Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.1s.GLE.SI.OOSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Biologii Roślin i Biotechnologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
podstawowy - obowiązkowy |
Pełny opis: |
Gleba jako element środowiska przyrodniczego. Czynniki glebotwórcze. Występowanie i charakterystyka najważniejszych skał glebotwórczych (magmowych, metamorficznych i osadowych). Procesy glebotwórcze Wietrzenie skał i minerałów – uziarnienie, skład mineralny i chemiczny produktów wietrzenia i akumulacji. Struktura gleby. Główne cechy morfologiczne gleb. Główne poziomy genetyczne i poziomy diagnostyczne gleb Trójfazowy układ gleby – wpływ na kształtowanie właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby Substancja organiczna gleby. Organizmy glebowe. Przemiany związków organicznych w glebie, rola próchnicy glebowej. Odczyn i rodzaje kwasowości gleby Właściwości sorpcyjne gleby. Budowa i skład kompleksu sorpcyjnego gleby, rodzaje sorpcji glebowej. Buforowość gleby Systematyka gleb Polski, bonitacja gleb, kompleksy przydatności rolniczej gleb Waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej i funkcje poza produkcyjne gleby Agronomiczne kategorie gleb. Oznaczanie składu mechanicznego gleby metodą Casagrande w modyfikacji Prószyńskiego Fizyczne właściwości gleb i podłoży. Oznaczanie gęstości objętościowej, porowatości i pojemności powietrznej gleb mineralnych metodą cylinderka Kopeckiego. Oznaczanie gęstości podłoży organicznych metodą Bagg-Olsena. Woda w glebie – oznaczanie pojemności wodnych i przepuszczalności gleb Glebowa substancja organiczna. Oznaczanie zawartości próchnicy metoda Tiurina. Metoda wyżarzania. Oznaczanie wskaźnika wodoodporności agregatów glebowych metodą przesiewania na mokro wg Kullemana Właściwości sorpcyjne gleb. Oznaczanie pojemności sorpcyjnej gleb metodą Kappena. Kwasowość hydrolityczna. Oznaczanie kwasowości metodą Daikuhary. Oznaczanie sumy zasad wymiennych Profile glebowe – systematyka i charakterystyka gleb |
Literatura: |
Podstawowa Mocek A. 2015. Gleboznawstwo. PWN Warszawa Hillel D. 2012. Gleba w środowisku. Wydawnictwo naukowe PWN Maciejewska A. (red.) 2017. Gleboznawstwo – doświadczenia i wyzwania w procesie kształcenia. Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Uzupełniająca Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusikiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN Warszawa Kowalik S. 2007. Zagadnienia z gleboznawstwa. Skrypty uczelniane AGH Drozd J., Linczar M., Linczar S., Weber J. 2002. Gleboznawstwo z elementami mineralogii i petrografii. Wydawnictwo UP we Wrocławiu. |
Efekty uczenia się: |
wiedza - zna i rozumie czynniki glebotwórcze. Charakteryzuje ważniejsze skały glebotwórcze oraz procesy glebotwórcze. główne cechy morfologiczne gleb, rozpoznaje oraz opisuje poziomy genetyczne i poziomy diagnostyczne gleb. jak kształtują się właściwości fizycznych, chemicznych i biologicznych gleby oraz podłoży. Definiuje odczyn i rodzaje kwasowości. podstawy wiedzy z zakresu glebowej materii organicznej, funkcjonowanie organizmów glebowych, przemiany związków organicznych w glebie i podłożach oraz rolę próchnicy glebowej. pojęcie sorpcji glebowej, zna budowę kompleksu sorpcyjnego gleby, rozróżnia rodzaje sorpcji glebowej. systematykę gleb Polski, ze szczególnym uwzględnieniem gleb antropogenicznych. umiejętności - potrafi oznaczyć skład mechaniczny gleby metodą Casagrande w modyfikacji Prószyńskiego. oznaczać gęstość objętościową, porowatość i pojemność powietrzną gleb mineralnych metodą cylinderka Kopeckiego oraz podłoży organicznych metodą Bagg-Olsena. Potrafi oznaczyć pojemność wodną i przepuszczalność gleb. wymienić metody oznaczania zawartości próchnicy w glebie. Potrafi oznaczyć zawartość próchnicy metodą Tiurina. Posiada umiejętność oznaczenia wskaźnika wodoodporności agregatów glebowych metodą przesiewania na mokro wg Kullemana. oznaczyć pojemność sorpcyjną gleb metodą Kappena, kwasowość hydrolityczną metodą Daikuhary, sumę zasad wymiennych metodą Kappena. rozpoznać układ poziomów genetycznych w profilu glebowym. Rozróżnia typy gleb i charakteryzuje ich właściwości. Kompetencje społeczne - jest gotów do pracy w grupie i kierowania małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. oceny zagrożeń swojej działalności oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny ograniczony czasowo (70% udziału w ocenie końcowej) przygotowanie do ćwiczeń, sprawdzian pisemny wiedzy, zaliczenie raportu, sprawozdanie z prac laboratoryjnych (30%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzanka, Iwona Kowalska, Dominika Kwinta, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Kowalska, Dominika Kwinta, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Prowadzący grup: | Iwona Domagała-Świątkiewicz, Iwona Kowalska, Agnieszka Lis-Krzyścin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.