementy psychologii społecznej i rozróżnić procesy komunikowania się na rożnych poziomach komunikacji.

Psych_U02 Zastosować w praktyce zasady autoprezentacji. Umiejętnie stosuje techniki aktywnego słuchania.

Psych_U03 Techniki radzenia sobie w sytuacjach stresowych. Wie jak zastosować je w praktyce

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - absolwent jest gotów do:

Psych_K01 Traktowania człowieka z szacunkiem jako indywidualności oraz traktowania z szacunkiem środowiska naturalnego.

Metody i kryteria oceniania:

test jednokrotnego wyboru (100%)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)