Fitopatologia leśna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A4.FITOPY.SI.LLSGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fitopatologia leśna |
Jednostka: | Katedra Ochrony Ekosystemów Leśnych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Student po wysłuchaniu kursu posiada umiejętność identyfikowania po oznakach etiologicznych sprawców chorób występujących pospolicie w lasach, a ponadto potrafi: 1) docenić rolę i znaczenie mikroorganizmów w ekosystemach leśnych w kontekście uwarunkowania występowania i przebiegu chorób podstawowych gatunków lasotwórczych, 2) zidentyfikować choroby o tendencji do epifitozyjnego występowania, zagrażające trwałości i ciągłości produkcji leśnej, 3) właściwie ocenić zagrożenie dla produkcji leśnej ze strony grzybów powodujących choroby raków drzewnych i zgnilizn drewna, 4) zidentyfikować rodzaj i wielkość źródła materiału infekcyjnego, z którego odnawiają się łańcuchy zarazkowe, 5) zaplanować postępowanie ochronne w szkółkach leśnych minimalizujące straty z powodu występowania chorób, wykorzystując zabiegi z zakresu profilaktyki dyspozycyjnej i infekcyjnej, 6) zna zagadnienia związane z możliwościami stosowania sterowanej mikoryzacji sadzonek podstawowych gatunków lasotwórczych. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia kameralne semestr 4 17 godz. Tematyka zajęć Choroby aparatu asymilacyjnego: mączniak prawdziwy dębu, antraknoza liści drzew liściastych. Choroby zgorzelowe: skrętak sosny, szara pleśń. Raki drzewne: rdza jodły i goździkowatych, rdza kory sosny zwyczajnej. Raki drzewne: rak gruzełkowy drzew liściastych, rak modrzewia. Choroby systemiczne: holenderska choroba wiązu. Barwice drewna: sinizna drewna. Zgnilizny drewna. Drogi infekcji i morfologia owocników grzybów rozkładających drewno. Brunatna zgnilizna drewna: Fomitopsis pinicola, Piptoporus betulinus. Biała zgnilizna drewna: Fomes fomentarius, Ganoderma applanatum, Phellinus pini, Phellinus hartigii, Phellinus igniarius. Biała zgnilizna drewna: Phellinus tremulae, Stereum sanguinolentum. Ćwiczenia terenowe 16 godz. Tematyka zajęć Grzyby jako integralny składnik środowiska leśnego. Czynniki wpływające na różnorodność grzybów w lesie. Funkcje ekologiczne grzybów rozkładających drewno w lesie. Analiza chorób z grupy barwic drewna, raków drzewnych i chorób kompleksowych. Samodzielna identyfikacja i analiza występowania grzybów i chorób w wybranych drzewostanach. Analiza przyczyn ich występowania w danych warunkach środowiskowych. Gospodarczy i ekologiczny aspekt ich występowania. Choroby z grupy chorób zgorzelowych i chorób aparatu asymilacyjnego. Samodzielna analiza występowania tych chorób w szkółkach leśnych i w drzewostanach. Określanie przyczyn ich występowania w danych warunkach terenowych i ocena możliwości ograniczania tych chorób. Ocena nasilenia chorób (samodzielna praca studentów). Analiza uwarunkowań procesu chorobowego. Określenie metod przeciwdziałania chorobom możliwych do zastosowania w analizowanej szkółce. Praktyczne aspekty mykotrofizmu w szkółkach leśnych. |
Literatura: |
Podstawowa 1. K. Mańka: „Fitopatologia leśna” PWRiL, Warszawa 2005; Foldery: „Choroby drzew leśnych” PWRiL, Poznań. 2. Z. Borecki: „Nauka o chorobach roślin” PWRiL, Warszawa 2001. 3. Z. Sierota: „Choroby lasu” CILP, Warszawa 2001. 4. A. Żółciak: „Opieńki” CILP, Warszawa 2005. 5. G. Hartmann, F. Nienhaus, H. Butin: "Farbatlas Waldschӓden-Diagnose von Baumkrankheiten". Ulmer Verlag, Stuttgart 2007. 6. M. Mańka: "Choroby drzew leśnych-Poradnik leśnika". PWRiL, Warszawa 2011. 7. J. Marcinkowska: "Oznaczanie rodzajów grzybów sensu lato ważnych w fitopatologii." PWRiL, Warszawa 2012. Uzupełniająca 1. S. Domański: „Mała flora grzybów” T. I, cz. 1-7, PWN Warszawa – Kraków 1974 – 1992 2. W. Wojewoda: „Checklist of Polish larger basidiomycetes” Instytut Botaniki PAN, Kraków 2003 3. Sierota Z., Szczepkowski A.: Rozpoznawanie chorób infekcyjnych. CILP, Warszawa 2014. 4. M. Skrzypczyńska., T. Kowalski: „Wyrośla drzew i krzewów leśnych” PWRiL, Warszawa 2016 |
Efekty uczenia się: |
UMIEJĘTNOŚCI − absolwent potrafi: FITOPY_U01 identyfikować po oznakach etiologicznych sprawców chorób pospolicie występujących w różnych typach lasów oraz choroby zagrażające trwałości i ciągłości produkcji leśnej; potrafi ocenić zagrożenia dla produkcji leśnej ze strony grzybów chorobotwórczych LES1_U04 R FITOPY_U02 potrafi zaplanować i przeprowadzić postępowanie ochronne w szkółkach, uprawach i drzewostanach z wykorzystaniem metod hylotechnicznych, hodowlanych i metod z zakresu profilaktyki infekcyjnej właściwych dla różnych typów lasów LES1_U04 R KOMPETENCJE SPOŁECZNE − absolwent jest gotów do: FITOPY_K01 podjęcia odpowiedzialności za skutki postępowania ochronnego stosowanego w szkółkach i drzewostanach LES1_K03 R FITOPY_K02 ciągłego aktualizowania swej wiedzy zawodowej i podnoszenia swoich kwalifikacji LES1_K01 R |
Metody i kryteria oceniania: |
WYKŁAD.Test pisemny (test mieszany - uzupełnienia, wybór, odpowiedzi na pytania) (minimum 60 % poprawnych odpowiedzi w celu uzyskania oceny 3.0); udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60 % CWL.Test pisemny (minimum 50% poprawnych odpowiedzi w celu uzyskania oceny 3.0); udział oceny z zaliczenia ćwiczeń kameralnych w ocenie końcowej wynosi 30% CWT.Test pisemny (minimum 50% poprawnych odpowiedzi w celu uzyskania oceny 3.0); udział oceny z zaliczenia ćwiczeń terenowych w ocenie końcowej wynosi 10% |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.