Mikrobiologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.MIK.NI.OOGXZ.R |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikrobiologia |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
- |
Pełny opis: |
Zaznajomienie studentów ze światem drobnoustrojów oraz ich miejscem w przyrodzie. Podstawy klasyfikacji i zarys systematyki drobnoustrojów. Ewolucja i podstawy genetyki drobnoustrojów. Historia mikrobiologii - najważniejsze osiągnięcia L. Pasteur'a i R. Kocha. Bioróżnorodność mikroorganizmów w środowiskach glebowych. Morfologia drobnoustrojów (Virales, Archebacteria, Procaryota i Eucariota). Budowa i ultrastruktura komórki bakteryjnej (Gram + i Gram -) i grzybowej (drożdze). Formy przetrwalne drobnoustrojów. Charakterystyka głównych grup drobnoustrojów: - Fizjologia bakterii oraz ich znaczenie w procesach biochemicznych (syntezy i rozkładu) zachodzących w różnych środowiskach glebowych. - Promieniowce - morfologia, występowanie i ich znaczenie w środowisku glebowym. Antybiotyki - produkcja i ich oddziaływanie na mikro i makroorganizmy. - Grzyby mikroskopowe jako organizmy eukariotyczne - budowa, właściwości fizjologiczne i ich funkcja w środowisku glebowym (Phycomycetes, Ascomycetes, Deuteromycetes). Znaczenie mikoryzy w środowisku glebowym. Mykotoksyny jako związki silnie toksyczne wytwarzane przez grzyby z klasy Deuteromycetes oraz ich wpływ na rośliny, mikro- i makroorganizmy. Ekologia drobnoustrojów: - Interakcje między mikroorganizmami w biocenozie a mikroorganizmami i roślinami (np. symbioza, mikoryza, synergizm, antagonizm itd.). - Wpływ czynników fizykochemicznych środowiska na procesy życiowe drobnoustrojów. - Mikrobiologia środowisk naturalnych i antropogenicznych (gleba, woda, powietrze, nawozy organiczne). - Mikrobiologiczne zanieczyszczenie gleby np. pestycydy, nitrozoaminy, metale ciężkie. - Zmęczenie gleby i czynniki powodujące obniżenie produkcji roślinnej. - Rola drobnoustrojów w biodegradacji produktów naturalnych i wytworzonych przez człowieka. Wykorzystanie drobnoustrojów w biologii molekularnej i inżynierii genetycznej. Podstawy biochemii drobnoustrojów: - Najważniejsze procesy biochemiczne przeprowadzane przez drobnoustroje i ich udział w krążeniu miogenów w przyrodzie. - Metabolizm azotowy. - Drobnoustroje wiążące azot atmosferyczny i biorące udział w jego przemianach (proteoliza, amonifikacja, nitryfikacja, denitryfikacja). - Mikrobiologiczne przemiany węglowodanów. Fermentacja alkoholowa, mlekowa (właściwa i pseudofermentacja), propionowa, masłowa. Rozkład pektyn i błonnika. Chorobotwórczość drobnoustrojów: - Charakterystyka bakterii chorobotwórczych. - Zdolność wytwarzania endo- i egzotoksyn, przez drobnoustroje chorobotwórcze. - Odporność organizmu na zakażenie. - Źródła zakażeń. - Wrażliwość bakterii chorobotwórczych na antybiotyki. - Priony i ich chorobotwórcze właściwości. Bezpieczeństwo i higiena pracy na ćwiczeniach z mikrobiologii. Podstawowe wyposażenie pracowni mikrobiologicznej. Sterylizacja, pasteryzacja i dezynfekcja. Izolacja bakterii ze środowiska. Teoretyczne podstawy barwienia drobnoustrojów. Barwniki i ich sporządzanie. Barwienie proste pozytywne sporządzonych preparatów. Morfologia bakterii. Podstawy mikroskopowania pod imersją. Oglądanie preparatów i oznaczanie układów morfologicznych bakterii Badanie ruchu bakterii metodą kropli wiszącej. Barwienie bakterii metodą prostą negatywną Barwienie złożone metodą Grama. Porównanie bakterii Gram + i Gram - i ich charakterystyka Charakterystyka promieniowców i barwienie ich metodą prostą pozytywną. Morfologia drożdży i wykonanie próby na żywotność i odżywianie. Morfologia grzybów z klasy Phycomycetes Morfologia grzybów z kl. Deuteromycetes ze szczególnym uwzględnieniem grzybów toksynotwórczych. Zasady diagnostyki grzybów Sposoby liczenia drobnoustrojów pochodzących z różnych środowisk Analiza mikrobiologiczna gleby wraz z odczytem analizy |
Literatura: |
1.Müller E., Loeffler W., 1988. Zarys Mikologii. PWRiL, Warszawa. 2.Kunicki-Goldfinger W. 1998. Życie bakterii. PWN, Warszawa. 3.Baj J., Markiewicz Z. 2006. Biologia molekularna bakterii. PWN, Warszawa. 4.Richards B.N. 1979. Wstęp do ekologii gleby. PWN, Warszawa. 5.Grabińska-Łuniewska A. 1996. Ćwiczenia laboratoryjne z mikrobiologii ogólnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki warszawskiej, Warszawa. 6.Paul E.A., Clark F.E. 2000. Mikrobiologia i biochemia gleb. Wydawnictwo UMCS, Lublin. 7.Szember A. 1995. Zarys Mikrobiologii Rolniczej. Wydawnictwo AR, Lublin. 8.Zmysłowska J. 2002. Mikrobiologia ogólna i środowiskowa. Teoria i ćwiczenia. Wydawnictwo Uniwersytetu War. - Mazurskiego, Olsztyn. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma ogólną wiedzę na temat wpływu działalności rolniczej na środowisko naturalne, kształtowania i ochrony środowiska, oraz zasad rolnictwa zrównoważonego Ma ogólną wiedzę na temat wzajemnych zależności pomiędzy organizmami żywymi na różnych poziomach złożoności, a także pomiędzy organizmami żywymi i przyrodą nieożywioną oraz wynikających z tych zależności praktycznych problemów w zakresie produkcji roślinnej Rozumie znaczenie bioróżnorodności dla wykorzystania i kształtowania potencjału przyrody oraz jakości życia człowieka Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach Ma podstawową wiedzę dotyczącą działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego, zachowania bioróżnorodności oraz możliwości wykorzystania istniejącej zmienności do doskonalenia roślin uprawnych Znajduje zastosowanie i pokazuje rolę drobnoustrojów w rolnictwie, w gospodarce żywieniowej i w świecie ożywionym w ogóle Ma podstawową wiedzę na temat mikrobiologii gleby i wód Umiejętności Posługuje się poprawną nomenklaturą mikrobiologiczną Identyfikuje najważniejsze, z punktu widzenia studiowanego kierunku, gatunki drobnoustrojów Rozpoznaje mikroorganizmy na podstawie preparatów mikroskopowych Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski z samodzielnie przeprowadzonych eksperymentów oraz przedstawionych do oceny wyników badań z innych źródeł Kompetencje społeczne Docenia rolę drobnoustrojów w szeroko pojętym środowisku przyrodniczym Ma świadomość ryzyka związanego z drobnoustrojami chorobotwórczymi i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) — podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, przyjmując w nim różne role |
Metody i kryteria oceniania: |
sprawdzian wiedzy egzamin pisemny ograniczony czasowo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Grzyb | |
Prowadzący grup: | Jacek Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 9 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Grzyb | |
Prowadzący grup: | Jacek Grzyb | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.