Urządzanie ekosystemów leśnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A2.URZDEK.NM.LLSGX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Urządzanie ekosystemów leśnych |
Jednostka: | Zakład Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Nabycie wiedzy i podstawowych umiejętności zarządzania gospodarstwem leśnym opartym na nowoczesnych metodach prognozowania i programowania |
Pełny opis: |
Podstawy nowoczesnych zasad urządzania lasu Postać i cechy gospodarstw w różnych sposobach zagospodarowania Proces rozwoju lasu Trwałość lasu i regulacja rozwoju zasobów leśnych System regulacji w urządzaniu lasu Programowanie rozwoju zasobów drzerwnych w gospodarstwach zrębowych Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w gospodarstwach przerębowozrębowych z rębnią częściową Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w gospodarstwach przerębowych i z rębnią stopniowa udoskonaloną Optymalne metody lokalizacji użytkowania rębnego Ocena i klasyfikacja dwucechowa drzewostanów Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w zrębowym sposobie zagospodarowania Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania z rębnią częściową Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania z rębnią stopniową udoskonaloną Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowym sposobie zagospodarowania Plan cięć w zrębowym i w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania Ocena zmian struktury grubościowej oraz kierunków rozwoju zasobów drzewnych z wykorzystaniem kontrolnych kolowych powierzchni próbnych |
Literatura: |
1. Poznański R., Jaworski A. 2000: Nowoczesne metody gospodarowania w lasach górskich. CILP. Warszawa. 2. Poznański R., Zięba S., Zygmunt R. 2002: Problemy inwentaryzacji lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków. 3. Poznański R.: 2004: Nowe metody regulacji w urządzaniu lasu. AR Kraków. 4. Poznański R. 2005: Problemy regulacji w urządzaniu lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna genezę powstania pojęcia trwałość lasu. Charakteryzuje procesy odnawiania, przeżywania i ubywania drzew i drzewostanów. Zna nową definicję trwałości lasu i pojęcie regulacji w urządzaniu lasu. Wyjaśnia zależności pomiędzy trwałością lasu, regulacją rozwoju zasobów drzewnych a stabilnością lasów oraz pełniania przez las różnych funkcji. Zna etaty pilności i możliwości wyrębu drzewostanów w klasach wieku. Charakteryzuje etaty z okresu odnowienia i uprzątania. Zna program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych w najbliższym dziesięcioleciu. Charakteryzuje etaty dla faz rozwojowych w gospodarstwach przerębowozrębowych z rębnią stopniową udoskonaloną oraz etaty odtworzenia i utrzymania zróżnicowanej struktury lasu w przerębowym sposobie zagospodarowania. Zna program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych dla różnowiekowych lasów górskich. Umiejętności: Posługuje się dwucechową tabelą klas wieku. Analizuje stan gospodarstwa zrębowego oraz gospodarstwa z rębnią cześciową. Prognozuje i programuje rozwój drzewostanów w tych gospodarstwach w oparciu o model uwzglęniający wiek i położenie drzewostanów. Sporządza plan cięć w zrębowym i w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu. Analizuje mierniki trwałości lasu gospodarstwa z rębnią stopniową oraz gospodarstwa przerębowego. Ocenia zmiany struktury grubościowej oraz kierunki rozwoju zasobów drzewnych z wykorzystaniem kontrolnych kołowych powierzchni próbnych. Prognozuje i programuje rozwój zasobów drzewnych w tych gospodarstwach. Kompetencje społeczne: Aktywna postawa wobec zadań postawionych do realizacji, wyrażająca się przygotowaniem niezbędnych materiałów żródłowych i innych oraz zapoznaniem się z dostępnymi wiadomościami przydatnymi do rozwiązywania stawianych zadań. Otwartość na współpracę przy rozwiązaywaniu wspólnych zadań z zachowaniem zasad etyki. Świadomość znaczenia prawidłowego zarządzania gospodarstwem leśnym i jego wpływu na zachowanie trwałości lasu i ciągłości pełnionych funkcji oraz skutków ekonomicznych i społecznych związanych z zagrożeniami płynącymi z podejmowania błędnych decyzji lub wystąpienia zanidbań w tym zakresie. Umiejętność wyrażania wyważonych ocen, udzielanie wsparcia w razie zaistnienia takiej potrzeby w grupie, wrażliwość na drugiego człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia projektowe (warsztatowe), terenowe: sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji, zaliczenie projektu indywidualnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.