Zarządzanie fauną i florą
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | L.3s.FIF.NM.LLZZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie fauną i florą |
Jednostka: | Katedra Bioróżnorodności Leśnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Pełny opis: |
wykłady: 16 godz. "Podstawy prawne ochrony i zarządzania populacjami zwierząt. Konwencje i porozumienia międzynarodowe, prawo wspólnotowe i krajowe, czerwone księgi i czerwone listy. Zagrożenia populacji zwierząt i ich siedlisk. Źródła problemów, sposoby przeciwdziałania, przegląd gatunków. Ekosystemy nieleśne w obszarach leśnych i ich znaczenie w podtrzymywaniu bioróżnorodności na poziomie lokalnym i ponadregionalnym. Siedliska zaroślowe, wodne, torfowiskowe i bagienne. Siedliska łąkowe i murawowe. Siedliska skalne. Siedliska ekotonalne. Przegląd ważniejszych siedlisk przyrodniczych, problemy identyfikacji, kryteria wyróżniania, gatunki wskaźnikowe. Zagrożenia i metody ochrony. Naturalne procesy przyrodnicze zachodzące w lasach w różnych skalach przestrzennych i na różnych poziomach złożoności ekosystemów. Zaburzenia mało- i wielkopowierzchniowe, wtórna sukcesja leśna, presja roślinożerców na odnawianie się lasu. Korzyści i potencjalne zagrożenia dla ochrony bioróżnorodności biologicznej – analiza przykładów. Bezkręgowce saproksyliczne. Metody monitoringu, ochrony, oceny stanu zachowania populacji i siedlisk. Bezkręgowce wskaźnikowe i ich znaczenie w ocenie stanu zachowania ekosystemów leśnych. Pojęcie gatunku parasolowego (umbrella species). Populacje bezkręgowców w warunkach natężonej antropopresji. Ochrona i regulacja populacji. Problem gatunków inwazyjnych. Owady terenów zurbanizowanych. Metody ochrony bezkręgowców w miastach. Zwierzęta łowne jako elementy bioróżnorodności środowiska przyrodniczego. Łowiectwo a różnorodność biologiczna na przestrzeni dziejów. Gospodarka łowiecka jako element ochrony środowiska. Wpływ gospodarki leśnej w przeszłości i obecnie na zwierzęta łowne. Wpływ intensyfikacji rolnictwa na degradacje różnorodności. Poprawa warunków środowiskowych kluczową metodą odbudowy liczebności w populacjach zwierzyny drobnej. Znaczenie dzikich zwierząt dla człowieka oraz rola myśliwych w życiu społeczeństwa i prowadzeniu zróżnicowanej gospodarki łowieckiej. Natura 2000 i łowiectwo w Polsce. Europejska karta Łowiectwa i Bioróżnorodności uznanym przewodnikiem w zarządzaniu populacjami zwierząt. Metody wsiedleń i restytucji zwierząt. Hodowla zagrodowa. Przygotowanie terenu do wsiedleń zwierząt. Transport i techniki wypuszczania zwierząt. Adaptacja zwierząt do nowych warunków. Bilans strat i zysków. Gospodarowanie populacjami zwierząt łownych w kontekście występowania dużych drapieżników i gatunków obcych. Zarządzanie populacjami zwierząt łownych w miastach i w terenach przyległych do parków narodowych. Rola i znaczenie rejonów hodowlanych. Zasady sporządzania rocznych planów hodowlano-łowieckich dla obwodów dzierżawionych i zarządzanych. Tworzenie planów wieloletnich. Ochrona czynna i ochrona strefowa zwierząt. Gatunki wymagające działań czynnych, gatunki podlegające ochronie strefowej, podstawy merytoryczne i praktyczne aspekty działań ochronnych i wyznaczania stref." Ćwiczenia laboratoryjne 8 godz. Tematyka zajęć "Planowanie monitoringu siedlisk i gatunków; gromadzenie danych oraz raportowanie wyników. Planowanie ochrony siedlisk i gatunków na terenach zurbanizowanych. Planowanie ochrony czynnej siedlisk i gatunków na terenach leśnych. Planowanie ochrony czynnej siedlisk i gatunków na terenach nieleśnych. Planowanie ochrony strefowej. Identyfikacja siedlisk i mikrosiedlisk o znaczeniu biocenotycznym." Ćwiczenia terenowe 6 godz. Tematyka zajęć "Identyfikacja siedlisk nieleśnych, ocena stanu zachowania i stopnia zagrożenia, proponowane metody ich ochrony. Funkcjonowanie Ośrodka Hodowli Zwierzyny i realizacja działań w zakresie hodowli zagrodowej i restytucji populacji zwierząt." |
