Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie krajobrazu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: K.KKRAJ.01L.SM.KAKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie krajobrazu
Jednostka: Katedra Dendrologii i Architektury Krajobrazu
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Przedmiot projektowy, którego celem jest zapoznanie studentów z praktycznymi aspektami działań w krajobrazie wsi, miasta, stref podmiejskich, przemysłowych, rekreacyjnych i sakralnych - nabycie umiejętności kompletowania materiałów wyjściowych i korzystania z obowiązujących aktów prawnych. Student osiąga sprawność w zastosowaniu metod studialnych w planach i panoramach - dokumentacji krajobrazu, samodzielnej analizy kompozycyjnej i oceny krajobrazu oraz formułowania wytycznych. W toku projektowania student uczy się korzystania z wyników studium oraz przeprowadzania konsultacji społecznych.

Pełny opis:

Treści kształcenia

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - omówienie zakresu merytorycznego projektu.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – omówienie zasad wymiarowania i sposobu prezentacji projektu.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - wykonanie odręczne panoram i perspektywicznych szkiców terenowych.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - Identyfikacja historycznych i współczesnych wątków tożsamości lokalnej.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - motywy i inspiracje oraz propozycje projektowe dla architektury i zieleni.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - projekt układu funkcjonalno-kompozycyjnego w rzucie.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - projekt układu funkcjonalno-kompozycyjnego w elewacjach.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – dobór i charakterystyka materiałów budowlanych.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – dobór i charakterystyka materiałów budowlanych.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie - dobór i charakterystyka połączeń.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – wymiarowanie terenu i elementów architektonicznych.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – dobór zieleni.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – wykonanie wizualizacji zaprojektowanego obiektu w krajobrazie.

Dokumentacja terenowa i projekt małej architektury w krajobrazie – kompozycja i opis planszy projektowej .

Publiczne referowanie wyników pracy na ćwiczeniach.

Literatura:

-Bogdanowski J. [z zespołem], Kompozycja i planowanie w architekturze krajobrazu, Kraków 1976.

- Böhm A. Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu. O czynniku kompozycji. Kraków 2006.

- Dąbrowska-Budziło K. Wśród panoram Krakowa. O przemianach widoków i o tym, jak je ocalić. Kraków 1990

- Pawłowska K. Przeciwdziałanie konfliktom wokół ochrony i kształtowania krajobrazu. Kraków 2008.

- Pawłowska K. Swaryczewska M. Ochrona dziedzictwa kulturowego. Zarządzanie i partycypacja społeczna. UJ Kraków 2000.

- Skalski K.M. O budowie systemu rewitalizacji dawnych dzielnic miejskich. Kraków 1996.

- Swaryczewska M. Prawno-finansowe podstawy ochrony dziedzictwa kulturowego. Zachowane – ocalone? O krajobrazie kulturowym i sposobach jego kształtowania. Red. Iwona Liżewska. Stowarzyszenie Wspólnota Kulturowa BORUSSIA, Olsztyn 2003. s.79-91.

- Wines J. Zielona architektura Taschen 2000.

- Zachariasz A. Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych. Kraków 2006.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

student wie, jak wybrać lokalizację do projektu małej architektury i scharakteryzować wybrany teren; wie, jak sporządzić dokumentację wybranego terenu w planie i perspektywie oraz nazywa i dokumentuje podstawowe składowe kompozycji przestrzennej wybranego terenu; wie, jak zidentyfikować wątki tożsamości lokalnej wybranego terenu i gdzie znaleźć i jak dobrać wzorce i inspiracje do projektu; wie, jakie zasady kompozycyjne zastosować w projekcie a także zna właściwości techniczne materiałów budowlanych; zna właściwości estetyczne materiałów budowlanych i wie jakie połączenia stosuje się w elementach małej architektury; zna zasady doboru zieleni do konkretnego rozwiązania architektonicznego i wie, jak należy dobrać kierunek i ekspozycję wizualizacji; wie, takie treści i opisy powinna zawierać plansza projektowa i wie jak sporządzić opis do projektu; charakteryzuje zadania projektowe oraz podsumowuje ich wyniki.

Umiejętności:

student umie zastosować wskazania prowadzącego i umie wybrać teren do projektu; umie sporządzić dokumentację terenowa wybranego miejsca i umie rysunkowo i werbalnie scharakteryzować elementy kompozycji przestrzennej; umie wyszukać i scharakteryzować rysunkowo i werbalnie wątki tożsamości lokalnej wybranego terenu i umie dobrać właściwie wzorce i inspiracje do projektu; umie dobrać i zastosować właściwe proporcje i układ kompozycyjny projektowanego obiektu a także umie dobierać materiały budowlane pod kątem ich właściwości technicznych; umie dobierać materiały budowlane pod katem ich właściwości estetycznych i umie określić i nazwać typy połączeń materiałów budowlanych; umie dobrać rośliny do projektu z uwzględnieniem ich wymagań siedliskowych i właściwości estetycznych oraz umie zaprojektować i prawidłowo narysować ukształtowanie terenu; umie tak zakomponować planszę projektową, aby spełniała kryteria informacyjne i estetyczne a także Umie sporządzić opis do projektu, odpowiadający wymogom treściowym i językowym; charakteryzuje zadania projektowe oraz podsumowuje ich wyniki.

Kompetencje społeczne :

koncentracja na etapie poznawania zasad i treści zadania; aktywna postawa w wyborze tematu; dociekliwość i dokładność w pracach terenowych; wrażliwość na oczekiwania i potrzeby użytkowników; odpowiedzialność wobec użytkowników; Kreatywność w projektowaniu; wrażliwość na walory użytkowe projektowanego obiektu; wrażliwość na walory estetyczne projektowanego obiektu;

świadomość etyki zawodowej w doborze motywów i inspiracji projektowych; dokładność w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; precyzja w pracach kameralnych – przy rysowaniu i wymiarowaniu obiektu; wiarygodność i rzetelność przy opracowywaniu wizualizacji; zdolność do komunikacji za pomocą znaków graficznych i barw; zdolność do komunikacji pisemnej i wyrażania ocen; postępowanie zgodne z zasadami współżycia społecznego i etyki zawodowej.

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)