Zarządzanie i marketing w leśnictwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.F7s.ZIM.SI.LLESZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie i marketing w leśnictwie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania Zasobami Leśnymi |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
Wykłady 20 godz. Tematyka zajęć Cykl działania zorganizowanego i organizowanie działań w leśnictwie. Struktura organizacji. Typy i kształtowanie struktur w leśnictwie. Definicja motywacji i jej zadania w kierowaniu zespołami ludzkimi oraz jakości wykonywanych zadań. Wybrane teorie motywacji: behawioralne, psychodynamiczne, poznawcze, treści. Rola motywacji w pracy leśnika. Metody planistyczne. Plany techniczo-gospodarcze w leśnictwie. Rola biznes planów jako narzędzia pozyskiwania zewnętrznych środków finansowych dla gospodarstwa leśnego. Pojęcie kontroli i jej zadania w procesie kierowania i zarządzaniu. Klasyfikacja działań kontrolnych. Proces kontroli - elementy składowe i projektowanie. Zadania kontroli w zarządzaniu gospodarstwem leśnym oraz kształtowaniu funkcji lasu. Proces kierowania. Style kierowania. Funkcje i role kierownicze w zarządzaniu gospodarstwem leśnym. Patologie kierownicze. Jak być dobrym kierownikiem? Istota i charakter rynku produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne, analiza rynku drzewnego. Zarządzanie asortymentem produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne i inne podmioty z branży leśnej. Kreowanie cen na produkty i usługi leśnictwa ze szczególnym uwzględnieniem rynku drzewnego. Dystrybucja produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne oraz inne podmioty z branży leśnej ze szczególnym uwzględnieniem drewna. Promocja produktów i usług wytwarzanych przez gospodarstwo leśne, przemysł drzewny lub Zakłady Usług Leśnych. Ćwiczenia laboratoryjne 20 godz. Tematyka zajęć Analiza porównawcza różnych struktur organizacyjnych funkcjonujących w szeroko rozumianym leśnictwie (PGL LP, wspólnoty leśne, Zakłady Usług Leśnych, samorząd, Parki Narodowe, organizacje badawcze i wdrożeniowe, organizacje społeczne, związane z ochroną przyrody oraz hobbystyczne). Proces decyzyjny w modelu mono racjonalnym. Przygotowanie i analiza, wraz z typologią wybranego procesu decyzyjnego w gospodarstwie leśnym. Analiza przykładu motywacji pracownika leśnictwa w oparciu o teorie motywacji. Cykl działania zorganizowanego - projektowanie organizacji różnych działań w gospodarstwie leśnym. Biznes plan - przygotowanie aplikacji o zewnętrzne środki finansowe. Analiza przykładu cyklu życiowego produktów i usług oferowanych przez PGL LP i inne podmioty z branży leśnej. Segmentacja rynku dla produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne. Projekt strategii dla wybranych produktów/usług oferowanych przez gospodarstwo leśne. Obliczanie cen produktów i usług pochodzenia leśnego metodami kosztowymi, popytowo-kosztowymi i popytowymi. Określanie systemu i rodzaju dystrybucji oraz budowa kanału dystrybucyjnego dla produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne, Zakłady Usług Leśnych lub przemysł drzewny. Tworzenie kampanii promocyjnej dla produktów i usług pochodzenia leśnego lub kampanii promocyjnej Zakładów Usług Leśnych. |
Literatura: |
