Rewaloryzacja środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | K.REWSR.05Z.SI.KAKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rewaloryzacja środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU / ECTS: 3 / SEMESTR 5 Profil ogólnoakademicki / Forma / poziom: SI Status: kierunkowy / fakultatywny Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przekazanie studentowi wiedzy z zakresu rewaloryzacji, rewitalizacji, renaturyzacji środowiska. W czasie zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z ponownym rozwojem terenów zdegradowanych, potrzebami polityki, strategii i struktury instytucjonalnej. Student zapozna się także z aspektami technicznymi, środowiskowymi, ekonomicznymi, finansowymi, prawnymi, kulturalnymi i społecznymi rozwoju terenów zdegradowanych, poprzemysłowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Środowisko i jego elementy w ujęciu rewaloryzacji. 2. Wprowadzenie podstawowych pojęć z zakresu rewaloryzacji środowiska. 3. Standardy jakości gleby uwzględniające aktualną i planowaną funkcję gruntów. Zanieczyszczenia. 4. Zarządzanie ryzykiem. Ekonomiczne i społeczne aspekty wyboru kryteriów oceny ryzyka. 5. Tereny zdegradowane – potrzeba polityki, strategii i struktury instytucjonalnej. 6. Planowanie ponownego rozwoju budowy terenów zdegradowanych. 7. Ponowny rozwój terenów zdegradowanych. 8. Możliwości i ograniczenia zagospodarowania nieużytków poprzemysłowych. 9. Aspekty techniczne i środowiskowe zagospodarowania terenów zdegradowanych. 10. Aspekty dotyczące nieruchomości położonych na terenach zdegradowanych, nieużytkach poprzemysłowych. 11. Ekonomiczne aspekty regeneracji terenów zdegradowanych. 12. Finansowanie ponownego rozwoju terenów zdegradowanych. 13. Odpowiedzialność i aspekty prawne regeneracji terenów zdegradowanych. 14. Kulturalne i społeczne aspekty ponownego rozwoju terenów zdegradowanych. 15. Rewitalizacja terenów poprzemysłowych zdegradowanych w wyniku rozwoju infrastruktury miejskiej. Ćwiczenia: Ćwiczenia audytoryjne - 5 godzin Przykłady i ocena skuteczności rewitalizacji terenów poprzemysłowych – 3 godziny Rekultywacja zbiorników wodnych – 2 godziny Ćwiczenia projektowe - 5 godzin Projekt zagospodarowania, rewitalizacji wybranego terenu zdegradowanego, poprzemysłowgo lub obiektu. Ćwiczenia terenowe - 5 godzin Prezentacja wdrożonej metody rewitalizacji i rekultywacji terenu poprzemysłowego na przykładzie Parku im. Wojciecha Bednarskiego w Krakowie. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30 ECTS** 1,8 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria: 15 godz. konsultacje: 0 godz. udział w badaniach: 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże: 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu: 0 godz. praca własna: (1,2 ECTS**) 80 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ferber U., Nathanail P., Jackson J.B., Gorski M., Drobiec L., Petrikova D. Finka M. 2006. Tereny zdegradowane. Podręcznik. Interdyscyplinarne narzędzie edukacyjne poświęcone zagadnieniu regeneracji terenów zdegradowanych. Wyd. LePoB, ss. 105. 2. Baran S., Turski R. 1996. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. AR Lublin, ss. 223. 3. Baran S. 2000. Ocena stanu degradacji i rekultywacji gleb. Wyd. AR w Lublinie, ss. 224. 4. Gworek B., Barański A., Czarnomski K., Sienkiewicz J., Porębska J. 2000. Procedura oceny ryzyka w zarządzaniu gruntami zanieczyszczonymi metalami ciężkimi. Wyd. IOŚ, Warszawa, ss. 88. Uzupełniająca: 1. Kowalik P. 2001. Ochrona środowiska glebowego. Wyd. PWN. Warszawa. 2. Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa, ss. 348. 3. Karczewska A. 2008. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego, Wrocław, ss. 414. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - zna degradujące środowisko skutki działalności przemysłowej, - umie ocenić stan zanieczyszczenia środowiska, - zna metody rekultywacji terenów zdegradowanych na skutek działalności przemysłowej, - zna założenia procedur i zasady podejmowania decyzji o rekultywacji gleb, - zna znaczenie zbiorników wodnych w środowisku i ich zagrożenia Umiejętności: - potrafi wybrać odpowiednia metodę rekultywacji i rewaloryzacji środowiska - potrafi ocenić skuteczność rekultywacji i rewitalizacji terenów poprzemysłowych - potrafi wybrać metodę rekultywacji zbiorników wodnych Kompetencje społeczne: - potrafi pracować w zespole w ramach ćwiczeń terenowych i laboratoryjnych - ma świadomość wpływu podejmowania decyzji dotyczących rewaloryzacji środowiska tak aby były właściwe z punktu widzenia jakości środowiska i akceptowalne społecznie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne, oparte na pytaniach testowych wielokrotnego wyboru i pytaniach otwartych sprawdzających wiedzę i umiejętność jej przekazania obejmujący zagadnienia z wykładów. Ćwiczenia: Oceny formujące (ćwiczenia) za: 1. Sprawdzian umiejętności w trakcie ćwiczeń. 2. sprawdzian wiedzy w formie sprawozdania z ćwiczeń audytoryjnych (prezentacja) i ćwiczeń terenowych. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa-0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia projektowe, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Antonkiewicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Antonkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia projektowe - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.