Komunikacje leśne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.A1.KOMLE.SM.LLSOX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacje leśne |
Jednostka: | Zakład Inżynierii Leśnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu sposobów i technik udostępnienia powierzchni leśnych dla potrzeb gospodarstwa leśnego. Podstawowy system udostępnienia lasu oparty jest na sieci dróg leśnych kołowych i on stanowi główną treść przedmiotu. Zakres przedmiotu jest ściśle określony czynnikami, które decydują o kształcie sieci dróg leśnych, a to: normy prawne, czynniki przyrodnicze, techniczne i ekonomiczne. Powyższe czynniki, wynikające z zaleceń GDLP, a także uwarunkowania inżynierskie, gospodarczo-leśne i fizjograficzne, mające wpływ na sieć dróg leśnych, są treścią wykładów i ćwiczeń. |
Pełny opis: |
Wykłady 14 godz. Ćwiczenia kameralne 22 godz. Wykłady 1. Zrywka drewna głównym czynnikiem determinującym projekt sieci dróg leśnych. Stan istniejący sieci dróg leśnych w Polsce. 2. Analiza czynników istotnie decydujących o kształcie sieci dróg leśnych, a szczególnie o długości szlaków zrywkowych, odległości między drogami, gęstości sieci drogowej i rozmieszczeniu dróg. Sposób zagospodarowania lasu głównie w odniesieniu do podziału powierzchniowego i Zasad Hodowli Lasu. 3. Analiza czynników istotnie decydujących o kształcie sieci dróg leśnych. Procesy technologiczne pozyskania i transportu drewna wchodzące w zakres użytkowania lasu. 4. Analiza czynników istotnie decydujących o kształcie sieci dróg leśnych. Warunki fizjograficzne (naturalne) terenu, a w szczególności warunki hydrologiczne, rodzaje gruntów i rzeźba terenu. 5. Gęstości sieci dróg leśnych - metody obliczania optymalnej gęstości sieci dróg leśnych. 6. Przestrzenne rozmieszczenie dróg w optymalnej sieci dróg leśnych. 7. Efekty ekonomiczne inwestycji drogowych w Lasach Państwowych, E - wskaźnik efektywności ekonomicznej, C - okres zwrotu nakładów. Ćwiczenia 1. Informacje ogólne o przedmiocie, sposób prowadzenia zajęć, warunki zaliczenia. Wydanie tematów projektowych. Omówienie podstawowych pojęć z zakresu sieci dróg leśnych. Charakterystyka gospodarcza kompleksu leśnego, w którym projektowana jest sieć dróg. Ukształtowanie terenu. 2. Stan istniejący komunikacyjnego udostępnienia lasów w zadanym kompleksie leśnym (obszarze transportowym). Opis istniejącej sieci dróg leśnych. Obliczenie istniejącej gęstości dróg. Analiza istniejącego systemu zrywki i wywozu drewna. Obliczenie istniejącej średniej długości zrywki. Ustalenie typu technologicznego terenu na podstawie spadków. 3. Obliczenie dla przyjętej technologii zrywki i wywozu drewna odległości między drogami, gęstości dróg, powierzchni ciążącej do 100mb drogi, ilości drewna zrywanego do 100mb drogi z obliczonej poprzednio powierzchni. 4. Obliczenie dla przyjętej technologii pozyskania i zrywki średnich kosztów zrywki 1m3 drewna. 5. Obliczenie średnich kosztów budowy 100mb dróg w planowanej sieci dróg leśnych, przypadających na 1m3 drewna. Obliczenie sumy kosztów zrywki i budowy dróg. Ustalenie wskaźnika optymalnej gęstości sieci drogowej. Wykreślenie diagramu syntezy. 6. Projekt sieci dróg leśnych na planie warstwicowym zadanego kompleksu leśnego w oparciu o wskaźnik optymalnej gęstości sieci przy uwzględnieniu czynników hodowlanych, użytkowych, ochronnych i fizjograficznych terenu. Rozwiązanie podstawowe. 6. Projekt sieci dróg leśnych na planie warstwicowym zadanego kompleksu leśnego w oparciu o wskaźnik optymalnej gęstości sieci przy uwzględnieniu czynników hodowlanych, użytkowych, ochronnych i fizjograficznych terenu. Rozwiązanie alternatywne. 8. Wykreślenie potoku ładunków i ustalenie priorytetów w budowie dróg. Obliczenie stopnia udostępnienia terenu projektowaną siecią dróg. 9. Obliczenie efektywności ekonomicznej projektowanej sieci dróg leśnych - cz. 1.: obliczenie rocznych efektów ekonomicznych wynikających: ze skrócenia transportu, zmniejszenia uszkodzeń technicznych zrywanego drewna, zmniejszenia uszkodzeń odziomków drzew pozostających na pniu, zmniejszenia szkód w nalocie i podszycie, oraz zysków ze zwiększonego pozyskania drewna. 10. Obliczenie efektywności ekonomicznej projektowanej sieci dróg leśnych - cz. 2.: obliczenie rocznych kosztów budowy i utrzymania dróg w projektowanej sieci drogowej. Obliczenie wskaźnika efektywności ekonomicznej E oraz czasu zwrotu nakładów C. 11. Zaliczenie projektu i sprawdzian. |
Literatura: |
Koczwański S. Inżynieria i budownictwo leśne. Matyas K. Planowanie sieci dróg leśnych. Antończyk Sz., Nowakowska-Moryl J. Kształtowanie sieci dróg leśnych GDLP, Katalog i wytyczne techniczne dla dróg leśnych wewnątrzzakładowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna czynniki i uwarunkowania decydujące o projektowanej sieci dróg leśnych w warunkach nizinnych i górskich. Zna techniki projektowania sieci dróg leśnych w warunkach nizinnych i górskich. Zna metody określenia efektywności ekonomicznej projektowanej sieci dróg leśnych. Umiejętności: Potrafi w sposób kompleksowy, uwzględniając zróżnicowane uwarunkowania, zaprojektować sieć dróg leśnych i określić efektywność ekonomiczną tej inwestycji (R1A_U06). Potrafi w sposób kompleksowy, uwzględniając zróżnicowane uwarunkowania, zaprojektować sieć dróg leśnych i określić efektywność ekonomiczną tej inwestycji (R1A_U06). Kompetencje społeczne: Posiada świadomość odpowiedzialności, ryzyka i skutków technicznych, ekonomicznych i środowiskowych związanych z projektowaną siecią dróg leśnych, szczególnie w terenach górskich. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny ograniczomy czasowo bez dostępu do podręczników Ćwiczenia projektowe: zaliczenie projektu zaliczenie końcowe przedmiotu |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.