Gospodarka łowiecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A5.GSPLOW.SI.LLSGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gospodarka łowiecka |
Jednostka: | Katedra Bioróżnorodności Leśnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów leśnictwa (specjalności gospodarka leśna) z zasadami prowadzenia gospodarki łowieckiej. Zakres przedmiotu obejmuje: biologię gatunków łownych i niektórych chronionych zwierząt, teorię populacji i prawa przyrodnicze odnoszące się do dzikich zwierząt, zagadnienia środowiska bytowania, hodowlę i ochronę zwierzyny w obwodach łowieckich wraz z planowaniem hodowlanym, zagadnienie szkód i konfliktów powodowanych przez dzikie zwierzęta, metody zagospodarowania łowisk leśnych oraz uwarunkowania prawne i społeczne prowadzenia gospodarki, a także rolę administracji lasów państwowych w nadzorowaniu łowiectwa. Na zajęciach zostaną omówione lub przećwiczone zagadnienia z zakresu ekologii zwierząt, planowania łowieckiego, zagospodarowania łowisk, ochrony zwierzyny, konfliktów i szkód powodowanych przez zwierzynę oraz użytkowania łowisk, natomiast studenci we własnym zakresie uzupełnią występowanie i biologię gatunków oraz ochrony zwierzostanów. |
Pełny opis: |
Program: Wykłady: 1. Istota, cele i zadania gospodarki łowieckiej łowiectwo i myślistwo; 2. Biologia zwierząt (występowanie, tryb życia i znaczenie poszczególnych gatunków zwierzyny grubej (łoś, jeleń, sarna, dzik), drapieżników (lis, kuna leśna i domowa, tchórz, borsuk), polnej zwierzyny drobnej (zając, kuropatwa), ptaków bytujących w lesie (jarząbek, słonka, grzywacz), ptactwa wodnego i błotnego (gęsi: gęgawa, zbożowa i białoczelna, kaczki: krzyżówka, cyraneczka, czernica i głowienka) oraz gatunków obcych (jeleń sika, daniel, muflon, jenot, norka amerykańska, szop pracz, piżmak, królik i bażant); 3. Zarys biologii wybranych gatunków chronionych: (żubr, bóbr, niedźwiedź, wilk, ryś, wydra, głuszec, cietrzew, przepiórka, dzikie kaczki, bekasy, batalion, czapla siwa, ptaki drapieżne); 4. Podstawy ekologiczne gospodarki łowieckiej i najważniejsze prawa przyrodnicze (struktura i właściwości populacji, dynamika liczebności populacji, środowisko, interakcje międzypopulacyjne). 5. Hodowla zwierzyny: obwód łowiecki i łowisko, inwentaryzacja zwierzyny, zwiększanie i poprawianie bazy pokarmowej, remizy i osłony, gospodarowanie populacjami ważniejszych gatunków (jelenia, sarny, dzika, zająca, kuropatwy), zasady gospodarki zwierzyną w obwodach łowieckich i w obszarach chronionych. Roczne i wieloletnie plany łowieckie. 6. Ochrona zwierzyny przed naturalnymi i antropogenicznymi oporami środowiska, higiena łowiska, tworzenie ostoi, lęgowisk i tras przemieszczeń; 7. Szkody i konflikty powodowane przez zwierzęta: przyczyny, rodzaj i charakter szkód oraz ochrona drzewostanów i pól uprawnych przed zwierzyną, szacowanie i wypłacanie odszkodowań; 8. Użytkowanie łowieckie: obliczanie rozmiaru pozyskania, odłowy i odstrzały; 9. Organizacja gospodarki łowieckiej i ustawodawstwo łowieckie oraz przychody i koszty w gospodarce łowieckiej. Ćwiczenia: 1. Budowa, rozwój i zniekształcenia rogów i poroża oraz selekcja zwierzyny 2. Określanie wieku i płci zwierząt żywych i ubitych 3. Urządzenia łowieckie i zagospodarowanie łowisk. 4. Wybrane metody inwentaryzacji zwierzyny grubej i drobnej - projekt. 5. Metody zapobiegania szkodom i szacowanie szkód od zwierzyny w gospodarce rolnej 6. Planowanie hodowlane (sporządzenie łowieckich planów hodowlanych. 