Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie Krajobrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: K.KSZKR.03L.SM.KAKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie Krajobrazu
Jednostka: Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot projektowy, którego celem jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami działań w krajobrazie wsi, miasta, stref podmiejskich, przemysłowych, rekreacyjnych i sakralnych - nabycie umiejętności kompletowania materiałów wyjściowych i korzystania z obowiązujących aktów prawnych. Student osiąga sprawność w zastosowaniu metod studialnych w planach i panoramach - dokumentacji krajobrazu, samodzielnej analizy kompozycyjnej i oceny krajobrazu oraz formułowania wytycznych. W toku projektowania student uczy się korzystania z wyników studium oraz przeprowadzania konsultacji społecznych.

Pełny opis:

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej – omówienie zakresu merytorycznego i sposobu prezentacji projektu. Podział grupy na 3-4 osobowe zespoły.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej - wstępne rozpoznanie terenu

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 - kompletowanie materiałów wyjściowych, pozyskanie i analiza materiałów geodezyjnych .

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 -- praca terenowa. Identyfikacja historycznych i współczesnych wątków tożsamości lokalnej.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna systemu komunikacyjnego.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna zabudowy.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna zieleni.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:10.000 – legenda i graficzne opracowanie planszy.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 - kompletowanie materiałów wyjściowych, pozyskanie i analiza materiałów geodezyjnych .

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 -- praca terenowa. Identyfikacja i program promocji i udostępnienia historycznych i współczesnych wątków tożsamości lokalnej.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania systemu komunikacyjnego.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania zabudowy.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – praca terenowa - analiza funkcjonalna i program kształtowania zieleni.

Studium i koncepcja projektowa trasy turystycznej w obrębie wielofunkcyjnej strefy podmiejskiej w skali 1:2.000 – legenda i graficzne opracowanie planszy.

Publiczne referowanie wyników pracy na ćwiczeniach.

Literatura:

- Bogdanowski J. [z zespołem], Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Kraków 1976.

- Böhm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji. Kraków 2006.

- Dąbrowska-Budziło K. Wśród panoram Krakowa. O przemianach widoków i o tym, jak je ocalić. Kraków 1990

- Pawłowska K. Przeciwdziałanie konfliktom wokół ochrony i kształtowania krajobrazu. Kraków 2008.

- Pawłowska K. Swaryczewska M. Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. UJ Kraków 2000.

- Skalski K.M. O budowie systemu rewitalizacji dawnych dzielnic miejskich. Kraków 1996.

- Swaryczewska M. Prawno-finansowe podstawy ochrony dziedzictwa kulturowego. Zachowane – ocalone? O krajobrazie kulturowym i sposobach jego kształtowania. Red. Iwona Liżewska. Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa BORUSSIA, Olsztyn 2003. s.79-91.

- Wines J. Zielona architektura Taschen 2000.

- Zachariasz A. Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych. Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

student wie, jaki jest zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100, dotyczącego współczesnej strefy zurbanizowanej, historycznego układu urbanistycznego lub ruralistycznego; wie, jaki jest zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100, dotyczącego zespołu zieleni komponowanej, obiektu poprzemysłowego lub korytarza ekologicznego rzeki; wie, gdzie wyszukać dokumenty prawa miejscowego i jak skorzystać z ich treści w projektowaniu architektury krajobrazu; wie, jak dobrać motywy i inspiracje do projektu architektury krajobrazu; wie, jakie uwarunkowania należy uwzględnić w projekcie rzutu układu funkcjonalno-kompozycyjnego obiektu; wie, jakie uwarunkowania należy uwzględnić w projekcie panoramy obiektu; wie, jak kształtować teren i system wodny obiektu; wie, według jakich kryteriów dobrać materiały budowlane; wie, jak narysować i zwymiarować rzut obiektu architektury krajobrazu; wie, jak narysować i zwymiarować przekroje obiektu architektury krajobrazu; wie, jak sporządzić wizualizacje obiektu architektury krajobrazu; wie jakie treści powinien zawierać opis projektu obiektu architektury krajobrazu; wie jakie treści powinny zawierać plansze projektowe; charakteryzuje zadania projektowe oraz podsumowuje ich wyniki.

Umiejętności:

student umie określić kolejność zadań projektanta i zakres merytoryczny projektu w branży architektury krajobrazu w skali 1:500 i 1:100; umie dobrać zakres i treść studium i projektu w skali 1:500 i 1:100, do specyfiki konkretnego terenu (współczesnej strefy zurbanizowanej, historycznego układu urbanistycznego lub ruralistycznego); umie dobrać zakres i treść studium i projektu w skali 1:500 i 1:100, do specyfiki konkretnego terenu (zespołu zieleni komponowanej, obiektu poprzemysłowego lub korytarza ekologicznego rzeki); umie czytać i analizować oraz stosować w projektowaniu dokumenty prawa miejscowego; umie wyszukać i właściwie dobrać motywy i inspiracje do projektu architektury krajobrazu; umie rysunkowo i werbalnie określić zasady kształtowania kompozycji i funkcji rzutu w swoim projekcie; umie rysunkowo i werbalnie określić zasady kształtowania kompozycji i funkcji panoramy w swoim projekcie; umie sporządzić projekt ukształtowania mas ziemnych i wód na wybranym terenie; umie dobrać materiały budowlane pod względem właściwości technicznych, stylowych i estetycznych; umie sporządzić w odpowiedniej skali i zwymiarować rzut w projekcie architektury krajobrazu; umie sporządzić w odpowiedniej skali i zwymiarować przekroje w projekcie architektury krajobrazu; umie atrakcyjnie i komunikatywnie zaprezentować swój projekt na wizualizacjach; umie sporządzić opis projektu obiektu architektury krajobrazu; umie u sposób komunikatywny i estetyczny opracować plansze projektowe; referuje publicznie założenia i wyniki pracy.

Kompetencje społeczne:

postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej; aktywna postawa w wyborze tematu; dociekliwość i dokładność w pracach terenowych i archiwalnych; zdolność do pracy zespołowej w dokumentacji terenowej; wrażliwość na oczekiwania i potrzeby użytkowników; świadomość etyki zawodowej w doborze motywów i inspiracji projektowych; kreatywność w projektowaniu; wrażliwość na walory użytkowe projektowanego obiektu; wrażliwość na walory estetyczne projektowanego obiektu; świadomość etyki zawodowej w doborze motywów i inspiracji projektowych; dokładność w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; precyzja w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; wiarygodność i rzetelność przy opracowywaniu wizualizacji; zdolność do komunikacji za pomocą znaków graficznych i barw; zdolność do komunikacji pisemnej i wyrażania ocen; postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę 5:

Na ocenę 4:

Na ocenę 3:

Na ocenę 2:

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)