Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zoologia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: L.1s.ZOO.NI.LLESZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zoologia
Jednostka: Katedra Bioróżnorodności Leśnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

"Rozpoznawanie płazów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków.

Rozpoznawanie gadów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków.

Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: Non-Passeriformes.

Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: wróblowate Passeriformes.

Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: kopytne i drapieżniki.

Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: przedstawiciele ssaków drobnych .

Rozpoznawanie tropów wybranych gatunków ssaków, ptaków i innych kręgowców. Rozpoznawanie oznak bytowania zwierząt w terenie – nory, gniazda, żerowiska, odchody, znakowanie terytoriów."

Pełny opis:

"Rozwój zoologii i podział na dyscypliny. Bogactwo świata zwierząt i zarys systematyki. Znaczenie zwierząt w lesie - roślinożercy i drapieżcy, saprofagi i edafon glebowy. Znaczenie zwierząt dla człowieka – źródło pokarmu, szkody leśne, pasożytnictwo.

Systematyczny przegląd świata zwierząt. Pierwotniaki – wiciowce glebowe i chorobotwórcze, ameby glebowe, skałotwórcze promienice, pasożytnicze sporowce, orzęski – w glebach, żołądkach przeżuwaczy i oczyszczalniach ścieków.

Bezkręgowce niższe – gąbki, parzydełkowce i „robaki”. Znaczenie gąbek i jamochłonów w biologii wód. Wodne i glebowe wirki, pasożytnicze przywry i tasiemce. Duże znaczenie nicieni – glebowych, pasożytów roślin, zwierząt i człowieka. Glebotwórcza i ekologiczna rola skąposzczetów. Znaczenie pijawek.

Stawonogi: skorupiaki – planktonowe skrzelonogi i widłonogi, saprofagiczne równonogi, dziesięcionogi – ważne źródło pokarmu. Znaczenie w lesie drapieżnych pajęczaków i pareczników oraz saprofagicznych krocionogów. Zróżnicowana rola roztoczy.

Mięczaki: ślimaki – ich rola w środowisku leśnym, żywiciele przywr, uciążliwi roślinożercy; małże – filtratory, źródło pokarmu i pereł; głowonogi – drapieżcy i ceniony pokarm.

Typ strunowce, podtyp kręgowce - ich systematyka, znaczenie w biocenozach i dla człowieka. Kręgowce zmiennocieplne - ryby, płazy i gady. Przegląd wybranych taksonów i gatunków. Płazy ogoniaste i bezogonowe, jaszczurki i węże, żółw błotny.

Ptaki – charakterystyka, znaczenie w lasach i dla człowieka. Gatunki owadożerne, drapieżne i ziarnojady. Zróżnicowanie nisz ekologicznych i przystosowań troficznych. Bogactwo gatunków i częstość występowania. Przegląd wybranych grup i gatunków.

Ssaki – charakterystyka, znaczenie ekologiczne i gospodarcze. Ssaki domowe i łowne, roślinożerne i drapieżne. Przegląd ważnych ssaków leśnych. Owadożerne, nietoperze, drapieżne, kopytne, gryzonie i zajęczaki."

"Rozpoznawanie płazów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków.

Rozpoznawanie gadów. Praktyczne rozpoznawanie gatunków.

Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: Non-Passeriformes.

Rozpoznawanie ptaków. Praktyczne w rozpoznawaniu krajowej awifauny: wróblowate Passeriformes.

Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: kopytne i drapieżniki.

Rozpoznawanie ssaków. Zajęcia praktyczne z rozpoznawania gatunków: przedstawiciele ssaków drobnych .

Rozpoznawanie tropów wybranych gatunków ssaków, ptaków i innych kręgowców. Rozpoznawanie oznak bytowania zwierząt w terenie – nory, gniazda, żerowiska, odchody, znakowanie terytoriów."

