Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy doradztwa zawodowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L.PH1.DOR.NM.LLLLZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy doradztwa zawodowego
Jednostka: Katedra Inżynierii Ekologicznej i Hydrologii Leśnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Pełny opis:

Wykłady 21 godz.

Tematyka zajęć "Cele przedmiotu:

Celem kursu jest uzyskanie wiedzy z zakresu celów, metod a także strategii stosowanych w poradnictwie zawodowym oraz osobistym. Poza tym celem zajęć będzie zwrócenie uwagi słuchaczy na aspekt rozwoju osobistego warunkującego dobrostan psychiczny jednostki a w efekcie jest większa produktywność.

Warunki wstępne: Podstawowa wiedzy z zakresu psychologii ogólnej, podstawowe umiejętności interpersonalne oraz odbycie kursu z zakresu psychologii z elementami komunikowania społecznego.

Zakres merytoryczny;

1. Doradca zawodowy a doradca personalny, trener, coach, szkoleniowiec.

2. Spotkanie z doradcą zawodowym … i co dalej?

3. Założenia i zadania doradztwa zawodowego.

4. Analiza potrzeb klienta i definiowanie celów.

5. Aktywne słuchanie w doradztwie zawodowym.

6. Doskonalenie zasad skutecznej argumentacji, sposobów panowania nad własnymi emocjami i wywierania wpływu w trakcie interakcji.

7. Trafne zadawanie pytań.

8. Rozmowa oparta na relacjach z klientem i analiza drugiej strony.

9. Wykształcenie umiejętności reakcji na obiekcje klienta.

10. Zadania doradców w różnych instytucjach i pracujących z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi.

11. Specyfika doradztwa zawodowego.

12. Klasyfikacja działalności gospodarczej i zawodowej oraz potrzebnych w nich kompetencjach.

13. Etapy pracy z klientem – rozmowy doradczej.

14. Cele i metodyka poradnictwa zawodowego.

15. Kompetencje doradcy zawodowego. "

Literatura:

Podstawowa "1. Bańka, A. — Kapitał kariery - uwarunkowania, rozwój i adaptacja do zmian organizacyjnych oraz strukturalnych rynku pracy, Katowice, 2005, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Śląskiego

2. Czerkawska, A. (2013). Poradnictwo egzystencjalne. Założenia, inspiracje, rozwiązania praktyczne. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

3. Pisula, D. (2009). Poradnictwo kariery przez całe życie. Warszawa: Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Osobistej."

Uzupełniająca "1. Paszowska-Rogacz, A., Tarnowska, M. (2004). Metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym. Warszawa: KOWEZiU.

2. Ignatowicz, Z. Gwis, G. Planowanie kariery zawodowej. Stawianie celów w kontekście planowania kariery zawodowej. Scenariusz zajęć warsztatowych dla III klasy gimnazjum. Dostępne on-line: http://gimlutomiersk.szkoly.lodz.pl/pedagog/Planowanie_kariery_zawodowej.pdf"

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

LES_PDZ_W1 mechanizmy funkcjonowania poradnictwa zawodowego w Polsce. Student rozumie zasadność funkcjonowania człowieka na różnych etapach rozwoju. LES2_W01 RL

LES_PDZ_W1 wiedzę o strukturze społecznej i jej elementach, instytucjach i różnych rodzajach całości społecznych oraz o relacjach, które pomiędzy nimi zachodzą. Zna rodzaje więzi społecznych i wie, jaka jest ich rola w procesie integracji społecznej. LES2_W02 RL

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

LES_PDZ_K1 ciągłego doskonalenia swoich kompetencji zawodowych, w tym uaktualniania wiedzy. Potrafi diagnozować swoje potrzeby i zasoby. LES2_K01LES2_K02 RL

Metody i kryteria oceniania:

zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mateusz Szast
Prowadzący grup: Mateusz Szast
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)