7. Użytkowanie populacji (polowania i odłowy) Ćwiczenia terenowe: Funkcjonowanie Ośrodka Hodowli Zwierzyny, rozpoznawanie tropów, śladów i oznak bytowania zwierzyny oraz budowa działanie urządzeń łowieckich. Realizacja: Przedmiot obejmuje: wykłady (15 godzin), ćwiczenia kameralne (15 godzin) i ćwiczenia terenowe (6 godzin). Zaliczenie: Przedmiot „gospodarka łowiecka” zaliczony będzie po uzyskaniu trzech ocen pozytywnych: 1) z ćwiczeń kameralnych na podstawie obecności na zajęciach oraz zaliczenia dwóch kolokwiów i trzech projektów, 2) z ćwiczeń terenowych na podstawie testu i 3) zaliczenia końcowego składającego się z dwóch części: (wstępnej) polegającej na rozpoznawaniu gatunków zwierząt i drugiej (właściwej) w postaci odpowiedzi na pytania zawarte w teście. Tematyka kolokwiów: 1) Określanie wieku oraz płci zwierząt, budowa i znaczenie rogów i poroży oraz selekcja; 2) Biologia zwierząt łownych i chronionych; Tematyka projektów: 1) Sporządzenie planu łowieckiego (zagospodarowania łowiska) 2) Wypełnienie protokołu szacowania szkód; 3) Zaprojektowanie inwentaryzacji zwierząt pędzeniami próbnymi w terenie leśnym i taksacją pasową w terenie polnym. Tematyka zaliczenia końcowego: 1) biologia zwierzyny, 2) ekologia łowiecka, 3) technika gospodarowania w łowiskach i 4) planowanie łowieckie. |
Literatura: |
Podstawowa:1. Okarma H., Tomek A. 2008. Łowiectwo. Wydawnictwo Edukacyjno-Naukowe H2O. Kraków: 1-503. (podręcznik podstawowy) 2. Fruziński B. 2002. Gospodarka łowiecka. Wyd. Łowiec Polski Sp. z o. o. Warszawa. (zasady gospodarowania populacjami zwierząt w ich środowiskach). 3. Krebs Ch. J. 1997. Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN. Warszawa. (podręcznik ekologii dla przyrodników) 4. Nüsslein F. 2005. Łowiectwo – podręcznik. Wyd. Gaklaktyka Sp. z o.o. Łódź. (podręcznik zawierający biologię zwierząt, zagospodarowanie łowisk i prawo, brak ekologii). Uzupełniająca: 1. Chmielewski W.A. 1984. Tropy i ślady zwierząt. Wyd. PTTK „Kraj”. Warszawa. 2. Colinwaux P. 1985. Dlaczego tak mało jest wielkich drapieżników ?. PWN Warszawa. Biblioteka problemów. T. 282. 3. Lochmann J. (i inni). 1987. Określanie wieku zwierzyny. PWRiL. Warszawa. 4. Szukiel E. 2001. Ochrona drzew przed roślinożernymi ssakami. Centrum Informacji Lasów Państwowych. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA − absolwent zna i rozumie: ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii zwierząt łownych i chronionych , ich roli w ekosystemach leśnych, zna zależności między nimi i oddziaływanie na środowisko oraz funkcjonowanie w różnych warunkach przyrodniczych z uwzględnieniem antropopresji LES1_W03 R zasady gospodarowania populacjami zwierząt zgodnie z wymaganiami stabilności ekosystemów LES1_W11 R UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: rozpoznawać zwierzęta łowne i chronione występujące w Polsce oraz oznaki ich bytowania (tropy, ślady) ze szczególnym uwzględnieniem gatunków leśnych oraz gatunków stwarzających zagrożenie dla trwałości ekosystemów leśnych LES1_U03 R ocenić pojemność łowisk, środowisko życia zwierzyny, przeprowadzić jej inwentaryzację i zastosować środki przeciwdziałania szkodom w lasach i gospodarce rolnej LES1_U12 R potrafi stosować w praktyce instrukcje, dokumentacje, normy, standardy i inne opracowania związane z gospodarowaniem populacjami zwierząt LES1_U16 R KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: dokształcania i samodoskonalenia w zakresie gospodarki łowieckiej LES1_K01 R oceny wpływu działalności inżynierskiej na stan środowiska naturalnego LES1_K03 R |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: test jednokrotnego i wielokrotnego wyboru Ćwiczenia laboratoryjne: sprawdzian wiedzy, zaliczenie projektu (indywidualne, grupowe), test wielokrotnego wyboru Ćwiczenia terenowe: zaliczenie raportu / sprawozdania z ćwiczeń praktycznych (indywidualne, grupowe), test wielokrotnego wyboru |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CWL
CWL
PT CWL
CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marek Wajdzik | |
Prowadzący grup: | Olga Maj, Marek Wajdzik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.