Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy psychologii i komunikacji społecznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L.H7.PSIKS.SI.LLSXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy psychologii i komunikacji społecznej
Jednostka: Zakład Bioróżnorodności Leśnej
Grupy: OZL GL stacjonarne inż., semestr 7, przedmioty humanistyczne
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Psychologia społeczna zajmuje się naukowym badaniem sposobu, w jaki ludzkie myśli, uczucia i zachowania ulegają wpływom innych ludzi. Szczególny nacisk położony zostaje na sferę komunikacyjną w stosunkach społecznych.

Pełny opis:

Treści programowe:

Przedmiot, zakres i metody psychologii społecznej

Poziomy komunikowania społecznego: interpersonalny, grupowy, międzygrupowy, interinstytucjonalny, medialny.

Style komunikowania. Kody komunikacyjne.

Zasady skutecznej ekspresji.

Komunikaty niedosłowne: presupozycje.

Relacje między wypowiedziami: sprzeczność, wykluczenie i wynikanie.

Zawartość informacyjna komunikatu. Wartość informacyjna komunikatu.

Elementy teorii pytań: pytanie jako żądanie informacji.

Podstawy argumentacji.

Podstawy negocjacji - zawieranie kompromisów.

Wybrane przykłady mechanizmów manipulacyjnych i perswazyjnych.

Podstawy analizy transakcyjnej.

Komunikowanie w rodzinach i małych grupach.

Komunikowanie międzygrupowe i medialne.

Organizacja prezentacji i wywiadów.

Literatura:

1. McKay M., Davis M., Fanning P., Sztuka skutecznego porozumiewania się

2. Tokarz M., Perswazja, manipulacja, informacja

3. Zwoliński A., Słowo w relacjach społecznych

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Objaśnia i charakteryzuje mechanizmy perswazyjne i manipulacyjne w wypowiedziach.

Rozpoznaje zawartość i wartość informacyjną wypowiedzi. Wskazuje wypowiedzi puste informacyjnie.

Charakteryzuje style i sposoby komunikowania interpersonalnego i grupowego.

Ropoznaje wypowiedzi błędne i nieskuteczne. Dobiera środki językowe adekwatne do jego potrzeb.

Kompetencje społeczne:

Dbałość o odpowiednią formę wypowiedzi w relacjach społecznych.

Świadomość mechanizmów manipulacyjnych i perswazyjnych stosowanych w procesie komunikacji.

Zdolność do podejmowania decyzji w oparciu o uzyskane informacje.

Metody i kryteria oceniania:

wykład - sprawdzian wiedzy, rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku, ocena zaangażowania w dyskusji

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)