Urządzanie ekosystemów leśnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A2.URZAD.SM.LLSOX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Urządzanie ekosystemów leśnych |
Jednostka: | Zakład Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Nabycie wiedzy i podstawowych umiejętności zarządzania dużymi obszarami leśnymi w skali nadleśnictwa lub parku narodowego opartym na nowoczesnych metodach inwentaryzacji i prognozowania oraz programowania rozwoju lasu. |
Pełny opis: |
Inwentaryzacja drzewostanowa i stratyfikacja różnowiekowych lasów górskich. Dwucechowa tabela klas wieku, etat pilności i możliwości wyrębu Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w zrębowym sposobie zagospodarowania lasu Inwentaryzacja wielkopowierzchniowa lasu. Modele drzewostanów – klasyfikacja, zasady budowy, kierunki rozwoju Ocena stanu zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi Plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Stratyfikacja lasów różnowiekowych. Etat pilności i możliwości wyrębu w zrębowym sposobie zagospodarowania lasu. Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w zrębowym sposobie zagospodarowania Ocena stanu zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Programowanie rozwoju zasobów drzewnych w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi Plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Ocena zmian struktury grubościowej oraz kierunków rozwoju zasobów drzewnych z wykorzystaniem kontrolnych kolowych powierzchni próbnych |
Literatura: |
1. Poznański R., Jaworski A. 2000: Nowoczesne metody gospodarowania w lasach górskich. CILP. Warszawa. 2. Poznański R., Zięba S., Zygmunt R. 2002: Problemy inwentaryzacji lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków. 3. Poznański R.: 2004: Nowe metody regulacji w urządzaniu lasu. AR Kraków. 4. Poznański R. 2005: Problemy regulacji w urządzaniu lasu. Przewodnik do ćwiczeń. AR Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Opisuje zasady inwentaryzacji wielkopowierzchniowej oraz inwentaryzacji obrębowej z zastosowaniem warstwowania drzewostanów. Dobiera rodzaj metod inwentaryzacji lasu do wielkości obiektu inwentayzacji i postaci i rodzaju gospodarstwa leśnego i potrzeb jakim mają służyć wyniki inwentaryzacji. Posługuje się modelami gospodarstwa zrębowego, zna etaty pilności i możliwości wyrębu drzewostanów w klasach wieku oraz program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych w najbliższym dziesięcioleciu. Ocenia stan goapodarstwa z rębnią stopniową i kierunki zachodzących w nim zmian. Charakteryzuje etaty dla gospodarstwa z rębnią stopniową udoskonaloną. Zna program wyboru pożądanego kierunku rozwoju zasobów drzewnych dla różnowiekowych lasów górskich. Sporządza plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Umiejętności: Sporządza projekt warstwowania drzewostanów. Posługuje się dwucechową tabelą klas wieku. Analizuje stan gospodarstwa zrębowego oraz gospodarstwa z rębnią stopniową i ocenia zmiany procesów lasotwórczych. Programuje rozwój drzewostanów w tych gospodarstwach. Sporządza plan cięć oraz plan odnowienia i pielęgnacji w przerębowozrębowym sposobie zagospodarowania lasu z rębniami stopniowymi. Kompetencje społeczne: Aktywna postawa wobec zadań postawionych do realizacji, wyrażająca się przygotowaniem niezbędnych materiałów żródłowych i innych oraz zapoznaniem się z dostępnymi wiadomościami przydatnymi do rozwiązywania stawianych zadań. Otwartość na współpracę przy rozwiązaywaniu wspólnych zadań z zachowaniem zasad etyki. Świadomość znaczenia prawidłowego zarządzania gospodarstwem leśnym i jego wpływu na zachowanie trwałości lasu i ciągłości pełnionych funkcji oraz skutków ekonomicznych i społecznych związanych z zagrożeniami płynącymi z podejmowania błędnych decyzji lub wystąpienia zanidbań w tym zakresie. Umiejętność wyrażania wyważonych ocen, udzielanie wsparcia w razie zaistnienia takiej potrzeby w grupie, wrażliwość na drugiego człowieka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia projektowe (warsztatowe), ćwiczenia terenowe : sprawdzian umiejętności: wykonania zadania obliczeniowego, analitycznego, czynności, wypracowania decyzji, zaliczenie projektu indywidualnie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.