Edukacja przyrodniczo-leśna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A7.EDUPRZ.NI.LLSGW | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja przyrodniczo-leśna | ||
Jednostka: | Katedra Bioróżnorodności Leśnej | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Skrócony opis: |
Celem kursu, którego program obejmuje 6 godzin wykładowych, jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami prowadzenia zajęć oraz możliwościami efektywnywnego wykorzystania ich w praktycznej edukacji przyrodniczo–leśnej. Ważnym akcentem kursu jest również zwrócenie uwagi na aktualne problemy polskiego leśnictwa w zakresie ochrony przyrody oraz próby ich rozwiązywania poprzez edukację przyrodniczą w odpowiednich grupach społecznych i zawodowych. |
||
Pełny opis: |
Wykład 1. Główne cele oraz założenia edukacji przyrodniczo-leśnej wynikajace z zarządzenia Nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych w sprawie prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w LP. Analiza ważniejszych treści. Rola edukacji przyrodniczej we współczesnym leśnictwie oraz szkolnictwie. Kierunki rozwoju i działania edukacji przyrodnoiczo-leśnej w kontekście zachodzących przemian w środowisku i wyzwań wynikających z obowiązujących dyrektyw i konwencji o znaczeniu międzynarodowym. Wykład 2. Metody wykorzystywane w edukacji. Podstawy teoretyczne i praktyczne stosowanych metod. Szczegółowy podział metod i ich klasyfikacja. Piramida przyswajania wiedzy (stożek doświadczenia Dale’a. Znaczenie edukacji przyrodniczej w rozwijaniu świadomości i odpowiedzialności społeczeństwa za jakoś i stan środowiska. Wykład 3. Ważniejsze metody nauczania. Metody aktywizujące, m.in. burza mózgów, drama, symulacja, projekt, studium przypadku, uczenie się we współpracy, dyskusja, seminarium. Metody problemowe – wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, poster, poster, metody operatywne. Rola prowadzącego na różnych etapach realizacji zajęć. Wady i zalety metod stosowanych w edukacji. Możliwości wykorzystania ich w praktyce. Elementy metodyki zajęć terenowych. Aspekty organizacyjno-techniczne. Teoretyczne i praktyczne podstawy tworzenia ścieżek przyrodniczo-edukacyjnych. Prezentacja gotowych pakietów edukacyjnych – dyskusja nad ich wadami i zaletami. Możliwości wykorzystania i dostosowania ich do potrzeb edukacji przyrodniczo-leśnej na szczeblu lokalnym. |
||
Literatura: |
Cichy D., Pałyga E.J. 1995 (red.). Edukacja ekologiczna w Polsce. W-wa. ss. 272;Czaińska Z., Wojtkowicz Z. 1999. Aktywne metody w edukacji geograficznej. Cz. 1. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich. Toruń; Łonkiewicz B. 1996 (red.). Ochrona i zrównoważone użytkowanie lasów w Polsce. Fundacja IUCN Poland. Warszawa. ss. 261; Pawlaczek P. Jermaczek A. 2008. Poradnik lokalnej ochrony przyrody. Wyd. Lubuskiego Klubu Przyrodników. ss. 287; Śnieżyński M. 1998. Zarys dydaktyki dialogu. Wyd. Naukowe PAT w Krakowie. Ss.237; Wojciechowski T. 1995 (red.). Poradnik dla animatorów edukacji środowiskowej w terenie. W-wa. ss. 83. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza: potrafi formułować cele i założenia edukacji przyrodniczo-leśnej społeczeństwa, edukacji leśnej dla zrównoważonego rozwoju, scharakteryzować kierunki i działania na różnych poziomach edukacji, zna ofertę edukacyjną i bazę dydaktyczną LP zna metody dydaktyczne stosowane w edukacji, potrafi wskazać wady i zalety poszczególnych rodzajów metod oraz zaproponować ich praktyczne wykorzystanie, objaśnia znaczenie środków dydaktycznych w edukacji, wymienia elementy metodyki zajęć terenowych Kompetencje społeczne: ma świadomość znaczenia edukacji przyrodniczo-leśnej w różnych grupach wiekowych i społecznych, chętny do kształtowania odpowiednich postaw w relacjach człowiek-środowisko |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Zaliczenie końcowe przedmiotu pisemne ograniczone czasowo |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Frączek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Frączek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Frączek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 6 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Magdalena Frączek | |
Prowadzący grup: | Magdalena Frączek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.