Literatura:

Podstawowa

1. Hempel-Zawitkowska J. (red.) 2000. Zoologia dla uczelni rolniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

2. Głowaciński Z. (red.) 2001. Polska czerwona księga zwierząt - kręgowce. PWRiL, Warszawa.

3. Jamrozy G., Tomek A. 1990. Zoologia dla leśników, skrypt do ćwiczeń. Wyd. AR w Krakowie."

Uzupełniająca

4. Svensson L. 2017. Przewodnik Collinsa. Ptaki. Multico, Warszawa.

5. Speybroeck J., Beukema W., Bok B., Van Der Voort J. 2017. Field Guide to the Amphibians and Reptiles of Britain and Europe. Bloomsbury Natural History, London.

6. Macdonald D., Barrett P. 2005. Collins Field Guide to the Mammals of Britain and Europe. Harper Collins, London.

Efekty uczenia się:

WIEDZA - zna i rozumie:

LES_ZOOLOG_W01 Zna najważniejsze etapy rozwoju zoologii – od starożytności po czasy nowożytne, a także największych twórców, którzy przyczynili się do rozwoju tej dziedziny wiedzy. "LES1_W03

LES1_W08

LES1_W09

LES1_W11

LES1_W16

LES1_W18" RL

LES_ZOOLOG_W02 Zna ekologiczną rolę zwierząt w ekosystemie – od mikroskopijnych bezkręgowców po duże kręgowce. Rozumie powiązania troficzne, rolę roślinożerców, saprofagów i drapieżców, znaczenie edafonu glebowego. Zna znaczenie zwierząt dla człowieka. "LES1_W03

LES1_W08

LES1_W09

LES1_W11

LES1_W16

LES1_W18" RL

LES_ZOOLOG_W03 Zna krainy zoogeograficzne oraz gatunki ssaków i ptaków charakterystyczne dla poszczególnych krain, wskazuje na podobieństwa i różnice faunistyczne, zna przykłady taksonów endemicznych. "LES1_W03

LES1_W08

LES1_W09

LES1_W11

LES1_W16

LES1_W18" RL

LES_ZOOLOG_W04 Zna polskie nazewnictwo zwierząt, a dla ważniejszych gatunków także łacińskie. "LES1_W03

LES1_W08

LES1_W09

LES1_W11

LES1_W16

LES1_W18" RL

UMIEJĘTNOŚCI - potrafi:

LES_ZOOLOG_U01 wskazać stanowisko systematyczne i określić takson najważniejszych grup zwierząt odgrywających istotną rolę w funkcjonowaniu leśnych biocenoz oraz z różnych powodów ważnych dla człowieka. Potrafi scharakteryzować te grupy i objaśnić ich znaczenie. "LES1_U04

LES1_U09

LES1_U12" RL

LES_ZOOLOG_U02 rozpoznawać podstawowe gatunki kręgowców – płazów, gadów, ptaków i ssaków – występujących w naszych lasach i w innych środowiskach lądowych. Potrafi wskazać gatunki chronione, zagrożone, łowne oraz obce faunistycznie. "LES1_U04

LES1_U09

LES1_U12" RL

KOMPETENCJE SPOŁECZNE - jest gotów do:

LES_ZOOLOG_K01 kształtowania właściwych postaw wobec zwierząt wśród współpracowników i osób najbliższych. "LES1_K01

LES1_K03" RL

LES_ZOOLOG_K02 dokształcania się pogłębiania wiedzy na temat zwierząt oraz ich funkcjonowania w środowisku i otoczeniu człowieka. "LES1_K01

LES1_K03" RL

Metody i kryteria oceniania:

WYKŁAD:egzamin pisemny ograniczony czasowo; udział oceny z zaliczenia wykładów w ocenie końcowej wynosi 60%

CWL.sprawdzian wiedzy, sprawdzian umiejętności (nazewnictwo i rozpoznawanie gatunków)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciach
Prowadzący grup: Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciach
Prowadzący grup: Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciach
Prowadzący grup: Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Wykład, 8 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Ciach
Prowadzący grup: Małgorzata Bujoczek, Michał Ciach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)