Kształtowanie Krajobrazu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | K.KSZKR.03L.SM.KAKXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie Krajobrazu |
Jednostka: | Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot projektowy, którego celem jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami działań w krajobrazie wsi, miasta, stref podmiejskich, przemysłowych, rekreacyjnych i sakralnych - nabycie umiejętności kompletowania materiałów wyjściowych i korzystania z obowiązujących aktów prawnych. Student osiąga sprawność w zastosowaniu metod studialnych w planach i panoramach - dokumentacji krajobrazu, samodzielnej analizy kompozycyjnej i oceny krajobrazu oraz formułowania wytycznych. W toku projektowania student uczy się korzystania z wyników studium oraz przeprowadzania konsultacji społecznych. |
Pełny opis: |
Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej – omówienie zakresu merytorycznego i sposobu prezentacji projektu. Podział grupy na 3-4 osobowe zespoły. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej - wstępne rozpoznanie terenu Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 - kompletowanie materiałów wyjściowych, pozyskanie i analiza materiałów geodezyjnych . Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 -- praca terenowa. Identyfikacja historycznych i współczesnych wątków tożsamości lokalnej. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna systemu komunikacyjnego. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna zabudowy. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna zieleni. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – legenda i graficzne opracowanie planszy. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 - kompletowanie materiałów wyjściowych, pozyskanie i analiza materiałów geodezyjnych . Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 -- praca terenowa. Identyfikacja i program promocji i udostępnienia historycznych i współczesnych wątków tożsamości lokalnej. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania systemu komunikacyjnego. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania zabudowy. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania zieleni. Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – legenda i graficzne opracowanie planszy. Publiczne referowanie wyników pracy na ćwiczeniach. |
Literatura: |
- Bogdanowski J. [z zespołem], Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Kraków 1976. - Böhm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji. Kraków 2006. - Dąbrowska-Budziło K. Wśród panoram Krakowa. O przemianach widoków i o tym, jak je ocalić. Kraków 1990 - Pawłowska K. Przeciwdziałanie konfliktom wokół ochrony i kształtowania krajobrazu. Kraków 2008. - Pawłowska K. Swaryczewska M. Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. UJ Kraków 2000. - Skalski K.M. O budowie systemu rewitalizacji dawnych dzielnic miejskich. Kraków 1996. - Swaryczewska M. Prawno-finansowe podstawy ochrony dziedzictwa kulturowego. Zachowane – ocalone? O krajobrazie kulturowym i sposobach jego kształtowania. Red. Iwona Liżewska. Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa BORUSSIA, Olsztyn 2003. s.79-91. - Wines J. Zielona architektura Taschen 2000. - Zachariasz A. Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych. Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: student wie, jaki jest zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100, dotyczącego współczesnej strefy zurbanizowanej, historycznego układu urbanistycznego lub ruralistycznego; wie, jaki jest zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100, dotyczącego zespołu zieleni komponowanej, obiektu poprzemysłowego lub korytarza ekologicznego rzeki; wie, gdzie wyszukać dokumenty prawa miejscowego i jak skorzystać z ich treści w projektowaniu architektury krajobrazu; wie, jak dobrać motywy i inspiracje do projektu architektury krajobrazu; wie, jakie uwarunkowania należy uwzględnić w projekcie rzutu układu funkcjonalno-kompozycyjnego obiektu; wie, jakie uwarunkowania należy uwzględnić w projekcie panoramy obiektu; wie, jak kształtować teren i system wodny obiektu; wie, według jakich kryteriów dobrać materiały budowlane; wie, jak narysować i zwymiarować rzut obiektu architektury krajobrazu; wie, jak narysować i zwymiarować przekroje obiektu architektury krajobrazu; wie, jak sporządzić wizualizacje obiektu architektury krajobrazu; wie jakie treści powinien zawierać opis projektu obiektu architektury krajobrazu; wie jakie treści powinny zawierać plansze projektowe; charakteryzuje zadania projektowe oraz podsumowuje ich wyniki. Umiejętności: student umie określić kolejność zadań projektanta i zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100; umie dobrać zakres i treść studium i projektu w skali 1:500 i 1:100, do specyfiki konkretnego terenu (współczesnej strefy zurbanizowanej, historycznego układu urbanistycznego lub ruralistycznego); umie dobrać zakres i treść studium i projektu w skali 1:500 i 1:100, do specyfiki konkretnego terenu (zespołu zieleni komponowanej, obiektu poprzemysłowego lub korytarza ekologicznego rzeki); umie czytać i analizować oraz stosować w projektowaniu dokumenty prawa miejscowego; umie wyszukać i właściwie dobrać motywy i inspiracje do projektu architektury krajobrazu; umie rysunkowo i werbalnie określić zasady kształtowania kompozycji i funkcji rzutu w swoim projekcie; umie rysunkowo i werbalnie określić zasady kształtowania kompozycji i funkcji panoramy w swoim projekcie; umie sporządzić projekt ukształtowania mas ziemnych i wód na wybranym terenie; umie dobrać materiały budowlane pod względem właściwości technicznych, stylowych i estetycznych; umie sporządzić w odpowiedniej skali i zwymiarować rzut w projekcie architektury krajobrazu; umie sporządzić w odpowiedniej skali i zwymiarować przekroje w projekcie architektury krajobrazu; umie atrakcyjnie i komunikatywnie zaprezentować swój projekt na wizualizacjach; umie sporządzić opis projektu obiektu architektury krajobrazu; umie u sposób komunikatywny i estetyczny opracować plansze projektowe; referuje publicznie założenia i wyniki pracy. Kompetencje społeczne: postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej; aktywna postawa w wyborze tematu; dociekliwość i dokładność w pracach terenowych i archiwalnych; zdolność do pracy zespołowej w dokumentacji terenowej; wrażliwość na oczekiwania i potrzeby użytkowników; świadomość etyki zawodowej w doborze motywów i inspiracji projektowych; kreatywność w projektowaniu; wrażliwość na walory użytkowe projektowanego obiektu; wrażliwość na walory estetyczne projektowanego obiektu; świadomość etyki zawodowej w doborze motywów i inspiracji projektowych; dokładność w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; precyzja w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; wiarygodność i rzetelność przy opracowywaniu wizualizacji; zdolność do komunikacji za pomocą znaków graficznych i barw; zdolność do komunikacji pisemnej i wyrażania ocen; postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 5: Na ocenę 4: Na ocenę 3: Na ocenę 2: |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.