Podstawowa "1. Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W., Marketing, PWE, Warszawa 2006 2. Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWE, Warszawa 2017 3. Kotlet P., Keller K. L., Marketing, Dom Wydawniczy Rebis, Warszawa 2012 4. Koźmiński A. K., Piotrowski W. (red), Zarządzanie Teoria i praktyka, .PWN, Warszawa 2013 5. Michalski E., Marketing. Podręcznik akademiki, PWN, Warszawa 2012" Uzupełniająca "1. Kisielnicki J., Zarządzanie. Jak zarządzać i być zarządzanym, PWE, Warszawa 2014 2. Ratajczak E., Rynek drzewny. Analiza struktur przedmiotowych, Instytut Technologii Drewna, Poznań 2001 3. Ratajczak E., Rynek drzewny w Polsce w perspektywie integracji z Unią Europejską, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia 37, 317-328, 2003 4. Wojciechowski T., Marketing na rynku środków produkcji, PWE, Warszawa 2003 5. Zimniewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWN, Warszawa 2014" |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: LES_ZML_W1 Posiada wiedzę dotyczącą istoty i roli zarządzania dla funkcjonowania gospodarstwa leśnego. Zna funkcje kierownicze: podejmowanie decyzji, motywowanie, planowanie, organizowanie i kontrolę. LES_W15 RL LES_ZML_W2 Posiada wiedzę o procesie kierowania oraz stylach kierowania i zadaniach realizowanych na różnych szczeblach kierowania w gospodarstwie leśnym. LES_W16 RL LES_ZML_W3 Zna istotę marketingu mix. Wie jakie działania podejmowane są przez zarządzających produktami w ciągu cyklu życia produktu. Zna metody ustalania cen oraz sposoby dystrybuowania produktów będących wytworem gospodarstwa leśnego, w szczególności surowca drzewnego. LES_W15 RL LES_ZML_W4 Zna rynek produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne i klasyfikuje dobra oferowane przez: PGL LP, Zakłady Usług Leśnych. Wie jaki wpływ na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstw ma prawidłowo przygotowana i przeprowadzona kampania marketingowa Wie jak przygotować kampanię promocyjną gospodarstwa leśnego, podmiotu z branży leśnej lub oferowanych przez nie produktów. LES_W15 RL UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: LES_ZML_U1 Posiada umiejętność działania zorganizowanego. Podejmuje racjonalne decyzje. Identyfikuje i klasyfikuje decyzje oraz modele decyzyjne. Potrafi motywować siebie i osoby podległe. Posiada umiejętność zarządzania czasem oraz organizacji pracy zespołu. LES_U17 RL LES_ZML_U2 Potrafi posługiwać się technologiami geoinformacyjnymi i informatycznymi, samodzielnie interpretować, klasyfikować, mierzyć i obliczać, pozyskiwać, przetwarzać, integrować dane przestrzenne i opisowe oraz dokonywać ich wizualizacji w celu sporządzenia dokumentacji branżowej. LES_U16 RL LES_ZML_U3 Projektuje cykl życia produktów leśnych. Oblicza i ustala ceny produktów i usług oferowanych przez gospodarstwo leśne (PGL LP) i Zakłady Usług Leśnych. Posiada umiejętność tworzenia i wyboru odpowiedniego dla produktu kanału dystrybucyjnego. LES_U17 RL LES_ZML_U4 Projektuje i opracowuje kampanię promocyjną dla produktów oferowanych przez gospodarstwo leśne lub inne podmioty z branży leśnej. LES_U17 RL KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: LES_ZML_K1 Potrafi organizować pracę zespołu, formułować zadania wydawać polecenia, koordynować i oceniać wykonanie zadań oraz wskazywać i poprawiać błędy podwładnych. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. LES_K01 RL LES_ZML_K2 Ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu i rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób. LES_K03 RL |
Metody i kryteria oceniania: |
wykład.Test uzupełnień, test jednokrotnego wyboru, pytania otwarte (minimum 50% możliwych do uzyskania punktów plus 1 punkt w celu uzyskania oceny pozytywnej) .Udział oceny z zaliczenia wykładów wynosi 50% oceny końcowej. ćwiczenia.Ocena wykonanych przez studentów indywidualnie (2) lub grupowo prac projektowych (6) oraz obliczeniowych (2). Zaliczenie ćwiczeń jest średnią ocen z prac, pod warunkiem, że wszystkie oceny są pozytywne. .Udział oceny z zaliczenia ćwiczeń projektowych wynosi 50% oceny końcowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CWL
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 20 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Piszczek | |
Prowadzący grup: | Marcin Piszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.