Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fauna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: K.FAUNA.06L.SI.KAKXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fauna
Jednostka: Zakład Bioróżnorodności Leśnej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Wykłady obejmują teorię dotyczącą ekologii, czyli funkcjonowania w środowisku i wzajemnego oddziaływania na siebie organizmów - zarówno bezkręgowców jak i kręgowców. Szczególną uwagę zwracają na występowanie zwierząt w bezpośrednim sąsiedztwie człowieka, w środowiskach antropogenicznych oraz na skutki i zagrożenia związane z takim współzamieszkiwaniem tych samych terenów. Ze względu na specyfikę kierunku wykłady obejmują także zagadnienia związane z kształtowaniem przestrzeni na potrzeby człowieka ale także z myślą o innych organizmach obecnych na przekształcanych terenach.

W czasie ćwiczeń studenci poznają podstawowe gatunki kręgowców występujących w Polsce i uczą się je rozpoznawać.

Ćwiczenia terenowe odbywają się na terenie Krakowa i obejmują, oprócz praktycznego rozpoznawania zwierząt w terenie, zagadnienia występowania fauny w miastach oraz kształtowania zieleni miejskiej i elementów zabudowy z myślą o zamieszkujących je zwierzętach.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Bogactwo świata zwierząt. Funkcje i znaczenie zwierząt w ekosystemach. Zarys taksonomii i systematyki. Bezkręgowce.

2. Środowiska wodne i ich mieszkańcy. Znaczenie ekologiczne ryb. Czynniki ograniczające występowanie i zagadnienia ochronne.

3. Kręgowce zmiennocieplne - płazy i gady. Środowiska życia, zagrożenia i ochrona.

4. Ptaki– ptaki: rola ekologiczna, znaczenie dla człowieka, awifauna ogrodów, parków i terenów zurbanizowanych, zagrożenia i zagadnienia ochronne.

6. Ssaki – ssaki: rola ekologiczna, znaczenie dla człowieka, gatunki towarzyszące człowiekowi i synantropijne, zagadnienia ochronne.

7. Środowisko życia zwierząt. Siedliska naturalne i ich ochrona, rola korytarzy ekologicznych. Ochrona gatunkowa zwierząt.

8. Życie zwierząt w środowiskach antropogenicznych, przekształcenia środowisk, przystosowanie środowisk zantropomorfizowanych do wymagań zwierząt.

Ćwiczenia:

1. Rozpoznawanie płazów i gadów krajowych (płazy bezogonowe i ogoniaste, węże, jaszczurki, żółw błotny).

2. Rozpoznawanie ptaków siedlisk zadrzewionych (lasy, parki, ogrody, cmentarze).

3. Rozpoznawanie ptaków środowisk nieleśnych (tereny rolnicze, wysokogórskie, wody śródlądowe).

4. Rozpoznawanie średnich i dużych ssaków: owadożerne, gryzonie, zajęczaki, drapieżne, kopytne.

5. Kształtowanie roślinności dla potrzeb zwierząt w terenach zurbanizowanych: zadrzewienia, zakrzaczenia, żywopłoty; obiekty i urządzenia umożliwiające bytowanie zwierząt w terenach zurbanizowanych: schrony i budki lęgowe, karmniki i poidła.

6. Fauna obszarów miejskich Krakowa – zajęcia terenowe; obserwacje i rozpoznawanie gatunków zwierząt, rozpoznawanie oznak ich bytowania, rozpoznawanie głosów ptaków.

Literatura:

Głowaciński Z., Rafiński J. (red.) 2003. Atlas płazów i gadów polski. Status - rozmieszczenie - ochrona. IOP PAN.

Berger L. 2000. Płazy i gady Polski. Klucz do oznaczania. PWN.

Młynarski M. 1987. Płazy i gady Polski. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Jonsson L. 1998. Ptaki Europy i obaszaru śródziemnomorskiego. Muza SA.

Svensson L. 2012. Ptaki. Przewodnik Collinsa. Multico.

Tryjanowski P., Kuźniak S., Kujawa K., Jerzak L. 2009. Ekologia ptaków krajobrazu rolniczego. Bogucki WN.

Walasz K., Tworek S., Wiehle D. 2006. Ochrona ptaków i ich siedlisk w Polsce. Małopolskie Towarzystwo Ornitologiczne.

Szokalski M., Wojtatowicz J. 1989. Ptaki w ogrodzie. PWRiL.

Pucek Z. (red.) 1984. Klucz do oznaczania ssaków Polski. PWN.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-25 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Bujoczek
Prowadzący grup: Małgorzata Bujoczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)