Literatura: |
Podstawowa "1. Poradniki ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000. Tomy 1-9. Ministerstwo Środowiska. 2. Monitoring siedlisk przyrodniczych (części I-IV), gatunków roślin (części I-III), gatunków zwierząt (części I-IV). Przewodnik metodyczny. Biblioteka Monitoringu Środowiska. 3. Kurowski J. 2015. Ekologia i ochrona roślinności leśnej. EKO-Graf. Adam Świc. Łodź." Uzupełniająca "1. Gutowski J. M., et al. 2004. Drugie życie drzewa. WWF Polska. 2. Zawadzka D., et al. 2013. Materiały do wyznaczania i określania stanu zachowania siedlisk ptasich w obszarach specjalnej ochrony ptaków Natura 2000. GDOŚ, Warszawa. 3. Polska Czerwona Księga Roślin oraz Polska Czerwona Księga Zwierząt (bezkręgowce i kręgowce)." |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA - zna i rozumie: LES_WILDL_W01 Zna ekologiczne podstawy relacji między zwierzętami i ekosystemem leśnym. Rozumie powiązania siedliskowe, troficzne oraz behawioralne między zwierzętami a lasem. Rozumie dwukierunkowość zależności ekologicznych. "LES2_W01 LES2_W02 LES2_W03 LES2_W04 LES2_W05 LES2_W07" RL LES_WILDL_W02 Rozumie skutki funkcjonowania populacji zwierząt w ekosystemie leśnym oraz następstwa zmian ekosystemu na zwierzęta. Zna znaczenie zwierząt dla człowieka. "LES2_W01 LES2_W02 LES2_W03 LES2_W04 LES2_W05 LES2_W07" RL UMIEJĘTNOŚCI - potrafi: LES_WILDL_U01 ocenić znaczenie zwierząt dla funkcjonowania ekosystemów leśnych oraz przewidzieć środowiskowe i gospodarcze skutki funkcjonowania populacji zwierząt w lasach. "LES2_U01 LES2_U02 LES2_U03 LES2_U05 LES2_U06 LES2_U07" RL LES_WILDL_U02 ocenić następstwa zmian siedliskowych, w tym powodowanych działalnością człowieka na funkcjonowanie populacji zwierząt."LES2_U01 LES2_U02 LES2_U03 LES2_U05 LES2_U06 LES2_U07" RL KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do: LES_WILDL_K01 kształtowania właściwych postaw wobec zwierząt wśród współpracowników i osób najbliższych. "LES2_K01 LES2_K02" RL LES_WILDL_K02 dokształcania się pogłębiania wiedzy na temat zwierząt oraz ich funkcjonowania w środowisku i otoczeniu człowieka. "LES2_K01 LES2_K02" RL |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby weryfikacji oraz zasady i kryteria oceny wykład."egzamin pisemny ograniczony czasowo; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%. " cwl.ocena sprawozdania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych w ocenie końcowej wynosi 20% cwt.ocena sprawozdania; udział oceny z zaliczenia ćwiczeń terenowych w ocenie końcowej wynosi 20%. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Jan Bodziarczyk, Michał Ciach, Jakub Goczał, Tadeusz Wojas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWL
CWL
CWL
CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Jan Bodziarczyk, Michał Ciach, Jakub Goczał, Marek Wajdzik, Tadeusz Wojas | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CWL
CWL
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 8 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Ciach | |
Prowadzący grup: | Jan Bodziarczyk, Michał Ciach, Jakub Goczał, Janusz Szewczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.